2005-06-23, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Nja, effektiviseringen skapade ju större välstånd som med tiden gjorda alla rikare, men att just de "försvunna" jobben ersattes av människor stämmer ju inte. Jag antar att du menar att om man ersätter 10 personer i jordbruket med en maskin så tar det 10 personer att tillverka maskinen, eller? Det är ju inte alls säkert. Dessutom rationaliseras otroligt många jobb bort med hjälp av organisationsförändringar, att man gör saker på ett annat sätt som är bättre och effektivare, alltså utan inblandning av maskiner, datorer eller robotar.
Jag menar att en bransch kanske försvinner, men att det blir en nettovinst i produktivitet för samhället.
Citera
2005-06-23, 20:51
Moderator
impieteers avatar
Jag tror att vi pratar förbi varandra litegrann, faktiskt. Det som händer i en ekonomi är ju att arbeten hela tiden rationaliseras bort, pga bättre organisation eller tekniska landvinningar som gör att man kan utföra saker och ting på ett bättre sätt. Vinsterna som det skapar investeras i nya branscher där människor som tidigare hade gamla arbeten får jobb. Det beror på att människor hela tiden vill ha det bättre, och att det finns oändligt med arbete att utföra. Trots att massor av jobb hela tiden försvinner, kommer det nya jobb samtidigt som ersätter de gamla. Trots att det gjorts otroliga landvinningar det senaste seklet, som om man trodde på att det fanns ett begränsat antal jobb skulle göra att i princip alla saknade arbete idag. Svaret är enkelt, i verkligheten, som vi känner den, kommer det alltså aldrig att hända att folk sätter sig ner och är nöjda.

Din fråga är därför mer av en filosofisk tankelek. Vad skulle hända om du får allt du vill i samma ögonblick som du önskar det? Vad händer om alla önskningar blir omedelbart uppfyllda helt gratis och utan ansträngning.
Citera
2005-06-23, 21:34
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skånsk Redneck
När alla branscher bemannas av robotar
Det händer inte. Det är ett rent hypotetiskt resonemang av samma art "vad händer om vi flyttar jorden till andromedagalaxen", eller "vad händer om vi inför kommunism".
Citera
2005-06-23, 22:36
Bannlyst
Självklart är det ett hypotetiskt resonemang. Än sen då?

Jag undrar fortfarande vad som händer i kapitalistiskt system när mänskligt arbete kan utföras billigare av robotar.
Citera
2005-06-23, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Svaret är enkelt, i verkligheten, som vi känner den, kommer det alltså aldrig att hända att folk sätter sig ner och är nöjda.
Jag påstår inte att det finns ett begränsat antal arbeten. Vad jag undrar över är vad som kommer hända ifall alla tänkbara arbeten kan utföras av robotar.
Citera
2005-06-23, 22:49
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Jag undrar fortfarande vad som händer i kapitalistiskt system när mänskligt arbete kan utföras billigare av robotar.

Citat:
Jag påstår inte att det finns ett begränsat antal arbeten. Vad jag undrar över är vad som kommer hända ifall alla tänkbara arbeten kan utföras av robotar.

Tja, jag antar att det slutar vara ett kapitalistiskt system eftersom handel med varor och tjänster upphör, pengar blir onödiga när det inte finns något att köpa och det dessutom inte finns några som helst arbeten att utföra som inte en robot gör bättre. Alla människor sitter väl framför sina respektive "mikrovågsugnar" och önskar sig leverpastejmackor med saltgurka på antar jag. Kalla det samhället för vad du vill.

Jag kan trösta dig med att det inte finns något som tyder på att det skulle inträffa.
Citera
2005-06-23, 23:44
Bannlyst
Som jag ser det så kommer det viktiga i ett sådant system vara att man förfogar över produktionsmedel (robotar) samt land och naturresurser. Har man väl det så blir all produktion gratis.
Citera
2005-06-24, 00:54
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Nej, det är ett omöjligt resonemang. Du ställer upp en situation som är omöjlig, och ber oss diskutera hur kapitalismen klarar sig i denna omöjliga situtaution. Det är inte hypotetiskt.

Hypotetisk fråga: OK, anta att du åker på picknick till Gamla Uppsala. Vilken slags glass har du med dig?
Din fråga: OK, anta att du åker på picknick till solens yta. Vilken slags glass har du med dig?

Om man ändrar på situationen så att den inte längre är omöjlig, så är det ingen skillnad mot idag. Mat är i princip gratis, tex. Problemet är inte att få tag i mat, problemet idag är att folk äter för mycket. Om man gör din situation möjlig är den inte heller hypotetisk, alltså, utan då är det precis som det är dag.
Citera
2005-06-24, 01:11
Bannlyst
Så det är en omöjlig tanke att robotar en dag kommer utföra allt arbete?
Citera
2005-06-24, 01:17
Medlem
smartypantss avatar
Ja. Det är en omöjlig tanke att det inte skall finnas efterfrågan på arbete utfört av människor, så länge det finns människor. Det KAN inte ske.
Citera
2005-06-24, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Ja. Det är en omöjlig tanke att det inte skall finnas efterfrågan på arbete utfört av människor, så länge det finns människor. Det KAN inte ske.
Vi kanske definierar "arbete" på olika sätt.
Citera
2005-06-24, 01:24
Medlem
smartypantss avatar
Öh. Kan man det?

Definiera du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem