2015-04-03, 12:20
Medlem
Vimurs avatar
Amerikansk expert konstaterar att Fidaa, den äldste av bröderna Sayed Issa, är en av "the key organizers and commanders" av jihadister i Syrien

Den amerikanske experten är Joseph Bodansky med en diger meritlista:
Artikeln med rubriken "A Heretic's Musings on Syria, Iran and the Middle East" där klanen Sayed Issa nämns publicerades för Institut für Strategie- Politik- Sicherheits- und Wirtschaftsberatung (ISPSW) i Tyskland och kan laddas ner här:
http://www.isn.ethz.ch/Digital-Libra...g=en&id=128809

Följande information kommer alltså från en mycket seriös och initierad källa. (Khaddam som nämns i artikeln var tidigare Syriens vicepresident och en av de få sunnimuslimerna i Ba’ath-ledningen men bröt senare med Assad och anslöt sig till oppositionen och MB.)
Citat:
The growing Islamicization of the Syrian Sunnis as a backlash to the Iran-sponsored Shiitization increased the grassroots popularity and following of the Muslim Brothers and Bayanouni as the undisputed leader. After the outbreak of the Syrian Intifada, Bayanouni established a liaison office in Al-Azhar, Cairo, through which he contacts several Western Governments, mainly the US, and the Muslim Brothers in Syria.
(...)
Both were worried about the ascent of a younger generation of militant Islamist-Jihadists in Syria’s sprawling urban slums that rejects all veteran Sunni leaders. These Jihadists were first recruited and trained by Syrian military intelligence as part of the effort to bolster the anti-US Jihadist-dominated insurgency in Iraq.

By the time these youth returned from Iraq, and some also from Pakistan-Afghanistan, they were devout followers of the al-Qaeda global Jihad doctrine. They established clandestine cells under the banner of al-Qaeda of Bilad al-Sham (historic Greater Syria) and waited for opportune time to revolt. Since Syrian intelligence still needed Jihadists for operations in Iraq and increasingly also northern Lebanon – they limited crackdown only to those caught actively conspiring against the Bashar al-Assad regime.

These Jihadist youth are now the backbone of the Syrian Intifada. One of their key organizers and commanders is Feda Tarif alSayed who is the son of Tarif al-Sayed – one of the senior Jihadist leaders of the Hama revolt in 1982.

Thus, any attempt to hand over power to the “Sunni majority” will only result in a protracted struggle for power between the al-Qaeda-affiliated younger Jihadists that are popular at the grassroots and the veteran Sunni leaders – led by Khaddam and Bayanouni – that could claim experience and some Western support.

The outcome of this power struggle – whether by a fratricidal war or a negotiated tenuous compromise – will be an Ikhwan-affiliated IslamistJihadist regime in Damascus.
http://www.isn.ethz.ch/Digital-Libra...g=en&id=128809

Det här betyder alltså att Bildt har finansierat och skickat teknisk utrustning inte bara till aktörer som sympatiserar och strider med jihadister utan till personer som t.o.m. organiserar och leder dem. Det betyder också att Palmecentret har finansierat brodern till en av de främsta organisatörerna och kommendanterna av jihadister i Syrien och att hans andra bror har lett Sveriges största muslimska ungdomsorganisation.

Med tanke på det syriska MBs problem att hitta unga jihadister känns Mustafas roll inom SUM och det faktum att Fidaa själv har deltagit i otaliga SUM-event för ungdomar, liksom hans tid som imam i Örebro, särskilt oroväckande. Örebros unga muslimer har fortfarande sin co-adress hos Fidaa.
http://www.ratsit.se/8024359914-OREBROS_UNGA_MUSLIMER

Är det kanske därför Fidaa har bjudit in just SUMs nuvarande ordförande Rashid Musa, brodern Mustafa, Mohammed Amin Kharraki och Omar Mustafa till eventet med turkiska ungdomsföreningar och Qatar-stödda välgörenhetsorganisationer i Istanbul i april?https://www.facebook.com/events/1627244454165754/

