2013-08-21, 01:42
Medlem
Gautamas avatar
Hur hade horisonten på havet sett ut om jorden var platt?
Citera
2013-08-21, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Hur hade horisonten på havet sett ut om jorden var platt?
Jag tror solen skulle verka snabbare och det beror iofs vilket avstånd man står på. Färgerna hade varit starkare eftersom solljuset färdas genom mer sfär då. Tänker på solnedgång
Citera
2013-08-21, 12:29
Medlem
christerys avatar
Horisonten uppkommer (ca 5km ut) om du står vid stranden pga jordens krökning, tar du bort den så borde det inte finnas en horisont i samma mening som nu...

Lite offT:
Dock verkar wikipedia lyckats få in en formel https://sv.wikipedia.org/wiki/Horisont [2] som inte nollar s2 även om R är 0, men wiki är ju wiki... s2=SQR(R2h+h^2) där R är jordradien och h är höjden över havet (båda i samma enheter, R=0m blir ju enkelt.) sätter vi den till 2 så blir s2=2 vaddåförnåt??? meter antar jag men det kan ju inte stämma.
Citera
2013-08-21, 14:52
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Om jorden varit helt platt hade det inte funnits någon skarp horisont som det gör idag. I teorin hade du kunnat se hur långt som helst, i praktiken hade väder, ljusbrytning och absorption i luften begränsat det. jag gissar på att du sett en suddig "horisont" där din synvidd slutar, längre bort än du kan idag.
Citera
2013-08-21, 16:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Om jorden varit helt platt hade det inte funnits någon skarp horisont som det gör idag. I teorin hade du kunnat se hur långt som helst, i praktiken hade väder, ljusbrytning och absorption i luften begränsat det. jag gissar på att du sett en suddig "horisont" där din synvidd slutar, längre bort än du kan idag.
Vi får ju tänka på att även om jorden vore totalt platt så blir den ju inte oändligt stor för det. Hur horisonten ser ut beror sedan på om den platta jordskivan är fyrkantig, rund eller annan form fast är det tusen mil till kanten lär man inte se så stor skillnad från marknivå ändå.
Citera
2013-08-21, 21:15
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag stod på toppen av ett berg mitt i en ö, på ca 2000 meters höjd. Horisonten runt omkring mig var cirkelformad, och i ögonhöjd. Borde inte dessa två egenskaper bevaras även om jorden vore platt?
Citera
2013-08-22, 00:57
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag stod på toppen av ett berg mitt i en ö, på ca 2000 meters höjd. Horisonten runt omkring mig var cirkelformad, och i ögonhöjd. Borde inte dessa två egenskaper bevaras även om jorden vore platt?
Inte om jorden är ändligt stor och kvadratisk.

Jorden skulle även kunna vara platt och oändligt stor. Jorden skulle kunna vara platt, ändligt stor och cirkulär.

Det finns många förutsättningar som man måste bestämma först innan man kan uttala sig om något egentligen.
Citera
2013-08-22, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Lite offT:
Dock verkar wikipedia lyckats få in en formel https://sv.wikipedia.org/wiki/Horisont [2] som inte nollar s2 även om R är 0, men wiki är ju wiki... s2=SQR(R2h+h^2) där R är jordradien och h är höjden över havet (båda i samma enheter, R=0m blir ju enkelt.) sätter vi den till 2 så blir s2=2 vaddåförnåt??? meter antar jag men det kan ju inte stämma.

Om jorden är platt motsvaras inte av att R=0 utan att R går mot oändligheten (större radie ju plattare yta).
Citera
2013-08-22, 07:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thenut
Om jorden är platt motsvaras inte av att R=0 utan att R går mot oändligheten (större radie ju plattare yta).

Du har ju helt rätt. Tänkte inte alls, eller tänkte för fort att ingen=0, men en rät linje är ju en cirkel med oändlig radie osv.

Tur det är nån som tänker i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in