Hej funderar göra denna Lasagnen med färska plattor
Men vill ha en ostsås av Bechamellen.
Funderar ta bort 1dl av Grädden och sedan tillsätta med riven prästost + finriven Grana Padano. Och halvera mängden smör.
Tänkte ha i par skedar av färdig rinriven ost i Påse med Grana Padanon, ni vet den färdigt finrivna ifrån Zeta
https://www.zeta.nu/produkter/grana-padano-finriven/
Här nedan original recept:
Lasagne till 4-5 pers:
10 -12 lasagneplattor (gärna färska )
600 gram blandfärs
smör
2 pressade vitlök
1 riven gullök
1/2 dl chilisås
1 burk krossade / passerade tomater
salt och peppar
2-3 dl riven ost, tex. mozarella
Bechamelsås till lasagne:
5 dl grädde
4 dl mjölk
1 dl vetemjöl
100 gram smör
Lite riven muskotnöt
salt och peppar
Så här gör du lasagne:
Ställ ugnen på 175- 200 grader. Stek färsen, löken och vitlökeni en stekpanna med smöret.
Blanda sedan i tomatkrossen, Chilisåsen och salta och peppra. Låt alltsammans sjuda, medan du gör Bechamelsåsen:
Smält smöret Häll i hälften av grädd/mjölkblandningen i en kastrull, och låt sjuda upp
Häll upp hälften av mjölet och rör ut med lite mjölk så att det inte klumpar sig, och blanda i såsen under omrörning.
Sedan blandar du ut resten av mjölet med lite mjölk, och blandar i det också, medan såsen sjuder. Riv ner lite muskotnöt, bara några drag på rivjärnet. salta och peppra, och låt sjuda ett par minuter.
Sedan ringlar du över lite olivolja i en ugnssäkerform, och täck botten bechamelsås,
och sedan med lasagneplattor.Varva sedan med, sås, köttfärsröra och riven ost, lasagneplattor ca 3 lager av varje. Även gott och lägga ett lager med mozzarella, när man varvar med köttfärsen och såsen.
Sedan ska lasagnen vara inne i ugnen i ca 45- 50 minuter, men efter halva tiden kan du ta ut gratängen och toppa dem med lite ost.
Smaklig måltid!!
Recept ifrån
https://www.jennysmatblogg.nu/2016/0...agne-recept-2/
Jag älskar ju ost, det borde bli en höjdare ha extra ost i Bechamellen då med ?
Mitt ostbechamell blir isåfall
OST-Bechamelsås till lasagne:
4 dl grädde
4 dl mjölk
1 dl vetemjöl
1 DL PRÄSTOST
2-3 MATSKEDAR FINRIVEN ZETA PADANO OST
50 gram smör
Lite riven muskotnöt
salt och peppar
Jag väljer ta bort av grädden och halva smöret då osten är fet, och vill inte göra det för Ohälsosamt.
Vad tror ni om detta ? Tänkte laga i helgen.
Kan ta bild om ni önskar