Allt faller på plats när man tänker på Yasir Issas ihärdiga relativisering av jihadisterna i svenska medier (kanske även Kaplans?), hela den svenska MB-elitens slingrande när det gäller att ta avstånd från jihadism som företeelse, (och inte bara den som utövas av IS), liksom dess firande av al Nusras framgångar nu. Det är antagligen drömmen om en "Ikhwan-affiliated IslamistJihadist regime" som hägrar.
Citera
2015-04-04, 19:18
Medlem
Kaitas avatar
Otroligt - en ny hittepåhistoria!
http://www.svt.se/opinion/titta-inte...nagot-liknande
En programledare skriver en hel debattartikel om hur hon blir grovt verbalt attackerad av en man i 55-60 årsåldern under en tunnelbaneresa i rusningstrafik.
Ingen griper in, killen mitt emot stirrar bara i en tidning. Programlederskan kränks och polisen lägger ner ärendet eftersom ingen ljudupptagning finns.

Låter ju hemskt!

Men läser man noggrant är det allvarliga brister i historien.
Hon åker från Rådhuset till Blåsut. I så fall byter hon mitt i angreppet linje. Rådhuset är blå, Blåsut grön. Hon åker även ett kort tåg vilket inte normalt går i rusningstrafik.

Vad får dessa människor att hitta på saker? Och så sinnessjukt att Public service tillåter det.

P.S ingen idé att ändra i texten, jag har skärmdumpat hela...
Citera
2015-04-04, 20:15
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
En programledare skriver en hel debattartikel om hur hon blir grovt verbalt attackerad av en man i 55-60 årsåldern under en tunnelbaneresa i rusningstrafik.
Ingen griper in, killen mitt emot stirrar bara i en tidning. Programlederskan kränks och polisen lägger ner ärendet eftersom ingen ljudupptagning finns.

Låter ju hemskt!

Hon åker från Rådhuset till Blåsut. I så fall byter hon mitt i angreppet linje. Rådhuset är blå, Blåsut grön. Hon åker även ett kort tåg vilket inte normalt går i rusningstrafik.

Vad får dessa människor att hitta på saker? Och så sinnessjukt att Public service tillåter det.

Hon bytte då alltså vid T-centralen till grön linje mot blåsut. Det KAN ju vara så att
mannen var på det "gröna tåget" när hon klev på. Och det KAN ha varit ett kort tåg
trots rusningen.

Det jag instinktivt känner är att någon faktiskt skulle ha sagt något. Vi svenskar är
trots allt inte tysta små möss även om dom flesta invandrare inbillar sig det. I en vagn
full med folk hade någon sagt åt honom, svenne eller invandrare. Någon hade sagt något.
Eller var vagnen till bristningsgränsen fylld av koloniala medelålders vita män? Känns inte
roligt. Inte i rusningstrafiken.

Edit: Fast det är klart, om det hände kl. 16.37 (enligt henne själv) så lär det ha hänt på
väg mellan T-centralen och Rådhuset då tunnelbanan avgår kl. 16.36 från rådhuset.
Senast redigerad av BoyGoneBad 2015-04-04 kl. 20:20.
Citera
2015-04-04, 20:29
Medlem
rogerks avatar
Citat:

Låter ju hemskt!

Sen brukar väl polisen motivera sina avslag annat än med vedertagna fraserna, så som "brott kan ej styrkas" eller "spaningsuppslag saknas".

Ser nu att SVT opinion verkar sitta i Göteborg, dom kan i alla fall nås på ett 031-nr. Då vet man nog inte så mkt om t-banan i Sthlm.
Senast redigerad av rogerk 2015-04-04 kl. 20:35.
Citera
2015-04-04, 20:46
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Hon bytte då alltså vid T-centralen till grön linje mot blåsut. Det KAN ju vara så att
mannen var på det "gröna tåget" när hon klev på. Och det KAN ha varit ett kort tåg
trots rusningen.

