• 1
  • 2
2013-08-23, 08:07
Medlem
maekees avatar
Ska vi reda ut det här? Vart ska man egentligen bo för att få tryggast uppväxt för sina barn och få trevlig boendemiljö? Eftersom vi inte har hur mycket cash som helst så kan vi inte köpa nybyggen hur som helst. Men samtidigt så vill vi inte köpa 70-talshusen, helt galet dåligt folk tar hand om sina hus. Fuktskador eller på gräns till fuktskador överallt, dåliga fönster, radon etc.

Så vi letar ett hus som är nyare, men vart ska vi kolla? Någon som kan rekommendera något område baserat på förskolor, omgivning och trygg tillvaro?
Citera
2013-08-23, 10:19
Medlem
beerklunkers avatar
Jakobsberg: Mycket butiker, resturanger och så vidare, dock något förfallet och "betong"aktigt.
Västra sidan räknas som ett bra område och sydväst räknas som Jakans skitområde.
Barkarby: Närmast till stan, lugnt område , verkar dock knappt finnas något centrum alls, nära till Barkarby handelsplats.
Kallhäll: Nära till grönområden och mälaren, relativt lugnt, dock något tråkigt centrum.
Skälby: Vet de fan? Ett stort villaområde där man aldrig har varit och som ligger jävligt off?
Viksjö: Klassiskt "skaffa barn och hund" ställe, har lite svensson anda över sig, verkar vara jävligt lugnt men samtidigt så går det inga tåg dit så det tar sin tid om man ska åka till stan.
Citera
2013-08-23, 13:39
Medlem
Stäket = Riktigt vackert område. De flesta villorna ligger vid vattnet eller i närheten av vattnet. Förmodligen mitt favoritområde i Järfälla.
Kallhäll = Undvik Termovägen. Dock en riktigt trist plats.
Skälby = Lugnt.
Barkarby = Är inte det enbart ett handelsområde? (förutom Barkarbystaden visserligen, men...)
Viksjö = Lugnt.

Fotnot: Lugnt åsyftar i detta fall medelsvenssonsområde.
Citera
2013-08-23, 15:01
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZachariasTopelius
Stäket = Riktigt vackert område. De flesta villorna ligger vid vattnet eller i närheten av vattnet. Förmodligen mitt favoritområde i Järfälla.
Kallhäll = Undvik Termovägen. Dock en riktigt trist plats.
Skälby = Lugnt.
Barkarby = Är inte det enbart ett handelsområde? (förutom Barkarbystaden visserligen, men...)
Viksjö = Lugnt.

Fotnot: Lugnt åsyftar i detta fall medelsvenssonsområde.
Om Kallhäll är trist, vad fan är inte då Skälby, Viksjö och Stäket?
Senast redigerad av beerklunker 2013-08-23 kl. 15:07.
Citera
2013-08-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Om Kallhäll är trist, vad fan är inte då Skälby, Viksjö och Stäket?

Jo, haha, ett medelsvenssonsområde är ju trist, men lugnt. Men jag menar vid typ Termovägen. Där är det skit och trist + att det ligger alldeles invid motorvägen. Åkte förbi där i juli på kvällen, fy satan vad trist (jag vet dock inte om det var Kungsängen eller Kallhäll)... Men min självinstinkt indikerade att det var ett socialfallsområde.
Citera
2013-08-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Jakobsberg: Mycket butiker, resturanger och så vidare, dock något förfallet och "betong"aktigt.
Västra sidan räknas som ett bra område och sydväst räknas som Jakans skitområde.
Barkarby: Närmast till stan, lugnt område , verkar dock knappt finnas något centrum alls, nära till Barkarby handelsplats.
Kallhäll: Nära till grönområden och mälaren, relativt lugnt, dock något tråkigt centrum.
Skälby: Vet de fan? Ett stort villaområde där man aldrig har varit och som ligger jävligt off?
Viksjö: Klassiskt "skaffa barn och hund" ställe, har lite svensson anda över sig, verkar vara jävligt lugnt men samtidigt så går det inga tåg dit så det tar sin tid om man ska åka till stan.

Klockren sammanfattning!

Citat:
Jo, haha, ett medelsvenssonsområde är ju trist, men lugnt. Men jag menar vid typ Termovägen. Där är det skit och trist + att det ligger alldeles invid motorvägen. Åkte förbi där i juli på kvällen, fy satan vad trist (jag vet dock inte om det var Kungsängen eller Kallhäll)... Men min självinstinkt indikerade att det var ett socialfallsområde.

