2013-08-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maekee
Yo yo, tack för en grym sammanfattning.
Det lutar åt Viksjö eller Stäket.. eventuellt Kallhäll.

Ja, om trist = tryggt så tar jag trist. Man vill ju inte att ens sambo eller barn ska bli rånade på kvällen för att man bor för nära en gräns till skitområde.

Nära vatten/grönområde är ju trevligt.
Vi ska åka runt och kolla i de områden vi är sugna på idag och se hur vi upplever omgivningen.

Jag tycker att det spelar typ ingen roll vart i Viksjö/Skälby/Kallhäll eller Stäket man bor, det skiljer några minuter resväg för mig till Söder där jag jobbar.

Stäket är givet. Nära vatten/grönområde.
Citera
2013-08-24, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Termovägen är bara ett litet område i Kallhäll så jag vet inte varför du tjatar så mycket om det där stället.
Har du fått för dig att Termovägen ÄR Kallhäll?

Nej. Termovägen har (tyvärr) dock satt Kallhäll på kartan - med en negativ stämpel. Kallhäll består för det mestadels av villor och radhus, men folk från Termovägen brukar ju hänga i centrum.

Kallhäll ska förövrigt få ett nytt centrum. (http://www.trafikverket.se/Privat/Pr...ion/Kallhall/)
Citera
2013-08-24, 10:45
Medlem
beerklunkers avatar
Samtidigt måste man ju säga att det kanske inte är så värst bra ide att fråga efter boende-tips på flashback.
Man kan inte bo någonstans om man utgår ifrån vad flashbackare har att säga.
Viksjö är lugnt, Barkarby är lugnt, Kallhäll är lugnt, Stäket är lugnt, Jakobsberg (med undantag för söderhöjden) är lugnt, thats it.
Citera
2013-08-24, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Samtidigt måste man ju säga att det kanske inte är så värst bra ide att fråga efter boende-tips på flashback.
Man kan inte bo någonstans om man utgår ifrån vad flashbackare har att säga.
Viksjö är lugnt, Barkarby är lugnt, Kallhäll är lugnt, Stäket är lugnt, Jakobsberg (med undantag för söderhöjden) är lugnt, thats it.

Okej, jag håller med dig. Men får man fråga dig ifall du tycker Termovägen är lugn?
Citera
2013-08-24, 10:50
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZachariasTopelius
Okej, jag håller med dig. Men får man fråga dig ifall du tycker Termovägen är lugn?
Termovägen ska vara Kallhälls rövhål, pågrund av att det bara är hyresrätter där, utan tvekan Kallhälls skitområde.
Hur illa det är vågar jag dock inte svara på, jag bor inte i Kallhäll men vistas där ibland.
Dock så ligger Termovägen jävligt off i Kallhäll och man slipper att ha att göra med området då det ligger så långt borta ifrån centrum.
Att folk därifrån hänger i centrum gör dom säkert, dock så hänger folk ifrån alla områden i centrum.
Överlags så är det bra och lugnt i Kallhäll och centrumet känns harmoniskt med mycket svenssons och pensionärer.
Senast redigerad av beerklunker 2013-08-24 kl. 10:53.
Citera
2013-08-24, 12:39
Medlem
Citat:
Haha okej då. Men vem har inte hört uttrycket "det var värre förr"? Det indikerar att det fortfarande är ett problemområde. Nåja, det är knappast något Fittja. Ja, det tar ju 23 minuter till T-Centralen med pendeln.

Kanske inte Kallhäll, men Bergvägen i Kungsängen är det.

Jag kan ragnordna samhällena i Järfälla som finns med i rubriken:
1. Stäket.
2. Skälby/Viksjö (medelsvenssonsområden)
3. Barkarby
4. Kallhäll

Lustigt att du sätter Stäket som nr 1. du klagade ju tidigare på att Kallhäll låg nära motorvägen. Stäket är ju byggt runt E18! Stället är f.ö. knappt ett samhälle utan mer liknande ett sommarstugeområde som det nu byggs villor i.
Citera
2013-08-24, 12:50
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Lustigt att du sätter Stäket som nr 1. du klagade ju tidigare på att Kallhäll låg nära motorvägen. Stäket är ju byggt runt E18! Stället är f.ö. knappt ett samhälle utan mer liknande ett sommarstugeområde som det nu byggs villor i.
Tror att det var Termovägen som han mennade låg nära motorvägen.
Jag tror dock inte att man märker av motorvägen där, så jävla nära ligger den inte.

