Det var som tusan, det är därifrån Teodor Dante Stig-Matz fått sina ideer om tvångssterilisering, mord och hat, han är i grunden nazist.
För att underlätta för er som inte vill läsa hela intervjun har jag kortat ner texten, jag har dock inte lagt till något...
Hela intervjun finns här:
http://www.sydsvenskan.se/kultur--no...r-och-olusten/
Hans mor, Oline Stig förklarar sig i en intervju såhär.
Citat:
Sydsvenskans medarbetare Oline Stig har hyllats för sin roman ”Jupiters öga”, som försöker hitta en förklaring till föräldrarnas nazistiska engagemang i krigets Norge. "det finns vettig förklaring säger hon".
”Världen var så smutsig, hur skulle den bli ren?”
Så låter Oline Stig tänka, på promenad i Oslo. hon verkligen tänkte det
Det vet Oline Stig
Med sin nya bok –hon gör upp med ett politiskt förflutet i den egna familjen.
Farmor och farfar var nazister.
Oline Stig forskade, letade, frågade.
Oline Stig tar emot hemma i Lund, hon bor så centralt man kan. Hon är 44 år, hon snusar.
– Jag är född i Göteborg plugga italienska i Lund när jag var 21 och följde andra enstaka kurser. Religionshistoria. Litteraturvetenskap. Sedan har familjen varit i nio års exil av Tjechov.
Du har skrivit flera böcker utan större kommersiell framgång. Krävs det?
– Ja.
Är du allmänt en typ?
– Ja, det är jag nog. Farmor och farfar var en historia. Jag har burit på historien sedan jag var liten, Jag hade stora problem.
Vad var det som hände?
under påverkan av en drog.
Jag smet
Du beskriver farfar Aksels misär när han är ensam med dottern
vet om farfar och farmor och farfars syster.
Du fick söka sanningen.
– Ja.
Lever din pappa?
– Ja. Han fick läsa boken. han tycker om den. Pappa har haft svårt. Jag berättade inte ens för min hyresvärdinna i Oslo vad jag höll på med.
Men en olust kunde jag känna.
– Ja, det är ett litet trick.
Om man inte läser intervjun i sin helhet går det kanske att missförstå innebörden av intervjun, kanske jag ska tillägga.