Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Nanobots är små robotar i nano storlek som bygga materia genom att sätta ihop atomer bit för bit, dom kan sådeles skapa kopior av sig själv. För att greppa dess potential så kan nanobots kan bygga en skyskrapa på 1 veckas tid från start to finish om bara bas-råvaran och energi finns tillgänglig.
Hur kan du veta det när de inte finns? Min tänkta, påhittade nanobot kanske kan bygga två skyskrapor på en timme?
Citat:
Ursprungligen postat av Skånsk Redneck
Jo, men det har väl varit en gradvis utfasning, inte så att alla jobb blir överflödiga på en gång? Dessutom undrar jag vilka jobb människor skall syssla med när robotar blir mer kostnadseffektiva? Och om det är oundvikligt att alla blir arbetslösa, hur hanteras det då av kapitalismen? Är det så att kapitalismen bygger på knapphet och att största delen av befolkningen måste jobba? Det är öppna frågor, jag försöker inte provocera.
Jag är lite inne på smartypants resonemang, de där framtidsscenarierna är egentligen mest varianter på vad folk trodde förr skulle inträffa, fast med enkla industri- och jordbruksmaskiner. Skulle du ta en människa från förr och placera den i Sverige 2005 skulle hon nog tycka att vi i princip levde i ett materiellt överflöd och att knapphet inte existerade.
Men annars är det sant som du säger, knapphet (jag vill ha mer än jag får) och att det alltid kommer att finnas arbete att utföra är ju grundläggande begrepp. Gör du en hypotes där dessa inte finns - dvs allt en människa kan önska sig kan hon få gratis och allt som en människa kan tänkas jobba med kan en maskin göra bättre, så är det klart att den vanliga förklaringsmodellen inte funkar. Frågan är bara om det verkligen kommer att gå så långt, även med små robotar som gör mycket.
Vad man ska tänka på är att trots att det alltid har kommit massor av nya arbeten genom historien, och fortsätter att göra det i sunda ekonomier, finns det väldigt få om någon som lyckas förutspå vad folk kommer att jobba med i framtiden. Däremot är det mycket enklare att se var det kommer att försvinna jobb, det är därför det är en spridd uppfattning att antalet jobb blir färre och färre pga effektivisering med mera.