Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-04, 23:58
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTD
1. Jag minns inte vilken av bröderna det var som satt i styrelsen i en av Eskilstunas moskéer, men jag har fått höra från några styrelsemedlemmar att en av dom ska ha varit väldigt hetsig och väldigt mån om att få styra och ställa i moskén. MB:are har en tendens att frysa ut folk från andra grupperingar och ockupera platser med endast folk från deras egna kult.

Det kan även vara intressant att veta att den syriska grenen av MB har en mer pan-arabisk-nationalistisk retorik till skillnad från dess egyptiska kusin som är av pan-islamisk karaktär. Deras ändamål är dock likadana.

2. Har sett honom trolla runt på FB. Tillhör de extrema GBG-wahabiterna som verkar befinna sig i en allians med svensk MB. Har dock inte så bra koll på just honom

3. Den här lilla filuren känner jag till mycket väl. Jag har träffat honom flera gånger. En typisk "gatukille-turned-nyfrälst". Han har mordhotat mig och andra som öppet kritiserat wahabismen på nätet.

4. Honom vet jag inte så mycket om.

5. Herr Borchali har jag träffat många gånger och jag har fått lyssna på honom (ofrivilligt) i Islamic Center i Malmö. Det är rätt så udda att han ens får hålla i fredagspredikan där. Hans ämnen brukar handla om hur dåliga vi muslimer är, hur korrupt västvärlden är, hur mycket prövningar och nakna kvinnor det finns ute o.s.v. Meningen med en fredagspredikan är att du ska känna dig inspirerad när du går ut ur moskén men de flesta brukar gå ut med sänkta huvuden och sura miner efter att herr Borchali har hållit i en predikan.

Bejzat Becirov, Islamic Centers VD ber ju inte ens några böner själv och brukar sitta och dricka té under fredagsbönen i hans kontor. Det är väldigt konstigt att han låter Borchali tala i moskén medan mer moderata och utbildade imamer blir nekade arbetsplatser i moskén.

Jag kan för övrigt nämna att SUM blev pressade till att bjuda in en imam som inte håller sig till deras läror under 2014 års konferens. Han fick dock tala på den sämsta tiden och den sämsta platsen under denna konferens och man kan genom denna handling tydligt se att de ogärna släpper in oliktänkande in till sina kretsar.
Fidaaldin al Sayed Issa har varit imam vid Eskilstuna moské så det var säkert han som försökte ta över kommandot.
Det är verkligen märkligt att Borchali föreläser i Islamic Center i Malmö, mannen är som bekant en riktig extremist. Är det officiellt att han är en återkommande föreläsare där och vad kan Becirov har för intresse av det egentligen?
SUM-historien om imamen säger väl allt och det är en organisation som utger sig för att representera Sveriges unga muslimer. Vilka var det förresten som pressade SUM att bjuda in honom?

Några helt andra frågor:
1. Du känner till en av jihadisterna som blev intervjuad i Expressen skrev du - vet du var och av vem han rekryterades?
2. Har du hört något om hur jihadisterna tar sig till Syrien - vilka arrangerar resorna och vem betalar?
3. Har du någon teori om varför Omar Mustafa fick gå? Vad tror du att de kan ha haft på honom för att fatta ett så drastiskt beslut?
4. Vad har du för uppfattning om Ibn Rushd?

Hoppas att det inte blir för många frågor, det är bara så intressant att man vill veta mer och bra att få sina egna teorier bekräftade av en person med inblick.
Citera
2014-11-05, 00:03
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Jag glömde även att svara på Halmstad moské. Deras moské ploppade upp någon gång under 2012 och den är ett notoriskt centrum för wahabism. Youtubeföreläsningar började dyka upp från ingenstans och de fick snabbt med sig en stor skara ungdomar in i deras kult. Varför just Halmstad blivit ett nytt centrum för dom kan jag inte riktigt svara på, men jag tror det beror på den relativa geografiska närheten till Göteborg som är Sveriges New York för wahabiter.
Är det en källarmoské eller vet du om den finns bland IFIS medlemmar? Den stående predikanten är alltså Abu Muadh som hyllar martyrer och förespråkar jihad.
Hemsidan:
http://www.halmstadmoske.se/
Citera
2014-11-05, 00:20
Medlem
Citat:
1. Jag minns inte vilken av bröderna det var som satt i styrelsen i en av Eskilstunas moskéer, men jag har fått höra från några styrelsemedlemmar att en av dom ska ha varit väldigt hetsig och väldigt mån om att få styra och ställa i moskén. MB:are har en tendens att frysa ut folk från andra grupperingar och ockupera platser med endast folk från deras egna kult.

