• 1
  • 2
2013-08-23, 01:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Det är ju tolkningen i socialtjänstlagen som jag refererar till. Något generellt "samboavtal" existerar inte enligt lag och det står inget i själva sambolagen nej. Men när det gäller försörjningsstöd så är det ju lagen som säger att sambo är försörjningspliktig. Alltså får man inga bistånd även om man överklagar om sambon kan försörja dem båda så att de får ett sambo-existensminimum. Vid indrivning av skuld via kronofogden är sambon även där försörjningspliktig. Man kan inte kräva några pengar av sambon, men om sambon kan försörja dem båda och ev barn med sin lön så utmäter KFM hela lönen hos den som är skuldsatt. Så det finns utrymmen i lagen som gör sambon försörjningspliktig. Kanske skulle uttryckt mig "Enligt alla myndigheter".

"Men när det gäller försörjningsstöd så är det ju lagen som säger att sambo är försörjningspliktig"

Nej, det säger inte lagen.
Citera
2013-08-23, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Men när det gäller försörjningsstöd så är det ju lagen som säger att sambo är försörjningspliktig"
Nej, det säger inte lagen.
Nej men den är skriven så att den skall tolkas som så. Tycker också att det är knepigt, men detta är för att skattemedel ska bli bidrag som allra sista utväg.
Citera
2013-08-23, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Kan man inte skriva ett inneboendekontrakt så att du på så vis blir "skyldig" att betala hyra? Googla det.

Det går knappast göra i efterhand.

Socialen antecknar saker och om de har i sina papper att TS och hans tjej är sambos så funkar det inte att efter ett tag komma och säga att de bara är inneboende.

Det är samma sak så länge man bor kvar hemma - det är i princip omöjligt att få "hyran" betald om man bor hemma även om man råkar betala hyra.
Citera
2013-08-23, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Kan man inte skriva ett inneboendekontrakt så att du på så vis blir "skyldig" att betala hyra? Googla det.

Socialen har sett det där tricket förut. Kanske skulle funka om det hade varit fråga om ett homo-förhållande eller väldigt stor åldersskillnad men soc lär knappast gå på det i det här fallet.

Det enda sättet att komma runt det blir antagligen att skriva dig hos föräldrarna och upprätta ett hyreskontrakt med dom.
Senast redigerad av BallaRune 2013-08-23 kl. 09:31.
Citera
2013-08-23, 12:23
Bannlyst
Överklaga till länsrätten, så vinner du. Jag har vunnit varje gång... De kör med såna grejer. Går din tjej på CSN?
Citera
2013-08-23, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Socialen har sett det där tricket förut. Kanske skulle funka om det hade varit fråga om ett homo-förhållande eller väldigt stor åldersskillnad men soc lär knappast gå på det i det här fallet.

Det enda sättet att komma runt det blir antagligen att skriva dig hos föräldrarna och upprätta ett hyreskontrakt med dom.

Men länsrätten kommer att ge dem rätt... förstår du väl. Där kan de inte påstå att saker bara är ett trick, utan måste utgå från formella fakta.

edit: säg att det är slut nu, men har valt att bo inneboende. Och så skriver ni ett avtal där du betalar din del av hyran - för ett rum t.ex.

Theat's it!

Jag kan lova dig att det fungerar! Se bara till att överklaga om du får om du får avslag. Det är jättelätt. Bara skriva en handskriven lapp och lämna in till dem på soc, där du förklarar det jag nyss jag.

"Härmed överklagar jag eftersom..."

namnteckning
Senast redigerad av micehunter 2013-08-23 kl. 12:30.
Citera
2013-08-25, 13:37
Medlem
exquisitelys avatar
Jag trodde att det bara är gifta makar som har försörjningsplikt och inte de som är sambos?

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
u53rn4m3

"Och som sambo har man försörjningsplikt."

Det finns inte uttryckligen skrivet i något lagrum, det är kommunernas/socialnämndernas tolkning av socialtjänstlagen i samband med försörjningsstöd. Det finns ingen generell lagstadgad försörjningsplikt mellan sambor, att jämföra med försörjningsplikten mellan gifta par.
Du har i en annan tråd skrivit "Sambon är enligt lag skyldig att försörja sin partner" Nu frågar jag dig, enligt vilken lag?

Socialsekreterarna har lärt sig att upprepa "som sambo har man försörjningsplikt" likt korkade papegojor, utan att förstå innebörden av vad de själva säger.

Soc vill naturligtvis slippa betala ut pengar så lång det bara går och därför kör som med sådana felaktigheter. Folk som inte är pålästa och inte står på sig blir därför "lurade" på det här viset.
Senast redigerad av exquisitely 2013-08-25 kl. 13:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in