2010-04-05, 04:05
Medlem
Scientologi, vad är det? Varför är så många emot det?

Av någon ren slump så hamna jag på scientologi och sen började jag läsa lite om det.. Men det hela verkar så komplicerat och jag har inte riktigt förstått på vad det hela går ut på och varför så många är emot det? Som church of scientology osv.. Nån som kan ge en lätt förståerlig förklaring?
Citera
2010-04-05, 05:44
Medlem
TrialByErrors avatar
Scientologer tror att en gång för länge sedan genomförde en galaktisk kejsare, Xenu, en etnisk rensning, han lassade på miljarder utomjordingar på sina rymdskepp som såg ut som DC8 flygplan.
Han släppte ner alla thetaner i vulkaner på jorden och släppte atombomber på dem, dessa thetaners själar blev sedan indoktrinerade och är jätteupprörda och sätter sig på oss människor. Dessa upprörda själar gör oss människor deprimerade och helt felaktiga i knoppen men som tur är finns det en lösning.

Du kan bli av med dessa själar genom att betala till scientologikyrkan och ta deras kurser.
En intressant sidonotering är att L Ron Hubbard, grundaren av religionen var en knarkare av stora mått

Se en kortare intro på
http://www.southparkstudios.com/clips/104274
Senast redigerad av TrialByError 2010-04-05 kl. 05:47.
Citera
2010-04-05, 05:48
Medlem
UAAs avatar
Här är en kort, givetvis partisk(men sann) beskrivning om scientologin: http://www.xenu.net/archive/scientology_illustrated/ Lite á la 1991 med clip arten, menvafaan, poängen kommer igenom.

Gå till xenu.net för ytterliggare information.
Citera
2010-04-05, 06:03
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Orsaken till att så många är emot de är för att Scientologi-kyrkan är en sekt, ingen religiös församling. Det säger ju det mesta, att grundaren var en sci-fi författare. Han behövde bara ytterligare ett sätt att mjölka folk på pengar.

Enligt nån gammal intervju med Hubbards egen son ska ju fadern ha betett sig hur jävla sjukt åt som helst när det gällde att uppfostra sin son, lite kaos på hjärnkontoret med andra ord

Var det inte också nåt tillfälle då den svenska avdelningen spred sin tidning i riksdagshuset? De höll väl på att ringa upp & hota riksdagsledamöter? Har ju iofs nån bok om det så jag ska kolla upp, jävligt intressant
Citera
2010-04-05, 06:05
Medlem
noksocaws avatar
Kortfattat:
Scientologi är en religion grundad av L Ron Hubbard en man som tjäna pengar på skriva romaner. Mycket sciens fiction. Sen skrev han Dianetics som han påstod kunna hjälpa dig med ja allt.
Boken sålde bra tills man kom på att det bara var kvacksalveri det handla om. Men han fick några anhängare och sen började han skapa sin religion.
LRH gick det bra för tills amerikanska IRS började kolla upp honom och gav honom det jobbigt. Han tog då sig ut på en yacht och starta den berömda Sea org som är de mest hängivna scientologerna.
Efter glidet runder tills havs ett tag kom han tillbaka till USA där han mest höll sig gömd från allmänheten men också för sina medlemmar. Enligt vissa källor ska han ha blitt paranoid på äldre dar.
Efter LRH's död (eller so scientologer säger han åkte till sektor 2) så tog David Miscavige över.
Sekten har blivit känd mycket pga av alla kändisar som är med men också har den blivit känd på senare dagar då den så kallat OT3 läkt ut där det berättas om den legendariska Xenu. Det är en riktigt jobbig sekt att ha att öra med då all kritik emot gruppen ofta följs av förföljelse och polisanmälningar. I USA är det vanligt att gruppen stämmer folk för minsta lilla. Gruppen påstår sig vara den snabbast växande religionen men avhoppade scientologer så låter det som den minskar och blir allt mindre populär.
Sekten finns i Sverige och vad jag hört väldigt aktiv i Malmö men är fortfarande en liten rörelse i Sverige.
Någon annan kan ju rätta eventuella fel och kanske fylla ut mer ganska tidigt på morgonen och måste till jobb.
Här e lite länkar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi
http://www.freedommag.org/swedish/A07/page01.htm
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0002/10/scie.html
http://www.youtube.com/watch?v=NNUjMz9-W2I
http://xenu.net/
http://www.xenutv.com/blog/
Citera
2010-04-05, 10:07
Medlem
Bajskaffes avatar
Sceintologerna är helt besatta av statstik. Varje onsdag ska alla orger (filialer) rapportera till goldbase (sålda kurser, böcker,nya medlemmar,, folk som gått upp i grader)
Dom har invecklade gradecharts (där man avacerar) Internt kallas inte detta för en tro utan för en teknologi (the tech)

