Citat:
Ursprungligen postat av
KTD
Ah, Salsabil! En av dom skummaste församlingarna jag har varit i. Jag visste inte förresten att Hamad för utbildad nog för att kunna hålla i en fredagspredikan. Men i Sverige kan vilken idiot som helst göra det.
Salafisterna vill nog för övrigt också göra en egen tolkning av Koranen eftersom Bernströms anses vara för "heretisk" för deras smak.
Enligt direktöversättningen under Hamads klipp kallas han t.o.m.
sheikh, kanske för att skänka legitimitet åt pengafiskandet. Ja, Salsabil är onekligen en skum miljö. Bland kulturcentrets återkommande föreläsare finns Bilal Borchali och Abu Muadh i samarbete med Ahmad Qadans IIC. Under klippet med Hamad kommenterar Salih Tufekcioglu "Mashallah!" Hamad är som bekant abo Raads lärjunge och samlar in pengar till Raads svärson Elturk och Kajs Atallah (Muslim aid) från Salsabils församling. Det är alltså samma krets av MB-kopplade salafister som håller till i Bellevue med Sveriges förenade muslimer.
Tidigare i år figurerade Salsabil i Sydsvenskan då flera muslimer i staden protesterat mot att kulturcentret bjudit in bin Ladens mentor Salman al-Ouda.
Citat:
En timme försenad anländer Salman al-Ouda med sitt följe, direkt från Kastrup. Bönen blir kort och okontrovsersiell.
Efteråt förklarar en av hans värdar:
– Shejken är trött efter resan. Han vill inte låta sig intervjuas i dag.
Men Mahmoud El-Kayed, ordförande i Salsabil, svarar gärna på frågor. Han börjar med att påstå att Salman al-Ouda inte varit "mentor" åt Usama bin Ladin som Sydsvenskan och HD skrivit i en rubrik, men medger att saudiern kanske var "inspiratör".
Dessutom har ju Salman al-Ouda för länge sen tagit avstånd från terrorgrupper som al-Qida och Islamiska staten.
– Jag bedömer honom efter den han är i dag, säger Mahmoud El-Kayed.
Men även i dag gör ju Salman al-Ouda grovt antisemtistiska uttalanden och slår fast att homosexuella aldrig kan accepteras av islam.
– Det kan jag inte uttala mig om.
Vad tycker du själv, är det okej att vara homosexuell?
– Ingen kommentar.
http://www.sydsvenskan.se/2016-04-29...ikantens-besok
Det är ganska uppenbart att Salsabil är ett tillhåll för extremister och ändå samarbetar kulturcentret med Ibn Rushd och deltar i det skattefinansierade projektet "Open Skåne" som drivs av konvertiten Andreas Hasslert med kopplingar till samma krets som tas upp ovan. Det ironiska är att samme Mahmoud El-Kayed som citeras i Sydsvenskans artikel om bin Ladens "inspiratör" deltog som ledamot i Salsabil när "Open Malmö" anordnade "fyra möten mellan Polismyndigheten region syd och muslimska gemenskaper i Skåne".
Citat:
Det är möten som syftar till att lyfta det trygghetsfrämjande arbetet hos båda parter. Processledare och organisatörer för arbetet är Open Skåne.
Händelser i slutet av 2014 och början av 2015 visar på en dramatisk försämring av tryggheten för svenska muslimer i Sverige. Behovet av att kick-starta social sammanhållning efterfrågas i alla samhällssektorer, över alla gränser.
http://www.openskane.se/open-skane-s...ioner-i-skane/
Ironiskt att Salsabil deltar i sådana samtal med sin inställning till kuffar. Centret är snarare ett trygghetsproblem för övriga samhället och polisen borde granska i stället för att "samtala" med dess representanter.
Exempel på evenemang hos Salsabil i IICs regi med SFMs egna stjärnor:
https://www.youtube.com/watch?v=RCN8YIWQKUQ