Det kan även vara intressant att veta att den syriska grenen av MB har en mer pan-arabisk-nationalistisk retorik till skillnad från dess egyptiska kusin som är av pan-islamisk karaktär. Deras ändamål är dock likadana.
----

Fidaaldin Al-Sayed Issa är brodern som är imam i Eskilstuna moské, som Vimur skriver.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fida_al-Sayed

Fidaaldin har pekats ut som MB:s ledare i Sverige. Tror att Fidaaldin snarare är ledare för den syriska grenen av svenska MB ( och inte hela MB ).
Yasir Issa medgav i en twitterkonversation med Mohamed Omar för någon månad sedan att hans bror ( dvs Fidaaldin ) och hans far tillhörde MB - men gav mest hala svar gällande sitt egna medlemskap.

För den egyptiska grenen av svenska MB är Omar Mustafa högt uppsatt, kanske ledare - men det finns en del äldre personer som kanske är mer inflytelserika.

Även i Tyskland finns uppdelningen i syriska respektive egyptiska MB, som har ett tätt samarbete enligt Vidino.

Tycker för övrigt beskrivningen av MB som "wahhabiter i kostym" är mycket träffande.
Citera
2014-11-05, 01:01
Medlem
Fearmongos avatar
Citat:
Kanske "muslimska civilsamhället" är fel ord att använda. För det vi pratar om är inget civilsamhälle, utan det är en enda stor organisation som delats upp i flera organisationer. För att förstå detta så behöver man besöka Kapellgränd 10 i Stockholm. På denna adress finns som av ett "sammanträffande" organisationerna Förenade Islamiska Föreningar i Sverige, My Islamic Media AB, Islamiska Förbundet i Stockholm, Islamiska Informationsbyrån i Stockholm, Sveriges muslimska råd, Islamiska Ungdomsförbundet, Sveriges Unga Muslimer, Islamiska Förbundet i Sverige, Muslimska Kvinnoföreningen, Ibn Rushd Studieförbund Stockholm, Sveriges Eritreanska Unga Muslimer, Forum för Unga Muslimer, Sveriges Muslimska Scouter, Irakiska Islamiska Förbundet, Sveriges Imamernas råd och många andra av de organisationer som ingår i det "muslimska civilsamhället". Detta "civilsamhälle" som i en stor stad som Stockholm är koncentrerad på en plats, består av en liten grupp människor. Omar Mustafa som är ordförande för Islamiska Förbundet i Sverige är också förbundsrektor för Ibn Rushd. Ordföranden för Sveriges Unga Muslimer, Rashid Musa, är projektsamordnare för Ibn Rushd. Det handlar om några islamister som finns i nyckelpositioner i olika organisationer. Bostadsminister Mehmet Kaplan var bland en av dessa islamister, som byggde upp det "muslimska civilsamhället".

Nima Gholam Ali Pour skriver intressant:

http://nimatown.blogspot.se/2014/11/sveriges-forsta-islamistiska-statsrad.html
Citera
2014-11-05, 01:05
Medlem
Citat:
Jag glömde även att svara på Halmstad moské. Deras moské ploppade upp någon gång under 2012 och den är ett notoriskt centrum för wahabism. Youtubeföreläsningar började dyka upp från ingenstans och de fick snabbt med sig en stor skara ungdomar in i deras kult. Varför just Halmstad blivit ett nytt centrum för dom kan jag inte riktigt svara på, men jag tror det beror på den relativa geografiska närheten till Göteborg som är Sveriges New York för wahabiter.