Dom har något dom kallar "bron till toal frihet" som är ett stort antal kurser. Centralt i kurserna är deas OT levelt (operatin thetan) som har 8 nivårer (nivå 9 släppt när alla orger har nått en viss storlek, vilket dom tjatat om i 20 år) Dessa nivåer är extremt hemliga och får absolut inte läsas i förväg (då dör man nämligen i lunginflamation eller blir galen)

Det är i ot3 t.ex man får lära sig om rymdvarelserna (tror att ca 10% når nivå 3) och att alla religioner är implantat gjord av elaka rymdmonster. Efter nivå 8 ska man kunna kontrollera tiden och rummet med tanken (dom har en tidning där folk beskriver sina fantastiska superkrafter, finns på nätet), detta förnekar dom (för att dom måste) om man frågar, men fråga en avhoppare om du vill veta mer. Vet en person som trodde att det var han som gjorde så att det alltid blev grön precis när han kom fram till ett övergångställe..

De har även en lång rad s.k policydokumment hur man ska hantera olika situationer och fiender
Googla fiargame, Sp (suppresiv person), RPF, R2-45

Det är svårt att bara beskriva vad sceintolign är. Frågar du en sceintolog får du olika svar. OFtast inget svar alls förutom "läs dianetic (the mordern science of methal helth) boken och a reda på det själv. En del säger att det är "ett verktyg"

Man kan säga att det är en blanding av

En stor portion självhjälps flum ala 50 tal
En gnutta new age
En portion hemligt ordernsällskap
En stor portion pyramidspel
En gnutta satanism/black magic

Någon sa en gång att Sceintoligin är vad Freud och hans lärjungars läror skulle vara om dom inte fått kritiseras eller utvecklats.

Problemet anser jag inte är pengarna det kostar utan hur det förgör människans psyke och kontrollerar folk. Dom infilterar samhället på flera plan med hjälp av deras "sekulära" program
(aplaide schoolastics, narconon, kommisionen för mänskliga rättigheter,Narconon,Crimmnon osv..osv)

Deras svurna huvudfiender (som ligger bakom allt från 911 till berlinmuren m.m) är

-Psykiatrin
-Journalister
-Och suppresiva (dvs alla som talar illa om kyrkan)

Sekten var ganska stor i sverige på 70-80 talet men består nu av en lite kärna på ca 200 pers (norge 50 pers, danmark 500 för det är europas högkvarter, finnland i storsätt obefintlig). Dom finns i sthlm,malmö och gbg. ca 40-50tusen medlemmar i världen (enligt dem själva ca 10 miljoner, villket skulle innebära ca 50.0000 medlemmar per org ) Orgen i Malmö är en s.k Ideal org.

Du kommer inte få någon scintolog att dabattera här (dom dyker upp ibland och droppar oneliners) men dom får inte läsa SP material. I bland dyker OSA (office of special affairs upp) med dom bevingade ordern "i am not att sceintolog but...."
Senast redigerad av Bajskaffe 2010-04-05 kl. 10:24.
Citera
2010-04-05, 11:16
Medlem
Det är underligt det här med scientologin.

Jag är personligen väldigt anti och t.o.m. lite rädd för den här religionen (som de själva kallar den), men det är svårt att veta vad man ska tycka. För mig är allt som handlar om pengar (enligt vissa källor ska det kosta uppåt en 5-6 miljoner kronor att ta sig till de högre OT-nivåerna) ett djävulens påhitt och det är svårt att hitta opartisk information på nätet. Det verkar som att man antingen är positivt inställd till scientologin (och då är man scientolog eller har något slags samröre med orgen) eller så är man helt otroligt negativt inställd till den.