Det jag instinktivt känner är att någon faktiskt skulle ha sagt något. Vi svenskar är
trots allt inte tysta små möss även om dom flesta invandrare inbillar sig det. I en vagn
full med folk hade någon sagt åt honom, svenne eller invandrare. Någon hade sagt något.
Eller var vagnen till bristningsgränsen fylld av koloniala medelålders vita män? Känns inte
roligt. Inte i rusningstrafiken.

Edit: Fast det är klart, om det hände kl. 16.37 (enligt henne själv) så lär det ha hänt på
väg mellan T-centralen och Rådhuset då tunnelbanan avgår kl. 16.36 från rådhuset.
Hittade ett fel till.
Även OM (det osannolika) hon skulle ha missat att det är tågbyte så åker hon i så fall från T-centralen till Blåsut på Gröna. "Det blir trångare och trångare..." Skriver hon. Vid den tiden blir det precis motsatsen, det är som fullast vid T-centralen och glesas därefter ut vartefter tåget släpper av folk som åker hem söderut.

En sak kan vara en miss, flera saker bevisar en lögn.
Korrekt att SVT opinion är i Gbg, ingen koll...
Citera
2015-04-04, 21:06
Medlem
Vimurs avatar
Just nu pågår som bekant Muslimska familjedagarna och det här året delar MB ut priser till MB, bl.a. Lamia Elamri i kategorin "Årets muslimska förebild". I ett tidigare inlägg finns bilder på Elamri där hon minglar med ledningen för MBs kvinnoorganisation European Forum Of Muslim Women (EFOMW). Vid det tillfället valdes Elamri in i EFOMWs styrelse.
https://www.facebook.com/MuslimskaKv...38584049609421

Mer om EFOMW och organisationens hijablobbande:
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöj-misshandeln" i Farsta verkar falsk)

Det mest anmärkningsvärda är dock vinnaren i kategorin "Årets kämpe mot islamofobi".
Citat:
Alternativrapporten till FN:s Rasdiskrimineringskommitté får årets pris i kategorin kämpe mot islamofobi. En unik bred samling av 17 muslimska riksorganisationer i Sverige lyckades enas kring den gemensamma ödesfrågan och sammanfatta utsattheten för muslimer i Sverige genom en rapport till FN:s Kommitté mot Rasdiskriminering CERD. Rapporten togs väl emot av FN:s organet och var startskottet till ett antal konstruktiva politiska förslag till den svenska regeringen både från FN och från det muslimska civilsamhället. Den breda samlingen, enigheten och den konstruktiva metoden att hantera problemet med islamofobi har blivit ett föredöme för muslimska organisationer runtom i världen.
http://muslimskafamiljedagarna.se/20...D%D9%81%D9%8A/
Rapporten vars falsarier ledde till att Sverige fick hård kritik av FN och sitt anseende svärtat i internationell press är alltså MB-elitens stolthet. Det är svårt att glömma bilden av Rashid Musa och Mohammed Amin Kharraki när de gjorde R4bia-tecknet i FN-byggnaden i samband med överlämnandet av rapporten. Kharraki kommenterade själv bilden:
Citat:
To the egyptian people from inside the UN in Geneva med Mohamed Temsamani och Rashid Musa.
https://www.facebook.com/photo.php?f...00000686899395
Kharrakis hyllningar av al Nusras framgångar i Idlib på senare tid ger onekligen bilden ytterligare dimensioner.