2009 fanns moskén i Halmstad ( om det nu inte finns fler ). Den bör då ha varit igång ett tag.
Man fick frågor från P4 med anledning av att Halmstadbon Munir Awad gripits i Pakistan 2009, och Awad var då återigen terroristmisstänkt:

Citat:
P4 Radio Halland har pratat med en person vid Halmstad Moské.

– Han ( Munir Awad )var som vem som helst. Men man kan förändras, säger personen.

Han tycker samtidigt att man man gör för snabba kopplingar mellan islam och terroristnätverk, och att det ger en dålig bild av muslimer som inte stämmer.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=3109444

2009 startar också Jiro Meho boende i Halmstad en jihadistsite. 2011 döms Jiro Meho tillsammans med en imam från Halmstads moské, Lami Ahmed Sofi Kerim för fiffel med personlig assistens - det fanns då misstankar från polisens sida att vinsten från bedrägerierna gått till terrorverksamhet och till al-Qaida.
Jiro Meho hade varit känd av Säpo sedan 2003.
http://gudmundson.blogspot.se/2011/09/jihad-bland-kriminella-i-halmstad.html

Jiro Meho dog som jihadist i Syrien 2013. Munir Awads bror som också kommer från Halmstad, ska ha flyttat ned till Syrien tillsammans med konverterad fru och barn för att bedriva jihad.

Jihadpredikanten Abu Muadh från Halmstads moské verkar vara affischnamnet på Youtube. Han är samtidigt också frekvent återkommande predikant i Bellevuemoskén i Göteborg, samt turnerar runt om i Sverige med bland annat Solidaritetscenter.

Halmstads moské verkar alltså ha en längre tradition av att föda upp terrorister.
Senast redigerad av Batuta 2014-11-05 kl. 01:15.
Citera
2014-11-05, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Fidaaldin al Sayed Issa har varit imam vid Eskilstuna moské så det var säkert han som försökte ta över kommandot.
Det är verkligen märkligt att Borchali föreläser i Islamic Center i Malmö, mannen är som bekant en riktig extremist. Är det officiellt att han är en återkommande föreläsare där och vad kan Becirov har för intresse av det egentligen?
SUM-historien om imamen säger väl allt och det är en organisation som utger sig för att representera Sveriges unga muslimer. Vilka var det förresten som pressade SUM att bjuda in honom?

Några helt andra frågor:
1. Du känner till en av jihadisterna som blev intervjuad i Expressen skrev du - vet du var och av vem han rekryterades?
2. Har du hört något om hur jihadisterna tar sig till Syrien - vilka arrangerar resorna och vem betalar?
3. Har du någon teori om varför Omar Mustafa fick gå? Vad tror du att de kan ha haft på honom för att fatta ett så drastiskt beslut?
4. Vad har du för uppfattning om Ibn Rushd?

Hoppas att det inte blir för många frågor, det är bara så intressant att man vill veta mer och bra att få sina egna teorier bekräftade av en person med inblick.

Borchali är inte huvudimam i Islamic Center men han brukar kallas in dit väldigt ofta. Annars brukar han även predika i Lund och Helsingborg. Vanligtvis har Islamic Center haft tillfälliga huvudimamer som hämtats från Libyen, eftersom moskén tidigare sponsrats av Khaddafi. Under den senaste tiden verkar det dock som om de har brutit förbindelserna med Libyen och nu istället satsar på att hämta hit albanska imamer (Becirov är själv alban). Eftersom Becirov själv inte är religiös så tror jag hans huvudintresse är att han ska tjäna pengar på moskén, så vem som föreläser för dom spelar egentligen inte så stor roll. Han har antagligen hört att Borchali ska kunna tala god svenska och det nöjer han sig med helt enkelt. De som kommer för att be i IC följer blandade inriktningar. De flesta är inte extrema och följer antingen traditionella sunnitiska eller shitiska inriktningar, vissa ber 5 gånger om dagen, andra endast fredagsbönen. Anledningen till att de går till IC är för att det är den enda "riktiga" moskén i Malmö och därför blir den en naturlig mötesplats för Malmös muslimer. Det är dock problematiskt att ledningen och imamerna är så korrupta och frånkopplade från samhället. Samfundet där blir "fruset" på sätt och vis, de rör sig varken framåt eller bakåt och det sätter käppar i hjulen för integrationen.