Det finns mycket som verkar väldigt konstigt och rent av farligt, men jag känner ett par scientologer som tagit sig halvvägs och mer över bron som är världens trevligaste, smartaste, mest öppna och skämtsamma personer. De är sociala och beblandar sig mycket med alla sorters människor och svarar gärna på frågor och är vana vid att få kritik om scientologin. Så det är, contrary to popular belief, inte bara dumhuvuden som blir scientologer.

Sen vill jag också påpeka att scientologin inte är en sekt per definition. En jävla flummig religion, organisation, kanske till och med personkult - men inte sekt.

Jag tänker fortsätta vara skeptisk till scientologin. Som jag förstått det kan scientologin vara en räddning för vissa och så länge man är där och är peppad kommer man antagligen få det bästa av umgängeskretsar och allt är så trevligt och fint och man har ett konkret utsatt mål (att avancera i nivåer), men så fort man antingen har det dåligt ekonomiskt, eller kanske ifrågasätter vissa saker eller rentav vill ta sig ur kyrkan kan det nog bli ett helvete. Dessutom är det nog lätt för vissa personer (framför allt de som "räddas" av Narconon-programmet och som då antagligen är väldigt sköra och vilsna) att bli lite av det vi kallar hjärntvättade. På det stora hela tror jag att scientologin skadar mer än den hjälper.

Om någon läser den här tråden som inte är scientolog, men ändå positivt inställd till den, hade jag väldigt gärna hört lite tankar kring det. All positiv information jag fått om scientologin har bara varit från kyrkan själv och allt annat som finns här ute på nätet är negativt (och då ofta extremt negativt). Hade varit skönt att få lite nyans på den här typen av diskussioner.
Citera
2010-04-05, 11:27
Medlem
Bajskaffes avatar
hahaha. +1 till mig. Se sista raden i mitt förra inlägg

Det finns många smarta och goda f.d sceintologer som kan förklara hur man kan fasta i deras nätet. Problemet är att dom få saker som fungerar (dvs betet) finn ju att tillgå gratis i närmaste bokhandel i form av filosofi av olika slag (därifrån hubabrd plockat bitarna)

Hur menar du att det inte är en sekt? Sceintologin har alla indegrienser för vad en farlig sekt är-

Om du frågar en som varit med i låt oss säga 20 år , och sedan hoppat av. Fråga hur många vänner inom kyrkan som tagit livet av sig eller dött i obehandlade sjukomar. Du kommer att häpna!!. Fråga även dom barn som växt upp med föräldrar i sekten vad dom tycker,,,,

Det absolut värsta man kan göra som sceintolog är att berätta att du inte mår bra, att du inte trivs. För då är det alltid ditt eget fel. Om en kurs inte ger effekt på dig håller man det för sig själv, för det är du dom är dålig (ska bara göra några corektions så blir det bättre nästa steg..). Man pratar inte om det enns med andra medllemmar..

Ang narconon så har dom en succesrate på ca 20% (inte 75% som dom själva säger), och som du själv säger har dom övrig antingen gått och dött eller förlorat förståndet. Att kalla det vetenskap avv man kan svetta ut alla gifter (inkl radioaktiv strålning) är inte bara korkat utan rentav farligt. Dessutom ger höga doser av Niccanin (stavning?) som dom ger till sina patienter på på förgiftnigsymtom och i vissa fall hallisar,

Om du vill läsa possetiva saker om sceintologin bör du googla på Geir Isene (Norges enda OT8 som hoppat av sekten men fortfarnde kallar sig idependent sceintolog, enligt mig är han fortfarande i uppvaknigsprocessen men han är trevlig, smart att ha o göra med om än lite hjärntvättad))
Senast redigerad av Bajskaffe 2010-04-05 kl. 12:05.
Citera
2010-04-05, 12:46
Medlem
Tack för alla svar.. Grymt, nu fattar man lite bättre :P Kommer inte ihåg hur jag kom åt Scientologi men klockan va väl runt 4-5 på morgonen och jag var trött och hängde inte alls med om vad det hela gick ut på. Det är ju läskigt fan..
Citera
2010-04-05, 18:57
Medlem
Ja, jag tänkte faktiskt på skämt börja med: "jag är inte scientolog själv, men..." om det var det du refererade till.

