• 1
  • 2
2013-08-22, 13:42
Medlem
Tjenare, det är så här att jag är 18 år gammal och bor i en 2a ihop med tjejen som är 21 och börjar nu på komvux om ett par dagar. vi har tidigare levt på försörjnings stödet som låg på 10400, (även till hyran är inräknat) och nu säger dom att eftersom min sambo "flickvän inte ens gifta" börjar komvux så ska hon försörja mig. och dom bablar om att det är enligt samboavtal. tycker detta låter högst orimligt då för det första att hon får mycket mindre pengar från skolan, och det räcker knappt till hyran. så därför vill ja höra lite här med folket om ni kanske har lite svar och funderingar angående just min fråga.... är det rimligt? jag menar vi e inte gifta. jag har tidigare hört att om man är gift så är det den enas skyldighet att försörja den andre om en av parterna är arbetslös men kan det helt seriöst vara så åt helvete att min flickvän ska försörja mig med sitt lån? till och med min mor som jobbar som social sekreterare säger att det inte stämmer men jag vetefan hur ja ska gå till väga.

har ni påhopp att komma med så kan ni ist bara hålla käften och sätta er i erat runk hörn och böla lite mer om att jag är skattesnyltare eller dylikt. har sökt 300 jobb sedan ja fyllde 18 och även jobbat för kommunen för att ens kunna få försörjnings stödet..tack på förhand.
Citera
2013-08-22, 14:20
Medlem
Sök jobb som du har en möjlighet att få. Mcdonalds, burger king, städjobb, lagerarbetare, diskare på restaurang, arbetare på åtrvinningstation. Och så vidare.

Skriv ett hyresavtal med flickvännen om att du är inneboende och behöver betala hyra.
Citera
2013-08-22, 14:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtyweed
jag menar vi e inte gifta.

Det spelar dock ingen roll.

Sambolag (2003:376)
Vad som avses med sambor

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.
Citera
2013-08-22, 15:39
Medlem
Börja plugga nånting eller gå till amf så får du cash därifrån?
Citera
2013-08-22, 15:54
Medlem
sasos avatar
Som singel slösar man mer i samhället
Citera
2013-08-22, 16:38
Medlem
Du får kanske "flytta hem" i värsta fall..

Eller strunta i lånen?
Senast redigerad av Big Kahuna 2013-08-22 kl. 16:40.
Citera
2013-08-22, 16:44
Medlem
Skohornets avatar
Kan man inte skriva ett inneboendekontrakt så att du på så vis blir "skyldig" att betala hyra? Googla det.
Citera
2013-08-22, 22:07
Medlem
Ja, sambo är skyldig att försörja sin partner. När man studerar är man inte berättigad socbidrag utan tanken är att man ska klara sig på studiebidrag + lån. Om hon tar fullt lån men ändå inte kan nå upp till ert existensminimum så kan ni försöka ansöka om bidrag utöver lån och bidrag, men det är inte säker att det beviljas. Men om hon kan få ut ca 8k i lån + bidrag så undrar man ju lite varför du inte tillför något? Har du förverkat alla dina dagar i "Jobbgarantin för ungdomar" och "jobb och utvecklings garantin" och därför inte får någon ersättning därifrån? Annars så är ju 8k + ca 3 lagom för er att leva som ni gjort hittills.

Bara att lägga ett extra kol på att få dig någon form av jobb samt se över alla era utgifter och använda mindre el. Vad sägs som att göra lite jobbsök till fots, lämna datorn avslagen några timmar om dagen kan ju göra en relativt stor skillnad om du har en kraftfull dator. Dessutom tror jag att face to face är din bästa approach iom att du inte gått ut gymnasiet(?).

Volvo har ju en massa rekryteringsmässor runt om i landet:
https://www.arbetsformedlingen.se/Fo...re-direkt.html
Citera
2013-08-22, 22:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Ja, sambo är skyldig att försörja sin partner. När man studerar är man inte berättigad socbidrag utan .................................................. .................................................. ..
Volvo har ju en massa rekryteringsmässor runt om i landet:
https://www.arbetsformedlingen.se/Fo...re-direkt.html

Nej, det är en mycket vanlig missuppfattning, det finns inget stöd för detta i Sambolagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm

Socialnämnden utgår från socialtjänstlagen som ger utrymme för viss frihet i tolkningen om vem som skall få försörjningsstöd. Se socialtjänstlagen 4 kap. Rätten till bistånd:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010453.htm

Där finns några, i mitt tycke, vaga formuleringar:

"1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt."