Ska man bo i Stäket så måste man helt enkelt åka bil överallt.
Ska man åka kommunalt hem från stan så måste man först till Kallhäll och sen byta till buss och kanske åka 15 min, och det känns jävligt off.
Senast redigerad av beerklunker 2013-08-24 kl. 12:52.
Citera
2013-08-24, 12:55
Medlem
Knotknets avatar
Stäket och Viksjö är bäst. Stäket är vackrast Viksjö är närmre stan. Skälby ligger granne med Hässelby. Trashigt område med andra ord.
Citera
2013-08-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Stäket och Viksjö är bäst. Stäket är vackrast Viksjö är närmre stan. Skälby ligger granne med Hässelby. Trashigt område med andra ord.

Skillnaden är att Viksjö har en infrastruktur som är barnvänlig samt ett bra centrum (ICA Viksjö) till skillnad från Stäket som inte har mycket. Den fina naturen i Ängsjö som ligger en bit från bostadsområdet (i stäket) passar samtliga kommuninvånare att besöka.
Citera
2013-08-24, 13:40
Medlem
Citat:

Det är en väsentlig skillnad. Hässelby omfattar även Strand och Villastad, dvs trevliga områden till skillnad från Gård. Skälby är ett barnvänligt område, men kommunikationer där är relativt usla och det finns inget centrum.

Det beror ju också på vem TS är som person. Har TS bil eller saknar han bil bör han förmodligen överväga Viksjö/Kallhäll/Skälby (i synnerhet Kallhäll med pendeltåg) istället för Stäket.

Citat:

Bortsett kollektivtrafikmässigt är Stäket det bästa området. Och som beerklunker antydde, jag syftade på Termovägen. Stäket är inte byggt runt E18. E18 byggdes genom Stäket. Stäkets tidigare huvudsakliga bebyggelse var sommarstugor, ja, där har du rätt. Däremot håller området på att omgöras till ett villaområde (nej jag är inte mäklare).

Jag tror inte att man märker av motorvägen från vare sig Stäket eller Kallhäll (om man nu inte bor under Stäketbron...)

Citat:
Skillnaden är att Viksjö har en infrastruktur som är barnvänlig samt ett bra centrum (ICA Viksjö) till skillnad från Stäket som inte har mycket. Den fina naturen i Ängsjö som ligger en bit från bostadsområdet (i stäket) passar samtliga kommuninvånare att besöka.

Vänta nu lite granna... vilket område är det du vill lyfta fram? Viksjö eller Kallhäll? Viksjö gillar jag mer än Kallhäll (större i Kallhäll men billigare i Viksjö).

Haha, nu kastar du sten i glashus! Du kunde visst inte hålla dig ifrån att hylla Stäket.
Citera
2013-08-24, 14:00
Medlem
Citat:

Vänta nu lite granna... vilket område är det du vill lyfta fram? Viksjö eller Kallhäll? Viksjö gillar jag mer än Kallhäll (större i Kallhäll men billigare i Viksjö).

Haha, nu kastar du sten i glashus! Du kunde visst inte hålla dig ifrån att hylla Stäket.

Viksjö som medelklass villaområde, de har bättre affärer där än i Kallhäll som har andra fördelar. Kallhäll består mestadels av bostadsrätter vilket bidrar till att det är lugnt, har fin kringmiljö samt har bättre kommunikationer än Viksjö.

He he, om du menar att jag hyllade Ängsjö så står jag för det. Sällsynt fint friluftsområde som inte är någon naturlig samlingspunkt för specifikt stäketsbor. Visst det finns fina villor i stäket, men det finns ingen infrastruktur där för en vanlig barnfamilj. Dock så har givetvis många inflyttande från landsorten medelklassfamiljer sett sin chans att kunna bygga ett hus där. Om du kallar det jag skriver för att hylla Stäket så varsågod.
Citera
2013-09-13, 22:11
Medlem
Theseuss avatar
Citat:

Trashigt? Har bott i viksjö, nu i skälby, trivs 100 gånger bättre här.

Mindre invandrare/närmare stan
15 min promenad till barkarby station/5 min buss.

Började ana oråd när flera av mina nya grannar var MENA
Så vi flyttade till skälby.

Ett år senare brann våran garagelänga i viksjö upp.

My spider sense are tingling!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in