Kharraki är just nu lika lyrisk som Mustafa al Sayed Issa och Omar Mustafa över att MB-tungviktaren Anas Altikriti bevistar Muslimska familjedagarna. Kharraki återger ett av Altikritis uttalanden under den senares framträdande.
Citat:
Dr. Anas Altikriti bjöd på mycket örongodis men en specifik sak som han nämnde som jag vill lyfta är: När vi har framgångsrika sportsmän och kvinnor som har en muslimsk bakgrund så är samhället stolta och nöjda med dem som en produkt av samhället men när de är IS anhängare eller något annat osmakligt då är de en produkt av islam. Det är då vi måste poängtera att dessa är en produkt av samhället och därför också samhällets ansvar inte islams.
https://www.facebook.com/mohammedami...49?pnref=story
Det gillar förstås Rashid Musa.

Man förstår att Altikriti är en uppskattad förebild inom svenska MB med tanke på att han tidigt förstod att den s.k. arabiska våren kunde utnyttjas till MBs fördel. Genom att framställa MB som en moderat rörelse som eftersträvar demokrati, en image de har lyckats sälja in särskilt väl i Sverige, har MBs filialer i Europa kunnat casha in pengar från europeiska makthavare till den egna rörelsens expansion.
Citat:
This is a new iteration of Tikriti’s previous lobbying strategy, which has sought to persuade Western governments that they should fund Brotherhood groups as moderate alternatives to al-Qaeda. (Indeed, Tikriti along with other Brotherhood activists such as Helbawy actively pushed this policy in conjunction with a number of non-Muslim counterparts, including Robert Lambert, a former policeman who established the Muslim Contact Unit within the Metropolitan Police.)

It seems that Tikriti and others like him regard the Arab Spring as a new opportunity to leverage themselves into positions of power and influence, and perhaps even to acquire new funds from Western sources, through arguing that Western support for the Brotherhood parties can undermine and moderate more extremist Islamist elements.
http://www.hudson.org/research/9902-...arab-uprisings
Jämför det sistnämnda med hur MB-dominerade SNC övertygade Carl Bildt att bidra med både pengar och utrustning liksom Yasir Issas fiskande hos Palmecentret efter bidrag till sitt Syrian Revolution Coordinators Union för sin "demokratiaktivism", när det mesta verkar ha hamnat hos jihadistbrigader som strider för shariastyre.

Problemet är ju att MB (Ikhwan) aldrig har eftersträvat demokrati utan har samma mål som al Qaida och enbart använder andra strategier, förutom i fält där de två rörelserna ofta förenas, något som också ingår i MBs plan.
Citat:
While the Ikhwan say that they support democratic principles, one of the group's stated aims is to create a state ruled by Islamic law, or Sharia. Its most famous slogan, used worldwide, is: "Islam is the solution."
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-12313405
Det är en skrämmande tanke att SNC med sin MB-bas övertalade svenska makthavare att SNC (MB) skulle kunna införa demokrati i Syrien om de fick pengar till att bedriva välgörenhet och därmed vinna folkets förtroende, när man senare läser om hur MB öppnar kontor för sin egen välgörenhetsorganisation Ataa relief i bl.a. klanen Sayed Issas hemstad Idlib. Att vinna folkets stöd genom välgörenhet var dessutom exakt samma strategi som användes av egyptiska MB för att vinna valet med Mursi spetsen.
Citat:
“It’s painful for some of us,” complained a Muslim Brother from the east of Syria, “as it ultimately means that the bulk of the group’s funding for charity projects is now centered on Aleppo and Idlib, to the detriment of the rest of the country.”
In these two cities, the Brotherhood has opened offices for Ataa Relief, its charity wing. For the first time in thirty years, the group is also engaging in political activism on the ground by participating in the provincial and city councils that run the daily affairs in the “liberated” areas of Idlib and Aleppo. But it is its military presence that is increasingly being felt.
http://www.majalla.com/eng/2013/08/article55244734

MBs strategi för Europa är ett bedrägeri av grandiosa mått som vi t.o.m. betalar MB för att genomföra.
Citera
2015-04-04, 21:41
Medlem
Citat:

Låter ju hemskt!

