1981 hade jag en snabbt övergående flirt med Scientologikyrkan i Göteborg. Jag gick en kommunikationskurs - som bland annat innebar att jag satt i timtal och skrek "stå upp! och "sitt ner!" till en askkopp... (Jo, det är faktiskt sant

)
Nåväl, när denna korta introduktionskurs var över satte man i gång med att försöka övertala mig ta nya och betydligt dyrare kurser. Jag motsatte mig bestämt att köpa kurser för hundratusentals kronor - särskilt som jag knappt hade en spänn på den tiden. Övertalningsförsöken blev med tiden allt mer ihärdiga och otrevliga, tills jag en dag helt enkelt sade "Stopp! Nu skiter jag i det här..." och gick därifrån.
Trodde naturligtvis att detta var slutet på historien. Men icke. Nu började man ringa till mig, flera gånger i veckan, man skrev brev och skickade reklamlappar och -broschyrer. Min korta erfarenhet av "kyrkan" har resluterat i ett snart 30-årigt förföljande från kyrkans sida. De lämnar mig helt enkelt inte i fred, trots att jag har gjort fullständigt klart för dem att jag inte vill ha nåt med dem, att göra.
Jag flyttade en del under de här åren, men de hittade alltid min nya adress och telefonnummer och fortsatte sin förföljelse av mig, trots att jag sade till dem ordentligt på skarpen vid flera tillfällen.
Jag fick post minst ett par gånger i veckan - som jag sparade och återsände oöppnad till avsändaren en gång om året (det blev en rejäl hög en gång om året.)Jag lade bara på luren om de ringde och jag tog aldrig emot något av de paket med reklammaterial, kassetter, CD-skivor och annan skit de envisades att sända mig.
Sedan mitten av 2000-talet har det varit lugnt ett tag, Jag trodde att de uppfattat budskapet med den oöppnade och återsända posten. Men icke. Nu har det börjat det ringa igen, ibland flera gånger i veckan. Samtalen kommer oftast från Köpenhamn eller New York, ibland från spärrade nummer.Jag lägger naturligtvis bara på luren så fort jag hör vilka det är som ringer. Posten jag får går tillbaka samma väg som den kom, oöppnad.
Så, om du inte är beredd på att ägna 30 års tid åt försöka övertyga Scientologerna om att du inte är intresserad av deras Kvasireligion ska du bara gått rätt förbi dem nästa gång de försöker stoppa dig på gatan...