Som sagt, jag har inte så mycket till övers för scientologin, men det känns konstigt att något som alla tycker är så pass galet och farligt och alltihopa ändå är lagligt och att folk (alla olika slags människor, Beck, Sia, Jerry Seinfeld, John Travolta, Isaac Hayes osv - inte bara Tom Cruise) dras till det.

Angående sektdefinitionen så har jag nu sett att det jag lärde mig när det begav sig kanske inte är det enda rätta...då lät det som så att en sekt var en utbrytargrupp från en redan existerande och godtagen religion. Till exempel var kristendomen en sekt från början, som har samma grund som judendomen, fast skilde sig vid Jesu profetior, och protestantismen är likaså en sekt utbruten från katolicismen. Enligt den här definitionen är ju inte scientologin direkt en sekt, eftersom det inte har ett sådant direkt påbrå från en annan religion varpå man skilt sig i åsikter så pass mycket att man valt att starta en egen rörelse. Som man i SAOB också beskriver det: ""trossamfund som avskilt sig från ett annat". Nu har jag däremot hört ett flertal olika definitioner på sekt, så det kanske är det som gäller i dagens läge och om det är så, så bowar jag för det och låter scientologin vara en sekt.

De personer jag känner har hållit på med det här i över 30 år och de är väldigt starka individer med en livssyn där personligt ansvar är allt, så jag har otroligt svårt att se att de inte skulle kunna säga ifrån om något var fel. Dessutom har de en son som inte har något emot att hans föräldrar är scientologer. Jag vet att han själv gått ett par kurser (light-varianterna, inte de som direkt har med bron att göra), inte tyckt att det gett honom något och därför inte fortsatt. Han har ingenting med scientologin att göra längre och så vitt jag vet (och det är ganska mycket) så har han inte blivit utsatt för några trakasserier eller något hat från kyrkan och hans föräldrar bryr sig inte så mycket om det heller. Däremot håller jag med om att det finns de som inte orkar med den psykiska pressen (med övertalningar, deras främsta vapen) som scientologikyrkan använder sig av, och det är först här jag tycker att det blir fel. Jag tycker inte att något ska existera som funkar bra för vissa, på bekostnad av de som far illa av det. Har läst väldigt många avhopparhistorier och det är så jag har tolkat deras erfarenheter: att pressen blir för stor.

Ska nu gå vidare att läsa om den här Geir Isene. Tackar för tipset!
Citera
2010-04-05, 19:16
Medlem
Har precis läst om Geir Isene och rekommenderar det till alla:

http://www.scnforum.org/index.php?t=msg&th=435&start=0&S=dfe20451aba552fd8 7eb7eba2628d120

Det var precis det här jag försökte få uttryckt förut: man måste som människa få ha rätten att tro på vad man vill, även om det är rymdhärskare och att vi alla bära på själarna av döda rymdvarelser och jag tycker inte att någon ska bli så här pass kritiserad för det, MEN något verkar däremot vara något grovt fel i organisationen och hur man sköter relationerna till sina medlemmar.
Citera
2010-04-05, 19:29
Medlem
Bajskaffes avatar
ang kändisarna så tränar dom och rekryteraas via s.k celeberity center (egna personliga auditorer, vip-rum osv).

Dom har ingen aning om hur livet är för vanlig staff. Dom känner antagligen inte till RPF och dyligt heller. Dessutom har dom en stoor hållhake på sig -- PC-foldrarna (personal conffesion) man ska inte glömma att Travolta var ute ett par år på 80-talet och skrev mycket kritiska artiklar om detta bedrägeri till sekt, var han routade in av någon anledning. Vad jag vet nådde tom Crusice ot7 sjukt snabbt trots att han sägs varit inaktiv i åtminstone 7-10 år. Det är stor skilnad på folk och folk...

Isac Heyes dog av sviterna av en stroke, troligt att han kunde räddas med en medecin som fixade förträngningarna i hjärnan. Travoltas son Jet, som var autist (autism finns inte enligt sekten) Han dog av ett epelesianfall (man dör knappast av epelepsi om man får rätt behandling) Kanske använde han bring back to life teknologin : ) http://forums.whyweprotest.net/298-jett-travolta/scientologys-bring-back-life-tech-36189/ Det är inte organisationen som är farlig. Det är "läran" själv.

"go for the ritch and famous, and the rest will follow" -LRH
Senast redigerad av Bajskaffe 2010-04-05 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in