Varför? Ett närmast intetsägande svar är att det hänger samman med deras syn på svenskar, det svenska samhället och den egna etniska och religiösa tilllhörigheten.

Hon var exempelvis angelägen om att den så omtalade moskébranden skulle vara ett attentat

Citat:
Dona Hariri @DonaHariri · Dec 25
Anmäl sidan nu! #terrorattackmotmoske “@Ivarpi: @DonaHariri @MatsMorell @mariaripenberg Vidrigt! ”

Muslimer bör också få statliga medel för att skydda sig från terrorism. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5931784 … #terrorattackmotmoske

Inget vet ännu motivet. Men är less på att attacker o hatbrott mot muslimer aldrig kan vara "attack" el "terrorism". #terrorattackmotmoske

Och rätt benämningen är viktig! Den är livsviktig. Den är rättvisa. Den är rättfärdigande. Den sammanför. Ett vi. #terrorattackmotmoske

Det är inte bara när någon gör något i islams namn som det är terrorism! Även det motsatta är terrorism. Less jag bli! #terrorattackmotmoske

Lyssna! Det är ingen "moskebrand". Det är en terrorattack! Benämn det för vad det är! Minsta man kan kräva. #terrorattackmotmoske

Skulle ta paus från hat och skit. Tillåta mig själv att blunda. Men när någon tar sig rätten att attackera andra! #terrorattackmotmoske

Dona Hariri retweeted
Mattias Axelsson @maxelson · Dec 25
Romer blir beskjutna, nazister attacker abortfilm, moské sätts i brand. Sverige 2014 skrämmer.

Dona Hariri retweeted
Khaled Bey @KhaledBeydoun · Dec 25
Attack on Swedish mosque a clearcut act of Islamophobic & xenophobic violence.

Dona Hariri retweeted
Fredrik Y. Törn @Fytne · Dec 25
Någon eller några idiotiska mordbrännare drar Sveriges rykte i vanära inför hela världen:

Dona Hariri retweeted
Fredrik LundhSammeli @lundhsammeli · Dec 25
Hat, övergrepp och illdåd mot religösa är fullständigt oacceptabelt i ett land som vårt. Det är tillsammans vi möter framtiden

Och ser gärna det svenska samhället som rasistiskt

Citat:
Dona Hariri @DonaHariri · Dec 21
Därför tar jag nu julledigt. Från politiken. Hatet. Rasismen. Alla vidriga mail. Ni fick mitt 2014 men aldrig någonsin mitt 2015! #vivinner

Vill se lyckan. Framgången. Styrkan och skratten. Men #2014 var till största del en kamp mot rasism. Med själ och hjärta. Med varje andetag.

Tänker tillbaks på året och vilken tanke jag än öppnar upp för landar jag i hat och rasism. Kampkänsla. Motstånd. Kamp. Fall. Rasism. #2014

Dona Hariri @DonaHariri · Aug 30
Sverige. Fyfan för rasism. Fyfan för rasisterna. Fyfan för att ni fått mig känna mig så kränkt. #viärSverige

Dona Hariri @DonaHariri · Aug 25
Kritik mot Sverige från FN:s rasdiskrimineringskommitté. Inter förvånad. Läs mer här,

Dona Hariri @DonaHariri · Jul 1
NEJ TILL RASISM! Vidriga vidriga vidriga rasism. #vägrarasism

Dona Hariri @DonaHariri · May 19
En kvinna sparkas ner pga sin religion. Att detta inte uppmärksammats gör mig så jäkla förbannad! SPRID! #sverige2014 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18913755.ab

Dona Hariri @DonaHariri · May 19
Detta kunde ha varit min mor, faster eller mormor! FAN för detta monster. Ber er; se videon och sprid! #vägrarasism http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18913755.ab

Dona Hariri @DonaHariri · May 14
Känner jag några lite kända personer som blivit utsatta för hatbrott (i din helhet)? Om så, hojta! Jag behöver prata med dig. #hatbrott

Dona Hariri @DonaHariri · May 13
För första gången känner jag plötsligt att största delen av #Sverige faktiskt står upp mot #rasism och blir så stolt! FORTSÄTT VÄGRA RASISM!

och anser att svenskar bör straffas när det gäller felaktiga yttranden kring Islam:

Citat:
Dona Hariri @DonaHariri · Oct 30
Såhär; du får inte kränka någon annan och hänvisa till yttrandefrihet. Vad som är kränkning är upp till den kränka att definiera. Tänk!

