2010-04-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Ja, dessa aspekter av Scientologin är farliga, ohälsosamma och direkt förkastliga.

Men de är ju något som är mer förknippat med själva rörelsen och organisationen.
Jag vill ändå påstå att själva teosofin - alltså det religiösa budskapet - i Scientologin är ganska harmlös och ofarlig.

Vad jag gör är att skilja på själva teosofin i sig och ramverket & riktlinjerna som sätts upp av organisationen.

Det religiösa budskapet????????? Var hittar man det i $cientologin? Frågar man en $cientolog får man inga tydliga svar. På sin höjd kan man få lite allmängods till svar a la " människan strävar efter att överleva".
Grattis L Ron Hubbard för den "upptäckten" ! Det var något nytt..........................
Citera
2010-04-10, 07:41
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorWerther
Det religiösa budskapet????????? Var hittar man det i $cientologin? Frågar man en $cientolog får man inga tydliga svar. På sin höjd kan man få lite allmängods till svar a la " människan strävar efter att överleva".
Grattis L Ron Hubbard för den "upptäckten" ! Det var något nytt..........................

Nå, eftersom nu Scientologin faktiskt är klassad som en religion i vissa länder, så måste det ju finnas åtminstone någon form av religiöst budskap i dess läror.

Jag hävdar fortfarande att det är organisationens praktiska verksamhet - och dess sidoverksamheter - som är det verkligt farliga med Scientologin.
Citera
2010-04-10, 08:10
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
http://sydsvenskan.se/system/topicRoot/Scientologikyrkan/

Sydsvenskan gjorde en bra artikelserie om dom!
Citera
2010-04-10, 13:29
Medlem
Bajskaffes avatar
Citat:
Nå, eftersom nu Scientologin faktiskt är klassad som en religion i vissa länder, så måste det ju finnas åtminstone någon form av religiöst budskap i dess läror.

Jag hävdar fortfarande att det är organisationens praktiska verksamhet - och dess sidoverksamheter - som är det verkligt farliga med Scientologin.

Nu vet jag inte hur pass beläst du är i ämnet. Men du får gärna förklara vad det religösa buskapet är som gör det till en tro/filosofi utöver deras läror. Tron är ju starkt sammankopplad med lärorna (edvs. policydokumenten och Rons Buletiner, flagorders osv), utan dem ingen sceintologi.

Grejen är ju den att från början fanns det inget religöst buskap, Dianetik var ju vara en häftig/trendig terapi mindfuck (först publicerad i sci-fi tidningar) metod från början. Det religösa buskapet är något som plockats in efter hand (från div filosofier) dels för att undvika att bli klasad psedovetenskap /förbjuden/farlig behandling, praktiserande av medecin utan licens osv, dels av skattemässiga skäl. och av andra skäl.
Citera
2010-04-10, 18:27
Medlem
Citat:

Hur dom har blivit klassad som religion är en "gåta".............Om man skulle hårdgranska beslutsprocessen som ledde fram till att $cientologin blev klassad som religion så skulle man säkert finna en del godsaker. Nåt lurt är det säkert. Vilka personer var ansvariga för registeringen? Dessa har antagligen blivit punktmarkerade av $cientologerna på olika sätt är en gissning. Om man letar tillräckligt länge så kommer det säkert fram intressanta uppgifter.
Ett vanligt beteende hos $cientologerna är att man knackar på hemma hos politiker eller ringer hemnumret. Allt för att inte besök eller tex brev skall registras enligt offentlighetsprincipen. Så har dom gjort med politiker i Arlöv.

Självklart är deras praktiska verksamhet den farligaste. Kärnverksamheten är ju att dra in så mycket pengar som möjligt genom att ständigt skaffa nya medlemmar/kunder. Eller "raw meat" som det kallas i $cientologisnacket. Dessa nya medlemmar skall senare skaffa nya medlemmar/auditera existerande för att kunna generera nya friska kontanter till sekten.

Det som är värst är att dessa individer rotar i andra människors psyken utan att ha någon riktig utbildning .
Senast redigerad av FarbrorWerther 2010-04-10 kl. 18:30.
Citera
2010-04-10, 19:04
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Scientologin som trosuppfattning är kanske inte farlig i sig.
Däremot så är Scientologin som rörelse/organisation farlig och ohälsosam.
Hade det verkligen legat något i deras trosuppfattning - att scientologin är mänsklighetens enda hopp, att de är de enda som kan rädda världen - ja, då skulle ändamålet helga medlen, då skulle i princip ingenting som rörelsen/organisationen gör vara speciellt klandervärt... utom möljigen deras marknadsföring som ibland är lite mer än lovligt avskräckande .