Häng inte upp dig på Termovägen, det är bättre där nuförtiden. Kallhäll har ju den fördelen att du snabbt tar dig in till stockholm om du tycker det är trist där. Jämför med t ex Täby Kyrkby, där kan du snacka om sovstad (ett exempel bland många).

Varken Kallhäll eller Kungsängen är sociallfallsområden.
Citera
2013-08-23, 23:51
Medlem
Grankulas avatar
Är själv uppvuxen i Viksjö och kan gott rekommendera det för en barnfamilj. Som sagt går inga tåg dit men det är bara ta buss 553 till Barkarby eller jakan, ca 10-15 min beroende från vart du åker. Finns gott om skolor och förskolor i Viksjö och närområdena dessutom. Kan tyvärr inte uttala mig om de andra ställena förutom jakan kanske. Men Viksjö skulle jag lungt kunna flytta till som vuxen Näe jag får egna barn.
Senast redigerad av Grankula 2013-08-23 kl. 23:53. Anledning: tilllägg
Citera
2013-08-24, 00:09
St'ket och kalhäll är jättebra för barnfamiljer.. ja de är trista men det är ju vad man vill ha för sina barn. Vill man ha action kan ni väl flytta till husby
Citera
2013-08-24, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Klockren sammanfattning!

Häng inte upp dig på Termovägen, det är bättre där nuförtiden. Kallhäll har ju den fördelen att du snabbt tar dig in till stockholm om du tycker det är trist där. Jämför med t ex Täby Kyrkby, där kan du snacka om sovstad (ett exempel bland många).

Varken Kallhäll eller Kungsängen är sociallfallsområden.

Haha okej då. Men vem har inte hört uttrycket "det var värre förr"? Det indikerar att det fortfarande är ett problemområde. Nåja, det är knappast något Fittja. Ja, det tar ju 23 minuter till T-Centralen med pendeln.

Kanske inte Kallhäll, men Bergvägen i Kungsängen är det.

Jag kan ragnordna samhällena i Järfälla som finns med i rubriken:
1. Stäket.
2. Skälby/Viksjö (medelsvenssonsområden)
3. Barkarby
4. Kallhäll
Citera
2013-08-24, 10:13
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Haha okej då. Men vem har inte hört uttrycket "det var värre förr"? Det indikerar att det fortfarande är ett problemområde. Nåja, det är knappast något Fittja. Ja, det tar ju 23 minuter till T-Centralen med pendeln.

Kanske inte Kallhäll, men Bergvägen i Kungsängen är det.

Jag kan ragnordna samhällena i Järfälla som finns med i rubriken:
1. Stäket.
2. Skälby/Viksjö (medelsvenssonsområden)
3. Barkarby
4. Kallhäll
Termovägen är bara ett litet område i Kallhäll så jag vet inte varför du tjatar så mycket om det där stället.
Har du fått för dig att Termovägen ÄR Kallhäll?
Senast redigerad av beerklunker 2013-08-24 kl. 10:15.
Citera
2013-08-24, 10:30
Medlem
maekees avatar
Yo yo, tack för en grym sammanfattning.
Det lutar åt Viksjö eller Stäket.. eventuellt Kallhäll.

Ja, om trist = tryggt så tar jag trist. Man vill ju inte att ens sambo eller barn ska bli rånade på kvällen för att man bor för nära en gräns till skitområde.

Nära vatten/grönområde är ju trevligt.
Vi ska åka runt och kolla i de områden vi är sugna på idag och se hur vi upplever omgivningen.

Jag tycker att det spelar typ ingen roll vart i Viksjö/Skälby/Kallhäll eller Stäket man bor, det skiljer några minuter resväg för mig till Söder där jag jobbar.
Citera
2013-08-24, 10:33
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maekee
Yo yo, tack för en grym sammanfattning.
Det lutar åt Viksjö eller Stäket.. eventuellt Kallhäll.

Ja, om trist = tryggt så tar jag trist. Man vill ju inte att ens sambo eller barn ska bli rånade på kvällen för att man bor för nära en gräns till skitområde.

Nära vatten/grönområde är ju trevligt.
Vi ska åka runt och kolla i de områden vi är sugna på idag och se hur vi upplever omgivningen.

Jag tycker att det spelar typ ingen roll vart i Viksjö/Skälby/Kallhäll eller Stäket man bor, det skiljer några minuter resväg för mig till Söder där jag jobbar.
Det ända området där det finns risk för att bli rånade i Järfälla skulle jag säga är Jakobsberg, utöver det så råder det knappt någon risk alls (såvida man inte har en förbannad otur)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in