Oavsett om han verkar i vit mat eller inte. Oavsett vad Lars Vilks eller han själv säger. Han och gallerist har begått brott. @SVTDebatt

Men säger det igen! Yttrandefriheten kan inskränkas. Man kan Inte uttrycka vad som och hänvisa till yttrandefrihet. Oavsett vad du yttrar. >

Citat:
Dona Hariri @DonaHariri · May 10
Det där med att jag är världens stoltaste kurd pga @DalkurdFF . Ganska fett. #twittboll

Eftersom hon är en stolt kurd så går förstås kurderna fria från anklagelser om rasism, kränkningar och frågor om yttrandefrihetens gränser. Det är förbehållet svenskarna.
Citera
2015-04-04, 21:50
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Varför? Ett närmast intetsägande svar är att det hänger samman med deras syn på svenskar, det svenska samhället och den egna etniska och religiösa tilllhörigheten.

Hon var exempelvis angelägen om att den så omtalade moskébranden skulle vara ett attentat

och anser att svenskar bör straffas när det gäller felaktiga yttranden kring Islam:

Eftersom hon är en stolt kurd så går förstås kurderna fria från anklagelser om rasism, kränkningar och frågor om yttrandefrihetens gränser. Det är förbehållet svenskarna.

Hur går detta ihop med den nya medborgarskapslagen som gäller från 1:a April?
Citat:
Medborgarskapet som uttryck för samhörighet och gemenskap

Medborgarskapet har dels en juridisk betydelse med rättigheter och skyldigheter knutna till medborgarskapet, dels en symbolisk betydelse som inbegriper medborgarnas samhörighet med Sverige.

Medborgarskapet är viktigt för känslan av delaktighet i det som händer i samhället och för känslan av gemenskap med andra i Sverige. Det är ett viktigt steg i integrationsprocessen att nya medborgare upplever att de är en del av den svenska gemenskapen.

http://www.regeringen.se/sb/d/18540/a/235887
Citera
2015-04-04, 22:05
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant

Hariri är knappast någon islamist eller ens utövande muslim utan tillhör snarare offerentreprenörerna i samma kategori som Foujan Rouzbeh. Hariri är jurist men satsar på en karriär inom media och måste odla sin image som rasifierad och då är ju händelser av det här slaget en jackpott, oavsett om de har ägt rum eller ej.
Citera
2015-04-05, 09:45
Medlem
Hur ser det ut i Idlib ( = Idleb ) efter att staden "befriats" av al-Qaidas al Nusra och MB-alliansen?

Det är tomt på gatorna. Idlib fungerade tidigare som en skyddad stad, dit många sökt sig för att hålla sig undan striderna. Nu har såväl gamla som nya invånare flytt staden, dels av rädsla för Assads flygangrepp för att återta staden, dels av rädsla för jihadisterna som "befriat" staden.

Citat:
The streets of the Syrian city of Idlib are still virtually deserted a week after its capture from government forces by Islamist rebels including fighters from Al-Qaeda affiliate Al-Nusra Front.
---
Before the uprising erupted in March 2011, Idlib had a population of around 200,000, which was swelled in subsequent years by thousands seeking refuge from fighting in the surrounding countryside.
---
Only a few residents have so far returned.

"There are those who are afraid to go back because of air strikes and the fear of an eventual regime bid to retake the city," said the head of the Syrian Observatory for Human Rights, Rami Abdel Rahman.