Nu är det ju emellertid så att scientologin är en pseudovetenskaplig irrlära som egentligen inte har någonting att erbjuda människan annat än förvillelse och självbedrägeri. Alla som påstår sig ha fått ut något av scientologin skulle precis lika gärna kunna uppnå lika bra eller bättre resultat med andra metoder. Scientologin är auktoritär och elitistisk och hindrar människor från att skaffa sig kunskaper som strider mot de egna dogmerna, däri ligger det farliga.
Citera
2010-04-10, 19:49
Medlem
Bajskaffes avatar
Citat:
Hur dom har blivit klassad som religion är en "gåta".............Om man skulle hårdgranska beslutsprocessen som ledde fram till att $cientologin blev klassad som religion så skulle man säkert finna en del godsaker. Nåt lurt är det säkert. Vilka personer var ansvariga för registeringen? Dessa har antagligen blivit punktmarkerade av $cientologerna på olika sätt är en gissning. Om man letar tillräckligt länge så kommer det säkert fram intressanta uppgifter.

Det som är värst är att dessa individer rotar i andra människors psyken utan att ha någon riktig utbildning .

Det vet man redan en del om. Man kämpade i många år. B.la skickades tusentals (!) stämmningsansökningar mot skattverket (irs). De hela slutade mycket oväntat med en uppgörelse bakom stänga dörrar. Man hade sedan ett stort evenemang som man kallade "the war is over"
Citera
2010-04-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskaffe
Det vet man redan en del om. Man kämpade i många år. B.la skickades tusentals (!) stämmningsansökningar mot skattverket (irs). De hela slutade mycket oväntat med en uppgörelse bakom stänga dörrar. Man hade sedan ett stort evenemang som man kallade "the war is over"

Jag pratar inte om vad som hände i USA. Dom har agerat ännu aggressivare där eftersom det tydligen tillhör "affärskulturen" där.
Jag vet inte riktigt vilken instans i Sverige som har gett dessa pajasar religionsstatus och det kan inte skett genom nån "uppgörelse". Nånstans ligger en hund begraven. Och det luktar illa.
Citera
2010-04-10, 23:31
Medlem
Bajskaffes avatar
Citat:
Jag pratar inte om vad som hände i USA. Dom har agerat ännu aggressivare där eftersom det tydligen tillhör "affärskulturen" där.
Jag vet inte riktigt vilken instans i Sverige som har gett dessa pajasar religionsstatus och det kan inte skett genom nån "uppgörelse". Nånstans ligger en hund begraven. Och det luktar illa.

Jo men är registrerat trossamfund verkligen detsamma som religionsstatus? http://sv.wikipedia.org/wiki/Trossamfund Pingströrelsen och frälsis är väll knappast religioner? Hur menar du med religionsstatus? Finns det begreppet enns i sverige (juridiskt)

Det krävs 3000 medlemmar först och främst, vilket ju isig är ren lögn (enligt en säker källa är det runt 200 medelmamr i Sverige idag)
Citera
2010-04-11, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlotterPunkten
Av någon ren slump så hamna jag på scientologi och sen började jag läsa lite om det.. Men det hela verkar så komplicerat och jag har inte riktigt förstått på vad det hela går ut på och varför så många är emot det? Som church of scientology osv.. Nån som kan ge en lätt förståerlig förklaring?

här ska du få höra, gissa vad han som skapade religionen arbetade som.

science fiction-skrivare.

och av en händelse så råkade vi enligt honom vara hjärntvättade själar från en avancerad civilisation.
Citera
2010-04-11, 08:24
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Hur dom har blivit klassad som religion är en "gåta".............Om man skulle hårdgranska beslutsprocessen som ledde fram till att $cientologin blev klassad som religion så skulle man säkert finna en del godsaker. Nåt lurt är det säkert.

Tänk vilka underverk lite mutor och bestickning kan göra.

Ärligt talat, så får jag nog vika mig i mina tankegångar efter att ha läst de senaste inläggen i tråden och lite mer om Scientologin som lära.
Scientologin är inget annat än en väldigt virrig Science Fiction/New Age-smörja uppluckrad med praktiska pseudovetenskapliga inslag.

Hur som helst så anser jag dock att sidoverksamheterna som Scientologi-rörelsen bedriver i form av drog-rehabilitering osv är minst lika farliga som själva huvudverksamheten.
Det visar ju bland annat där avsnittet av Uppdrag Granskning som gjordes för något/några år sedan.
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-04-11 kl. 08:30.
Citera
2010-04-11, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskaffe
Jo men är registrerat trossamfund verkligen detsamma som religionsstatus? http://sv.wikipedia.org/wiki/Trossamfund Pingströrelsen och frälsis är väll knappast religioner? Hur menar du med religionsstatus? Finns det begreppet enns i sverige (juridiskt)

Religionsstatus eller vad du vill(kan inte det exakta begreppet)....dom har blivit "erkänd" som "religion" av svenska myndigheter och får lov att bedriva kommersiell verksamhet utan att betala skatt vilket är en SKANDAL.

Idag kan man läsa om $cientologerna (tre sidor) i Sydsvenskans tidningsupplaga. Inte så mycket ny information om bluffverksamheten men Geir Isene spår att Malmö-Orgen kommer att klappa ihop inom två år. Det låter rimligt eftersom man valt att lägga byggnaden i en avkrok som ett industriområde där få människor passerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in