2010-04-05, 19:52
Medlem
Bajskaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rusula
Har precis läst om Geir Isene och rekommenderar det till alla:

http://www.scnforum.org/index.php?t=msg&th=435&start=0&S=dfe20451aba552fd8 7eb7eba2628d120

Det var precis det här jag försökte få uttryckt förut: man måste som människa få ha rätten att tro på vad man vill, även om det är rymdhärskare och att vi alla bära på själarna av döda rymdvarelser och jag tycker inte att någon ska bli så här pass kritiserad för det, MEN något verkar däremot vara något grovt fel i organisationen och hur man sköter relationerna till sina medlemmar.

JAg förstår tanken. Problemet är ju att sceintologin inte var en religion från början utan en själhjälpsmetod. En mycket fralig sådan.

Men om man läser vad sceintologin står för. En viktig grundsten är att tvätta bort det reaktiva minnet, att alla psykiska sjukdomar kan "tänkas" bort (inklusive demens,pariknson,als,epelepsi, psykotiska sjukdomar, homosexuallitet m-.m), att psykiatrin är en konspiration (som måste förgöras) osv så tycker jag nog att det är av almänintresse att rörelsen stoppas, att man kan basta bort alla gifter inklusive radioaktiv strålning, överdosera vissa vitaminer och mineraler (purifit rundwon) . Dessa metoder är rent livsfarliga och bör därför inte få användas i organiserad form.

Av samma anledning som jag tycker att homopater eller kristallhealare inte ska ha rätt att operera i kroppen eller diagnosisera canccer tycker jag inte att hobby hjärn-fuckare ska få använda farliga terapimetoder (eller sätta påitade diagnoser). Kvacksalvare måste bemötas -inte gömma sig bakom religionsskynket. Hade Scintelogin fortsatt vara en terapibehandling hade den varit förbjuden. På tal om det var det inte Sceintologen Cristy Alley som myntade uttrycket "Aids is not a desse, it is a state of mind"
Senast redigerad av Bajskaffe 2010-04-05 kl. 19:59.
Citera
2010-04-06, 17:36
Medlem
Gunnar.Rasputins avatar
Jag gjorde deras test för några år sedan (http://www.nyniva.se/) och blev sedan uppringd av en representant som berättade att jag var deprimerad och erbjöd mig att köpa några DVD-filmer. Jag tackade nej och de har inte hört av sig någon mer gång.

De hade även ett informationstält inne i stan som jag besökte och ställde en del kritiska frågor. De menade att allt går att bota men jag menade motsatsen. Den stackars tjejen tittade på sin kollega och han nickade så gav hon mig en broschyr om att bli drogfri och sade hejdå.

På mitt lokala bibliotek kan man ibland hitta deras anti-psykiatri tidning som på varje sidan skriver att läkare lurar föräldrar att ge amfetamin (ADHD-medicin) till sina barn.

På kriminalvården så sitter det en affisch som varnar för deras drogprogram och kallar dem en sekt.
Citera
2010-04-06, 18:30
Medlem
Bajskaffes avatar
hihi Antar att du bor i Malmö. Pratade dom engelska med dig?

Du kanske inte var intressant för dem av någon anledning.

Å andra sidan har dom en admin tech (tm), ett inte helt vattentätt (rent vansinnigt bizzar och försvårande för dem själva) admistrationssytem utvecklat av Hubbard (nej skojar inte, en riktig allkonstnär) Så bli inte förvånad om du börjar få brev och telefonsamtal inom en 10-15 år period sådär (hjälper inte att flytta)

I sydsvenskan var det ett par som tagit ett test för 20 år sedan som plötsligt fick 70 tfn samtal på en vecka. Efter en polisanmällan och löfte om att plocka bort dem från listan upphörde samtalen i två veckors tid innan dom började igen...

http://sydsvenskan.se/omkretsen/kavlinge/article525142/Scientologerna-anmals-for-telefonofredande.html
http://sydsvenskan.se/omkretsen/burlov/article537154/Ny-anmalan-mot-Scientologerna.html

p.s släng iväg ett mail till biblioteket, eller pm vilket bibliotek det rör sig om.
Senast redigerad av Bajskaffe 2010-04-06 kl. 18:36.
Citera
2010-04-06, 18:44
Medlem
Gunnar.Rasputins avatar
Nej, det var en äldre herre som pratade svenska som ringde mig. Jag tror att det inte hjälper med en polisanmälan - det slutar väl med att de rekryterar polisen ifråga.
Citera
2010-04-09, 17:12
Medlem
PastorAstors avatar
1981 hade jag en snabbt övergående flirt med Scientologikyrkan i Göteborg. Jag gick en kommunikationskurs - som bland annat innebar att jag satt i timtal och skrek "stå upp! och "sitt ner!" till en askkopp... (Jo, det är faktiskt sant )

Nåväl, när denna korta introduktionskurs var över satte man i gång med att försöka övertala mig ta nya och betydligt dyrare kurser. Jag motsatte mig bestämt att köpa kurser för hundratusentals kronor - särskilt som jag knappt hade en spänn på den tiden. Övertalningsförsöken blev med tiden allt mer ihärdiga och otrevliga, tills jag en dag helt enkelt sade "Stopp! Nu skiter jag i det här..." och gick därifrån.

