2005-06-23, 02:46
Bannlyst
Om vi tänker oss en värld där någon underbar teknologi (AI, nano-bottar, whatever) har ersatt allt mänskligt arbete samt produkter och matvaror framställs i överflöd, kommer kapitalismen och tanken om egendom fortfarande kunna finnas kvar?

De vanligaste svaret verkar vara att någon form av anarkism måste "införas". Om man behåller kapitalism och egendom så kommer de rika att monopolisera produktionsverktygen och begränsa produktionen så att de kan förslava alla andra. Detta är vad jag har hört av andra, som sagt.

Nu vill jag höra hur kapitalism och libertarianism funkar i en värld där materiellt överflöd råder? Hur skall resurser fördelas när det inte finns någon knapphet och inget behov av människor i arbete? Kommer alla ekonomiska teorier braka ihop?

Rekommendera gärna lite science fiction som tar upp detta.
Citera
2005-06-23, 08:29
Medlem
Onekligen en intressant frågeställing. Jag vet tyvärr inte om jag egentligen är rätt person att svara men jag ska göra ett försök:
Om vi ser på saken som att människorna äger robotarna, samtidigt som robotar kan tillverka sig själva i överflöd, kommer de människor som äger en sådan robot att bli ekonomiskt oberoende, vilket gör att de inte har någon anledning att köpa någonting av någon annan, ej heller sälja någonting eftersom de redan har allting. Då borde vi få ett samhälle som är uppdelat på de som äger robotar och de som inte gör det. Där de som inte äger några robotar helt enkelt får fortsätta sin ekonomi som vanligt, alternativt själva konstruera en sådan robot. Det mest troliga är dock att någon av de som äger robotar ger bort robotar till de som inte har på grund av medmänsklighet, eftersom de ändå inte kostar någonting.

Ifall det skulle bli så att robotarna kunde producera saker betydligt mycket billigare än människor, dock inte gratis, då skulle vi få stora prissänkningar på allting, människornas arbete skulle värderas lägre men så skulle också priserna sjunka. Vinnarna i den här situationen är de som äger mark och naturresurser eller annat viktigt kapital.
Citera
2005-06-23, 13:50
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skånsk Redneck
Nu vill jag höra hur kapitalism och libertarianism funkar i en värld där materiellt överflöd råder?
Du menar dagens EU? Eller USA?

Vilken människa som helst som kolade före, säg, 1900, skulle anse att dagens västvärld är ett högteknologiskt eden där vi har elimiterat dom värsta sjukdomarna, man får pengar från staten om man inte kan/vill/orkar jobba, och alla kan gå på universitetet om dom bara känner för det.

Detta är tack vare kapitalism, så det funkar utmärkt. LIbertarianismen vill ju ta bort den sociala välfärden och kommer därför återskapa dom klasskillnader som fanns, och skulle alltså rimligen inte funka. Beroende på hur man definierar funka, alltså.
Citera
2005-06-23, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Du menar dagens EU? Eller USA?
Nej.
Citera
2005-06-23, 16:07
Bannlyst
http://marshallbrain.com/manna1.htm
http://marshallbrain.com/robotic-freedom.htm
http://marshallbrain.com/robotic-faq.htm
Citera
2005-06-23, 16:18
Medlem
smartypantss avatar
Skillnaderna mellan denna hyptetiska framtid och dagens västvärld är enbart inbillade. Vi HAR ersatt många jobb med robotar. Vi kommer säkert ersätta fler jobb med robotar.

Sidorna du länkade till pratar om samhällets jobbskrav. Vilka jobbkrav?

Den framtid du vill diskutera är här. Nu.
Citera
2005-06-23, 16:43
Medlem
Nej, mänskligheten har inte avancerat så långt ännu i utvecklingen. Vad han pratar om är en framtid där vi har universal assemblers och nanobots.

En UA är en maskin/robot som kan skapa/producera saker utifrån atom-råvara. Tänk dig en maskin i form av en microvågsugn där du säger åt den att skapa en leverpastej smörgås med saltgurka och trycker på start knappen, 5 minuter senare öppnar du luckan och där ligger det du sa åt maskinen att skapa.

Nanobots är små robotar i nano storlek som bygga materia genom att sätta ihop atomer bit för bit, dom kan sådeles skapa kopior av sig själv. För att greppa dess potential så kan nanobots kan bygga en skyskrapa på 1 veckas tid från start to finish om bara bas-råvaran och energi finns tillgänglig.

Detta var dock inte vad trådskaparen ville diskutera, kände mig nödgad att förklara för dom som inte känner till Nano teknologi så dom fattar vad det handlar om.
Citera
2005-06-23, 17:35
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Nej, mänskligheten har inte avancerat så långt ännu i utvecklingen. Vad han pratar om är en framtid där vi har universal assemblers och nanobots.
Han får kalla det vad han vill. Poängen är fortfarande att det inte finns någon artskillnad mellan detta hypotetiska samhälle och dagens sämhälle. Det finns en gradskillnad, i att bara en liten del av världen har nått den här nivån ännu, och automatiseringen är ännu högre i det hypotetiska samhället.

Men det finns ingen artskillnad. Ekonomin kommer inte att förändras. The future is now.

Citat:
Detta var dock inte vad trådskaparen ville diskutera, kände mig nödgad att förklara för dom som inte känner till Nano teknologi så dom fattar vad det handlar om.
Va fint.
Citera
2005-06-23, 17:40
Bannlyst
Citat:
Han får kalla det vad han vill. Poängen är fortfarande att det inte finns någon artskillnad mellan detta hypotetiska samhälle och dagens sämhälle. Det finns en gradskillnad, i att bara en liten del av världen har nått den här nivån ännu, och automatiseringen är ännu högre i det hypotetiska samhället.
Vi har ju inte kommit så långt att alla service-jobb kan automatiseras.
Citera
2005-06-23, 17:46
Medlem
smartypantss avatar
Kan och kan. Det är för dyrt än så länge. Men såvadå? Det kommer alltid finnas jobb som det är billigre att göra manuellt, och det kommer alltid finnas folk som är beredda att betala mer för sånt som är handgjort.

Vi har, jämfört med säg 1600-talet, en FANTASTISK nivå av automatisering. Inte har jobben tagit slut för det. Du, och förmodligen författaren av sidorna oavn, verkar tro att jobb mest handlar om tillverkning och att antalet arbete som behövs kan ta slut... Men det funkar inte så.
Citera
2005-06-23, 17:55
Bannlyst
Jag tror ingenting, jag tog upp vad andra tror, och ställde en fråga om vad ni tror om detta.

Men om allt kan göras av robotar, vilket behov kommer då finnas av mänskligt arbete? Min fråga är hur en sådan situation kommer hanteras av kapitalismen.
Citera
2005-06-23, 17:56
Bannlyst
Citat:
Det kommer alltid finnas jobb som det är billigre att göra manuellt
Varför det?

Citat:
och det kommer alltid finnas folk som är beredda att betala mer för sånt som är handgjort.
Men om de inte har några pengar, till följd av arbetslöshet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in