Det var några bekanta traditionella sunniter som pressade SUM att bjuda in honom. Det finns en hel del "vanliga" sunniter som går på SUM-konferenserna även om de inte delar samma doktrinella och ideologiska värderingar som MB. De går helt enkelt dit eftersom det är det största evenemanget som existerar för svenska muslimer och de har hittills varit oförmögna att utveckla en egen bas och mötesplats.. De har sållat sig själva till det som är "officiellt" helt enkelt.

1. Jag vet som sagt vem "Muhajir" är, mannen som dyker upp på den första bilden i Expressens artikel. Han var tidigare en typisk småligist-invandrare som i sina sena tonår blev nyfrälst. Han började studera sharia i Medina men avbröt sina studier efter några år för att åka och kriga i Syrien. Jag har namn och mer information om honom.

2. Vissa tar sig in via Turkiet, andra via Irak. Jag ska som sagt försöka prata med några IS-supportrar här och se om de vet mer om detta. Men det är tämligen enkelt att ta sig in dit via Turkiet.

3. Jag tror det var hans grova homofobiska utfall på twitter och facebook orsakade hans avgång. Vänstern tenderar att ignorera dessa personers ideologiska och politiska intressen, men om homosexuella hotas är de snabba med att ryta ifrån.

4. Ibn Rushd är ett studieförbund som säger sig främja folkbildning om islam till såväl muslimer som icke-muslimer. Ibn Rushd fungerar som ett utbildningscentrum för MB:are där man skolar in folk i deras tankebanor. Eftersom det är en rikstäckande organisation kan de snabbt och effektivt nå ut till unga muslimer som vill engagera sig på olika sätt i samhället. Det finns många unga muslimer som vill gott för både sina trosfränder och Sverige, men som snabbt snappas upp av denna organisation och hjärntvättas av dom. De flesta har tyvärr inte den intellektuella kapaciteten att analysera och kritisera denna organisation och de tror att organisationer som Ibn Rushd är de enda som kan göra det möjligt för muslimer att engagera sig i samhället.

Ibn Rushds bossar består till 100% av MB:are. Araber styr också här, vilket är typiskt för MB. De har en rasistisk hierarkisk struktur och de låter inte andra etniciteter få ha kontroll över deras organisationer. Jag känner till ett fåtal som jobbar för dom som inte är MB:are men de måste dock hålla låg profil gällande sin tro om de inte vill dra på sig en massa problem.

Vad de står för ligger för övrigt långt bort det den riktige Ibn Rushd stod för .

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Fidaaldin Al-Sayed Issa är brodern som är imam i Eskilstuna moské, som Vimur skriver.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fida_al-Sayed

Fidaaldin har pekats ut som MB:s ledare i Sverige. Tror att Fidaaldin snarare är ledare för den syriska grenen av svenska MB ( och inte hela MB ).
Yasir Issa medgav i en twitterkonversation med Mohamed Omar för någon månad sedan att hans bror ( dvs Fidaaldin ) och hans far tillhörde MB - men gav mest hala svar gällande sitt egna medlemskap.

För den egyptiska grenen av svenska MB är Omar Mustafa högt uppsatt, kanske ledare - men det finns en del äldre personer som kanske är mer inflytelserika.

Även i Tyskland finns uppdelningen i syriska respektive egyptiska MB, som har ett tätt samarbete enligt Vidino.

Tycker för övrigt beskrivningen av MB som "wahhabiter i kostym" är mycket träffande.