"3 § ..........Nämnden får också i ett enskilt fall beräkna kostnaderna till en lägre nivå, om det finns särskilda skäl för detta. Lag (2009:1233)......"

"På annat sätt" Skulle kunna tolkas som en studerande sambo.
Senast redigerad av trottwell 2013-08-22 kl. 23:02.
Citera
2013-08-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nej, det är en mycket vanlig missuppfattning, det finns inget stöd för detta i Sambolagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm

Socialnämnden utgår från socialtjänstlagen som ger utrymme för viss frihet i tolkningen om vem som skall få försörjningsstöd. Se socialtjänstlagen 4 kap. Rätten till bistånd:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010453.htm

Där finns några, i mitt tycke, vaga formuleringar:

"1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt."

"3 § ..........Nämnden får också i ett enskilt fall beräkna kostnaderna till en lägre nivå, om det finns särskilda skäl för detta. Lag (2009:1233)......"

"På annat sätt" Skulle kunna tolkas som en studerande sambo.
Därför kan man lämna in en ansökan om bidrag upp till existensminimum utöver det hon får. Det man kan göra vid avslag är ju att överklaga beslutet.

Som sagt är tanken att man ska klara sig på bidrag + lån när man studerar, därför ska man enligt:
Citat:
eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt
ta ut maxbelopp av lån innan man kan bevilljas försörjningsstöd. Och som sambo har man försörjningsplikt. Men kan man inte tillgodose det så får man ju samansöka om socialbidraget. CSN ska ju egentligen bara täcka en person.
Citera
2013-08-22, 23:39
Medlem
trottwells avatar
u53rn4m3

"Och som sambo har man försörjningsplikt."

Det finns inte uttryckligen skrivet i något lagrum, det är kommunernas/socialnämndernas tolkning av socialtjänstlagen i samband med försörjningsstöd. Det finns ingen generell lagstadgad försörjningsplikt mellan sambor, att jämföra med försörjningsplikten mellan gifta par.
Du har i en annan tråd skrivit "Sambon är enligt lag skyldig att försörja sin partner" Nu frågar jag dig, enligt vilken lag?

Socialsekreterarna har lärt sig att upprepa "som sambo har man försörjningsplikt" likt korkade papegojor, utan att förstå innebörden av vad de själva säger.
Senast redigerad av trottwell 2013-08-22 kl. 23:59.
Citera
2013-08-23, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
u53rn4m3

"Och som sambo har man försörjningsplikt."

Det finns inte uttryckligen skrivet i något lagrum, det är kommunernas/socialnämndernas tolkning av socialtjänstlagen i samband med försörjningsstöd. Det finns ingen generell lagstadgad försörjningsplikt mellan sambor, att jämföra med försörjningsplikten mellan gifta par.
Du har i en annan tråd skrivit "Sambon är enligt lag skyldig att försörja sin partner" Nu frågar jag dig, enligt vilken lag?

Socialsekreterarna har lärt sig att upprepa "som sambo har man försörjningsplikt" likt korkade papegojor, utan att förstå innebörden av vad de själva säger.
Det är ju tolkningen i socialtjänstlagen som jag refererar till. Något generellt "samboavtal" existerar inte enligt lag och det står inget i själva sambolagen nej. Men när det gäller försörjningsstöd så är det ju lagen som säger att sambo är försörjningspliktig. Alltså får man inga bistånd även om man överklagar om sambon kan försörja dem båda så att de får ett sambo-existensminimum. Vid indrivning av skuld via kronofogden är sambon även där försörjningspliktig. Man kan inte kräva några pengar av sambon, men om sambon kan försörja dem båda och ev barn med sin lön så utmäter KFM hela lönen hos den som är skuldsatt. Så det finns utrymmen i lagen som gör sambon försörjningspliktig. Kanske skulle uttryckt mig "Enligt alla myndigheter".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in