2013-08-21, 01:42
Medlem
Gautamas avatar
Hur hade horisonten p havet sett ut om jorden var platt?
Citera
2013-08-21, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Hur hade horisonten p havet sett ut om jorden var platt?
Jag tror solen skulle verka snabbare och det beror iofs vilket avstnd man str p. Frgerna hade varit starkare eftersom solljuset frdas genom mer sfr d. Tnker p solnedgng
Citera
2013-08-21, 12:29
Medlem
christerys avatar
Horisonten uppkommer (ca 5km ut) om du str vid stranden pga jordens krkning, tar du bort den s borde det inte finnas en horisont i samma mening som nu...

Lite offT:
Dock verkar wikipedia lyckats f in en formel https://sv.wikipedia.org/wiki/Horisont [2] som inte nollar s2 ven om R r 0, men wiki r ju wiki... s2=SQR(R2h+h^2) dr R r jordradien och h r hjden ver havet (bda i samma enheter, R=0m blir ju enkelt.) stter vi den till 2 s blir s2=2 vaddfrnt??? meter antar jag men det kan ju inte stmma.
Citera
2013-08-21, 14:52
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Om jorden varit helt platt hade det inte funnits ngon skarp horisont som det gr idag. I teorin hade du kunnat se hur lngt som helst, i praktiken hade vder, ljusbrytning och absorption i luften begrnsat det. jag gissar p att du sett en suddig "horisont" dr din synvidd slutar, lngre bort n du kan idag.
Citera
2013-08-21, 16:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Om jorden varit helt platt hade det inte funnits ngon skarp horisont som det gr idag. I teorin hade du kunnat se hur lngt som helst, i praktiken hade vder, ljusbrytning och absorption i luften begrnsat det. jag gissar p att du sett en suddig "horisont" dr din synvidd slutar, lngre bort n du kan idag.
Vi fr ju tnka p att ven om jorden vore totalt platt s blir den ju inte ondligt stor fr det. Hur horisonten ser ut beror sedan p om den platta jordskivan r fyrkantig, rund eller annan form fast r det tusen mil till kanten lr man inte se s stor skillnad frn markniv nd.
Citera
2013-08-21, 21:15
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag stod p toppen av ett berg mitt i en , p ca 2000 meters hjd. Horisonten runt omkring mig var cirkelformad, och i gonhjd. Borde inte dessa tv egenskaper bevaras ven om jorden vore platt?
Citera
2013-08-22, 00:57
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag stod p toppen av ett berg mitt i en , p ca 2000 meters hjd. Horisonten runt omkring mig var cirkelformad, och i gonhjd. Borde inte dessa tv egenskaper bevaras ven om jorden vore platt?
Inte om jorden r ndligt stor och kvadratisk.

Jorden skulle ven kunna vara platt och ondligt stor. Jorden skulle kunna vara platt, ndligt stor och cirkulr.

Det finns mnga frutsttningar som man mste bestmma frst innan man kan uttala sig om ngot egentligen.
Citera
2013-08-22, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Lite offT:
Dock verkar wikipedia lyckats f in en formel https://sv.wikipedia.org/wiki/Horisont [2] som inte nollar s2 ven om R r 0, men wiki r ju wiki... s2=SQR(R2h+h^2) dr R r jordradien och h r hjden ver havet (bda i samma enheter, R=0m blir ju enkelt.) stter vi den till 2 s blir s2=2 vaddfrnt??? meter antar jag men det kan ju inte stmma.

Om jorden r platt motsvaras inte av att R=0 utan att R gr mot ondligheten (strre radie ju plattare yta).
Citera
2013-08-22, 07:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thenut
Om jorden r platt motsvaras inte av att R=0 utan att R gr mot ondligheten (strre radie ju plattare yta).

Du har ju helt rtt. Tnkte inte alls, eller tnkte fr fort att ingen=0, men en rt linje r ju en cirkel med ondlig radie osv.

Tur det r nn som tnker i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in