Det finns cirka 3-4 moskéer i Eskilstuna. Fida försökte styra över samma moské som den svenske konvertiten Abd Al Haqq Kielan är imam i, men blev snabbt stoppad av Kielan och de kurdiska församlingsmedlemmarna. Kielan har väldigt ofta blivit smutskastad av många MB:are eftersom han inte har varit blyg med att kritisera dom.

Nu blev det en hel del text men jag hoppas den har klargjort vissa saker för er!
Citera
2014-11-05, 01:38
Medlem
Citat:
2009 fanns moskén i Halmstad ( om det nu inte finns fler ). Den bör då ha varit igång ett tag.
Man fick frågor från P4 med anledning av att Halmstadbon Munir Awad gripits i Pakistan 2009, och Awad var då återigen terroristmisstänkt:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=3109444

2009 startar också Jiro Meho boende i Halmstad en jihadistsite. 2011 döms Jiro Meho tillsammans med en imam från Halmstads moské, Lami Ahmed Sofi Kerim för fiffel med personlig assistens - det fanns då misstankar från polisens sida att vinsten från bedrägerierna gått till terrorverksamhet och till al-Qaida.
Jiro Meho hade varit känd av Säpo sedan 2003.
http://gudmundson.blogspot.se/2011/09/jihad-bland-kriminella-i-halmstad.html

Jiro Meho dog som jihadist i Syrien 2013. Munir Awads bror som också kommer från Halmstad, ska ha flyttat ned till Syrien tillsammans med konverterad fru och barn för att bedriva jihad.

Jihadpredikanten Abu Muadh från Halmstads moské verkar vara affischnamnet på Youtube. Han är samtidigt också frekvent återkommande predikant i Bellevuemoskén i Göteborg, samt turnerar runt om i Sverige med bland annat Solidaritetscenter.

Halmstads moské verkar alltså ha en längre tradition av att föda upp terrorister.

Det här kände jag inte till. Men de verkar ha fått sin "boom" under 2012. Det var så jag upplevde det i alla fall.

Jag vet inte om det finns något intresse om detta, men jag har tidigare skrivit om madkhaliterna (de pacifistiska saudi-rojalisterna). Även denna grupp finns representerad i Sverige. I Malmö föreläser de i en källarmoské. De har en hemsida:

http://www.darulhadith.com/v2/

I Stockholm har den madkhalitiske imamen Abdul Wadud Frank ett stort följe. Han är även imam i Uppsala om jag minns rätt.

Madkhaliter brukar ofta kritiseras av jihadister, så det existerar en stark fiendskap mellan dessa två grupper. Medan jihadister oftast är öppnare och brukar försöka bjuda in andra muslimer till sin trosuppfattning följer madkhaliterna en sorts kodex som kallas för "Bojkott av ahl ul bida (innovationens folk)". Innovationens folk är alltså muslimer som följer andra inriktningar. De undviker att umgås eller ens tala med andra muslimer eftersom det finns en risk för att de kan påverkas av andra muslimers tankesätt och därmed börja avvika från "den rätta vägen".

Vi behöver alltså inte frukta några terrorattacker från madkhaliterna. Det som dock är bekymmersamt med dom är att de ungdomar som går med dom ofta isolerar sig från samhället på flera plan, vilket inte är bra för varken dom, deras familj eller samhället i sig.
Citera
2014-11-05, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det verkar inte som om någon är intresserad av att publicera Mustafa al Sayed Issas försvarstal för jihadisterna. Issa skriver bekymrat på sin Facebook:

Syrienresenärerna ... det var också en omskrivning.

Jag hoppas faktiskt att han får sin text publicerad. Att uppdateringen att döma kommer den att säga rätt så tydligt var SUM:s tidigare ordförande står i den här frågan. Var den nuvarande står vet vi.

