Citat:
Ursprungligen postat av
Daudodidi
Tänk om ni kunde reagera lika starkt/kränkt när en av era Käre Ledare ville förbjuda adoptionerna för att "barnen skulle bli förvirrade".
Ser ni inte att det är exakt samma argumentation som används här?
Kritiken mot adoptioner har inget med ras att göra.
Adoptionsindustrin är en smutsig industri och bör stoppas. Det är ett kolonialt och rasistiskt tänkande som ligger bakom.
Det finns väldigt många kritiska röster i U-länderna där barnen hämtas ifrån som vill stoppa denna barnhandel. I Indien finns såkallade barnfabriker där unga mödrar föder barn på löpande band som sedan säljs till rika västerlänningar. Det här är verklig rasism.
En som besökt en sådan fabrik vittnande om hur mödrarna gråtandes tas ifrån sina barn.
Idag finns i västvärlden väldigt bra hjälp att få för par som inte kan få barn.
Och vad gäller just adoptioner finns det svenska barn som kastas mellan fosterfamiljer, den ena sämre än den andra. Dom skulle lika väl kunnat blivit adopterade och sluppit detta. Men svenska barn är för "fina" för adoption. Det finns hur som helst ett motstånd mot att göra svenska barn tillgängliga för adoption för svenska familjer. Kinesiska, indiska och afrikanska går dock bra.
Denna vidriga barnhandel måste stoppas! Fler och fler länder som har adopterat bort/sålt sina barn börjar nu tänka om. T ex Kina och Ryssland.
Läste en fruktansvärd berättelse av ett amerikanskt par som var på adoptionsresa till Kina och beskrev hur flickorna raddades upp och hur dom valde den "mest söta". Man kan få kväljningar av mindre.
Jag bedyrar att min avsky för internationella adoptioner inte beror på rastillhörighet. Och jag har svårt att se att Åkesson skulle lägga nåt som helst rasbegrepp i frågan.
Motståndet mot adoptionerna är störst i de länder som barnen tas ifrån. Och dom kan väl knappast vara rasister.
Fråga till adoptionsivrarna :
Ponera att vi har ett svenskt barn utan föräldrar i fosterhem. Anser ni att en rik familj i New Dehli som uppfyller alla krav som finns borde få adoptera detta blonda, blåögda barn?
Om ni inte gör det, varför inte?