Trodde naturligtvis att detta var slutet på historien. Men icke. Nu började man ringa till mig, flera gånger i veckan, man skrev brev och skickade reklamlappar och -broschyrer. Min korta erfarenhet av "kyrkan" har resluterat i ett snart 30-årigt förföljande från kyrkans sida. De lämnar mig helt enkelt inte i fred, trots att jag har gjort fullständigt klart för dem att jag inte vill ha nåt med dem, att göra.

Jag flyttade en del under de här åren, men de hittade alltid min nya adress och telefonnummer och fortsatte sin förföljelse av mig, trots att jag sade till dem ordentligt på skarpen vid flera tillfällen.
Jag fick post minst ett par gånger i veckan - som jag sparade och återsände oöppnad till avsändaren en gång om året (det blev en rejäl hög en gång om året.)Jag lade bara på luren om de ringde och jag tog aldrig emot något av de paket med reklammaterial, kassetter, CD-skivor och annan skit de envisades att sända mig.
Sedan mitten av 2000-talet har det varit lugnt ett tag, Jag trodde att de uppfattat budskapet med den oöppnade och återsända posten. Men icke. Nu har det börjat det ringa igen, ibland flera gånger i veckan. Samtalen kommer oftast från Köpenhamn eller New York, ibland från spärrade nummer.Jag lägger naturligtvis bara på luren så fort jag hör vilka det är som ringer. Posten jag får går tillbaka samma väg som den kom, oöppnad.
Så, om du inte är beredd på att ägna 30 års tid åt försöka övertyga Scientologerna om att du inte är intresserad av deras Kvasireligion ska du bara gått rätt förbi dem nästa gång de försöker stoppa dig på gatan...
Citera
2010-04-09, 17:24
Medlem
Bajskaffes avatar
Sjuk storry. Vet flera som är med om exakt samma sak. Jag föreslår a du gör en polisanmälan för formalians skull (trakaserier). Kanske konakta pressen med. Admin tech at work...
Senast redigerad av Bajskaffe 2010-04-09 kl. 17:41.
Citera
2010-04-09, 18:28
Bannlyst
scientologin är inte speciellt farlig. det är en ganska liten religion. islam till exempel är en mycket större religion.
Citera
2010-04-09, 18:39
Medlem
Bajskaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
scientologin är inte speciellt farlig. det är en ganska liten religion. islam till exempel är en mycket större religion.

Säkert. Men islam har inte flera hundra frontföretag/organisationer som säger sig inte ha något med islam att göra. Utan man vet ju vilka man har att göra med redan från början. I övrigt kan väll islam disskuteras i någon av dom 2000 islamtrådarna tycker jag.
Citera
2010-04-09, 18:47
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri

Scientologin som trosuppfattning är kanske inte farlig i sig.
Däremot så är Scientologin som rörelse/organisation farlig och ohälsosam.
Citera
2010-04-09, 19:01
Medlem
Bajskaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Scientologin som trosuppfattning är kanske inte farlig i sig.
Däremot så är Scientologin som rörelse/organisation farlig och ohälsosam.

Jo det är den. Eftersom det är en "teknik" för att tvätta bort delar av psyket, sluta tänka kritiskt, inte ta del av farliga fakta osv osv. Bota psykoser och skitzofreni, demens, afasi,canccer m.m med autidtering (hypnos/marinsoldat drillning) Basta bort droger, radioaktivitet och alla typer av förgiftning. Rökning ger bara canccer för att man tänker att det ska göra det osv Listan kan göra oändlig.
Senast redigerad av Bajskaffe 2010-04-09 kl. 19:05.
Citera
2010-04-09, 19:10
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskaffe
Jo det är den. Eftersom det är en "teknik" för att tvätta bort delar av psyket, sluta tänka kritiskt, inte ta del av farliga fakta osv osv. Bota psykoser och skitzofreni, demens, afasi m.m med autidtering (hypnos/marinsoldat drillning)

Ja, dessa aspekter av Scientologin är farliga, ohälsosamma och direkt förkastliga.

Men de är ju något som är mer förknippat med själva rörelsen och organisationen.
Jag vill ändå påstå att själva teosofin - alltså det religiösa budskapet - i Scientologin är ganska harmlös och ofarlig.

Vad jag gör är att skilja på själva teosofin i sig och ramverket & riktlinjerna som sätts upp av organisationen.
Citera
2010-04-09, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Scientologer tror att en gång för länge sedan genomförde en galaktisk kejsare, Xenu, en etnisk rensning, han lassade på miljarder utomjordingar på sina rymdskepp som såg ut som DC8 flygplan.
Han släppte ner alla thetaner i vulkaner på jorden och släppte atombomber på dem, dessa thetaners själar blev sedan indoktrinerade och är jätteupprörda och sätter sig på oss människor. Dessa upprörda själar gör oss människor deprimerade och helt felaktiga i knoppen men som tur är finns det en lösning.

Du kan bli av med dessa själar genom att betala till scientologikyrkan och ta deras kurser.
En intressant sidonotering är att L Ron Hubbard, grundaren av religionen var en knarkare av stora mått

Se en kortare intro på
http://www.southparkstudios.com/clips/104274

När jag gick på gymnasiet hade några gjort en plansch där de skrev och illustrerade just detta, jag trodde först att det var något de hittat på själva. Det tog säkert 2 år innan jag orkade läsa det och förstod att det var detta Scientologer tror på.
Senast redigerad av Yojne 2010-04-09 kl. 20:36. Anledning: Slarv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in