Mustafa Issa blev till slut publicerad. Dagens Arena tyckte det var intressant med Issas tankar om "Syrienresenärer".
http://www.dagensarena.se/opinion/debattor-muslimska-civilsamhallet-viktigt-i-dialog-om-syrienresenarer/

Mustafa Issa avser väl här bland annat brorsan Yassir ( som inte längre är att betrakta som ungdom ), samt de som eventuellt deltar i hans fars hjälpverksamhet. Men man hör inte hört talas speciellt mycket om den senare, och vad de pysslar med.
Citat:
Alla som reser till Syrien deltar dock inte i den legitima militära kampen mot Assad. Många ungdomar som jag känner personligen ansluter sig till lokala hjälporganisationer eller medborgarjournalistiska kommittéer som rapporterar om krigsbrotten.

Att Assads män våldtar och ger sig på barn och kvinnor var ett väntat argument. Hans bror Yassir har pumpat ut detta hetsande budskap oavbrutet på sociala medier under några år, vilket tydligen gynnar IS:
Citat:
Under min tid i muslimska civilsamhällets ungdomsorganisationer har jag träffat hundratals ungdomar. Några sympatiserar med IS och Al-Qaida. För runt två månader sedan träffade jag en kille i Kista som uttryckt sympati för IS när vi diskuterade på Facebook. Jag förstod vad han menade när han sa: ”Hur kan man stå och titta på när Assads män våldtar och slaktar våra systrar och barn?!” ”Är det inte bra att någon äntligen synar och utmanar hyckleriet?!”

Ett par vettiga rader:
Citat:
Det finns flera missuppfattningar om vilka det är som åker till Syrien. Många kommer från missgynnade områden, men att alla skulle ha en liknande socioekonomisk bakgrund är en myt.

Aha, om fler av MB:s svenska medlemmar får utökad makt och framträdande positioner politiskt, kommer stödet till IS att minska, tycks vara Mustafa Issas lösning. Att Omar Mustafa fick avgå, medförde ett ökat stöd till IS enligt Issa - vilket naturligtvis är en helt idiotisk slutsats. Man åker inte ner till Syrien för att bedriva jihad, pga av missnöje med att Omar Mustafa inte längre sitter i sossarnas partistyrelse:
Citat:
En annan del är att stödet för IS ökar både lokalt och internationellt varje gång muslimer fråntas rätten att finnas med i maktens korridorer. ”Ser du, Er demokrati har inte gett er något annat än förnedring” har jag fått höra när Mursi kuppades bort i Egypten och när Omar Mustafa tvingades avgå från Socialdemokraternas partistyrelse.

Nu har inte Islamiska Förbundet eller SUM haft någon form av plan för avradikalisering eller för att stoppa jihadresenärer såvitt vi känner till. Tvärtom har rekryterare kunnat härja fritt i moskéerna, och man har inte velat samarbeta med myndigheter.
När Omar Mustafa eller Rashid Musa har tillfrågats, har man mest monotont och reflexmässigt slängt ur sig islamofobianklagelser. Det har knappt gått att få ett vettigt ord från svenska MB:s ledarfigurer.
Men, nu menar Mustafa Issa att man har expertkunskaper inom det "muslimska civilsamhället", vilket i princip avser islamisterna inom MB, som bör utnyttjas:

Citat:
Jag vill se den nya regeringen ta sitt ansvar. Den bör börja med att kalla representanter från muslimska civilsamhället till samtal, för att få en nyanserad beskrivning av fenomenet och se hur muslimska församlingar kan dela med sig av sin expertis för att hantera frågan.

Av kommentarerna att döma, imponerar inte Mustafa Issas debattinlägg om "Syrienresenärerna".
Citera
2014-11-05, 02:41
Medlem
Citat:
Det här kände jag inte till. Men de verkar ha fått sin "boom" under 2012. Det var så jag upplevde det i alla fall.
---

Det är sannolikt konflikten i Syrien som fått de jihadförespråkande islamisterna att agera mer öppet runt 2012. Man behöver såväl jihadister som pengar via sk välgörenhetsorganisationer, för att skapa sitt kalifat.
Citera
2014-11-05, 08:33
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
(...)
Anledningen till att de går till IC är för att det är den enda "riktiga" moskén i Malmö och därför blir den en naturlig mötesplats för Malmös muslimer. Det är dock problematiskt att ledningen och imamerna är så korrupta och frånkopplade från samhället. Samfundet där blir "fruset" på sätt och vis, de rör sig varken framåt eller bakåt och det sätter käppar i hjulen för integrationen.