"Then there are others who didn't want to stay under Al-Nusra and its Islamist allies and have left for Latakia," a neighbouring province on the Mediterranean coast that is mostly under government control.

http://www.dailymail.co.uk/wires/afp...l-capture.html

Några har dock stannat kvar och trivs med att jihadisterna tagit över staden. Exempelvis de här äldre salafistkvinnorna som viftar med kniv och vill sätta igång med halshuggningar av Assadanhängare:
https://www.facebook.com/video.php?v=774215469341742

Videon är från svensk-syrisk grupp, som har över 12.000 likes: https://www.facebook.com/S.P.S.20.111?fref=photo .
Kan vara värt att fundera över varför de svensk-syrier som är förtvivlade över att MB och al-Qaidagrupper tillresta från olika delar av världen med syftet att införa ett kalifat, inte får komma till tals i svensk media. Till skillnad från från Issa-klanen och övriga från MB-gänget, som påstår sig representera Syriens folk.

En grekisk-ortodox präst som valde att stanna i Idlib, ska ha gripits och det väntar "jihadist trial". Även andra kristna ska ha gripits:
Citat:
The al-Nusra Front, a Syrian rebel group that is a branch of al-Qaeda, has seized control of Idlib, a city of 165,000 in northwestern Syria.

The Fides news agency reported that Father Ibrahim Farah, a Greek Orthodox priest who chose to remain in the city, has been kidnapped and awaits a jihadist trial. Other Christians were kidnapped as well, according to the report.
http://theorthodoxchurch.info/blog/n...city-of-idlib/

Alkohol och cigaretter har naturligtvis förbjudits, här bränner man cigaretter:
http://www.albawaba.com/news/nusra-b...s-idlib-677864

Idlib har betydande samlingar av antikviteter från Syriens historia. Man oroas nu för att de kommer att plundras och säljas. "Befriarna" tog omgående kontroll över stadens museum och sparkade ut de anställda som var kvar:
Citat:
Around 15,000 antiquities locked away in safes around the northwestern Syrian city of Idlib are at risk of being sold on the black market, the head of antiquities and museums Maamoun Abdulkarim told Reuters on Friday.

The al Qaeda-linked Nusra Front and other insurgents took the provincial capital on Saturday for the first time in the four-year conflict against President Bashar al-Assad.

"What has happened in Idlib is a true disaster. The worst catastrophe that has happened until now against the culture of Syria,” Abdulkarim said.

The 15,000 antiquities were crafted throughout Syria's rich history, stretching back millennia. Pottery and statues are kept around the city, including in the main museum, Abdulkarim said.

"The armed groups kicked out the employees of the museum," he said, adding that Syria's treasures could be smuggled and sold abroad in neighbouring Turkey.

Syria is a cultural treasure trove and home to six UNESCO World Heritage sites.
http://uk.reuters.com/article/2015/0...0MU0Y620150403
Citera
2015-04-05, 14:08
Medlem
Unikt. Slöjöverfall dokumenterat med rörliga bilder:

https://vine.co/v/O9uupaqqKu2
Citera
2015-04-05, 14:12
Medlem
SlipadDiamants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Från Guardians artikel:

3) Cordoba Foundation. Guardian skriver: "Anas Altikriti, chief executive of the Cordoba Foundation, founded to help promote "rapprochement between Islam and the west" also linked HSBC's decision to Gaza. He, his wife and two children, aged 12 and 16, also received notices from HSBC regarding their personal accounts.
"The only explanation that comes to mind is my work for Palestine and Gaza," he said. He also encouraged a boycott, urging people to "choose your account before they do".
When in opposition, David Cameron described the Cordoba Foundation as "a front for the Muslim Brotherhood" and in April he ordered a review of the Brotherhood's links to extremism in the UK."

Undrar vad Rashid Musa fått för idéer av honom?
https://twitter.com/Rashid_Musa/stat...79238377254912
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in