Det var några bekanta traditionella sunniter som pressade SUM att bjuda in honom. Det finns en hel del "vanliga" sunniter som går på SUM-konferenserna även om de inte delar samma doktrinella och ideologiska värderingar som MB. De går helt enkelt dit eftersom det är det största evenemanget som existerar för svenska muslimer och de har hittills varit oförmögna att utveckla en egen bas och mötesplats.. De har sållat sig själva till det som är "officiellt" helt enkelt.
(...)
3. Jag tror det var hans grova homofobiska utfall på twitter och facebook orsakade hans avgång. Vänstern tenderar att ignorera dessa personers ideologiska och politiska intressen, men om homosexuella hotas är de snabba med att ryta ifrån.

4. Ibn Rushd är ett studieförbund som säger sig främja folkbildning om islam till såväl muslimer som icke-muslimer. Ibn Rushd fungerar som ett utbildningscentrum för MB:are där man skolar in folk i deras tankebanor. Eftersom det är en rikstäckande organisation kan de snabbt och effektivt nå ut till unga muslimer som vill engagera sig på olika sätt i samhället. Det finns många unga muslimer som vill gott för både sina trosfränder och Sverige, men som snabbt snappas upp av denna organisation och hjärntvättas av dom. De flesta har tyvärr inte den intellektuella kapaciteten att analysera och kritisera denna organisation och de tror att organisationer som Ibn Rushd är de enda som kan göra det möjligt för muslimer att engagera sig i samhället.

Ibn Rushds bossar består till 100% av MB:are. Araber styr också här, vilket är typiskt för MB. De har en rasistisk hierarkisk struktur och de låter inte andra etniciteter få ha kontroll över deras organisationer. Jag känner till ett fåtal som jobbar för dom som inte är MB:are men de måste dock hålla låg profil gällande sin tro om de inte vill dra på sig en massa problem.

Vad de står för ligger för övrigt långt bort det den riktige Ibn Rushd stod för .
Det är helt groteskt att etablissemanget fortsätter att ge sitt stöd och sin uppmärksamhet till MB-organisationerna så att de därmed blir det enda "officiella" alternativet som du skriver. Att ingen ansvarig myndighet reagerar över att samma personer sitter i varenda styrelse är i det närmaste tjänstefel. Det är exakt det här Vidino varnar för och den utveckling som har ägt rum i flera andra europeiska länder.

Jag har också tänkt på att det är en stor arabisk dominans inom MB men vad säger du om Rashid Musa? Visst är han en del av den inre MB-kretsen även om han är lite av en udda fågel med sitt somaliska ursprung, aggressiva attityd och förortsimage? Varför tror du att de har plockat in just honom på SUM-posten?

En sak jag också har undrat över är var sufierna håller till i Sverige. Det verkar mest finnas spridda föreningar/församlingar men de är förstås inte välkomna i MB-sammanhangen, eller hur?
Det är märkligt att de politiker och myndigheter som beslutar om bidragen som pumpas in i MB-organisationerna aldrig reflekterar över homogeniteten i de senares evenemang och verksamheter. Ett studieförbund eller en riksorganisation för alla Sveriges muslimer skulle förstås sprida kunskap om olika inriktningar men det är alltid samma nunor och budskap som dyker upp.

Såg du debatten mellan Omar Mustafa och Birgitta Ohlsson där hon hävdade att myndigheterna har försökt få till ett samarbete med (MB-)moskéerna kring jihadistrekryteringen men att ingen var intresserad? Omar hävdade att de arbetar mot extremism på "daglig basis" och stöttar jihadisternas familjer men det är alltså BS? Man märkte att Ohlsson var förbannad på Omar så någonting kan ha hänt.
Tror du att svenska myndigheter har försökt ta kontakt med de "officiella" (läs MB) moskéerna för att diskutera jihadismen och fått kalla handen?

Det är verkligen ironiskt att MB använder Ibn Rushd som namn på sitt indoktrineringsorgan. MB är snarare motsatsen till allt Ibn Rushd stod för.
Citera
2014-11-05, 08:47
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Mustafa Issa blev till slut publicerad. Dagens Arena tyckte det var intressant med Issas tankar om "Syrienresenärer".
http://www.dagensarena.se/opinion/debattor-muslimska-civilsamhallet-viktigt-i-dialog-om-syrienresenarer/

Mustafa Issa avser väl här bland annat brorsan Yassir ( som inte längre är att betrakta som ungdom ), samt de som eventuellt deltar i hans fars hjälpverksamhet. Men man hör inte hört talas speciellt mycket om den senare, och vad de pysslar med.

Att Assads män våldtar och ger sig på barn och kvinnor var ett väntat argument. Hans bror Yassir har pumpat ut detta hetsande budskap oavbrutet på sociala medier under några år, vilket tydligen gynnar IS:

Ett par vettiga rader:

Aha, om fler av MB:s svenska medlemmar får utökad makt och framträdande positioner politiskt, kommer stödet till IS att minska, tycks vara Mustafa Issas lösning. Att Omar Mustafa fick avgå, medförde ett ökat stöd till IS enligt Issa - vilket naturligtvis är en helt idiotisk slutsats. Man åker inte ner till Syrien för att bedriva jihad, pga av missnöje med att Omar Mustafa inte längre sitter i sossarnas partistyrelse:

Nu har inte Islamiska Förbundet eller SUM haft någon form av plan för avradikalisering eller för att stoppa jihadresenärer såvitt vi känner till. Tvärtom har rekryterare kunnat härja fritt i moskéerna, och man har inte velat samarbeta med myndigheter.
När Omar Mustafa eller Rashid Musa har tillfrågats, har man mest monotont och reflexmässigt slängt ur sig islamofobianklagelser. Det har knappt gått att få ett vettigt ord från svenska MB:s ledarfigurer.
Men, nu menar Mustafa Issa att man har expertkunskaper inom det "muslimska civilsamhället", vilket i princip avser islamisterna inom MB, som bör utnyttjas:

Av kommentarerna att döma, imponerar inte Mustafa Issas debattinlägg om "Syrienresenärerna".
Issa kör alltså samma argument som Kaplan och Cage (såg du Cage-artikeln jag citerade ovan? Hur i h-vete kan skattefinansierade föreningar bjuda in den organisationen utan protester?) Islamofobin och Västs interventioner skapar alltså jihadismen. Det är därför IS slaktar kurder och yezidier. Helt logiskt.

Jag reagerade på det här stycket i Issas dravel:
Citat:
I en ansvarsfull värld skulle Assad varit borta redan 2011. Nu när eländet fortsatt har mångas vilja att resa till Syrien och bidra på plats ökat. Samma ungdomar reste exempelvis inte till Irak, trots att IS funnits där i många år. Inte heller reste ungdomarna till Libyen, trots Gaddafis brutala attacker mot folket. Det beror främst på att omvärlden tog sitt ansvar och stoppade Gaddafis dödsmaskin.
Det har ju funnits jihadister som i decennier rest från Sverige till en rad konflikthärdar, däribland just Irak. Behöver man ens nämna den svenske medborgaren Mohamed Moumou som blev Al Qaidas andreman i Irak?
Issa lägger dimridåer som vanligt och försöker framställa IS-anhängarna som frustrerade Assad-kritiker. Det är därför de slaktar kurder och yeszidier i Irak. Helt logiskt igen.
Citera
2014-11-05, 10:49
Medlem
Jag har varit i Eskiltuna och träffat Abd al Haqq Kielan i hans moske, han är otroligt vänlig och han är verkligen ingen fanatiker utan visade att han verkligen ogillar fanatiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in