Citat:
Jag tror du missförstod mig. Jihad har alltid funnits ja, och terror har även alltid existerat, inte exklusivt hos muslimer dock. Många av de saker Ottomanerna gjorde gick emot islam. Jag känner till piratflottorna mycket väl. Under den perioden som du pratar om fanns det dock inte militanta islamistiska grupperingar som infiltrerat europeiska länder, eller hur? De flottor som lämnade Algeriets hamnar gjorde det i samarbete med den ottomanska staten. Det gör inte MB och wahabiterna. De existerar parallellt med andra muslimska grupperingar i diverse länder och har inte något direkt stöd av några muslimska stater utan opererar på egen hand.
Du känner antagligen till de två största inriktningarna inom islam, d.v.s. sunnism och shi'ism. Det finns även ett antal mindre grupper. Jihadi-Wahabiterna anser att samtliga bör bekämpas med samma medel som de bekämpar icke-muslimer, med våld. De skiljer sig även från de största grupperna inom diverse teologiska aspekter såsom troslära och rättslära, men det är antagligen relativt irrelevant i diskussionen. De använder dock dessa skillnader som legitimering för att få döda andra muslimer.
Du känner antagligen till de två största inriktningarna inom islam, d.v.s. sunnism och shi'ism. Det finns även ett antal mindre grupper. Jihadi-Wahabiterna anser att samtliga bör bekämpas med samma medel som de bekämpar icke-muslimer, med våld. De skiljer sig även från de största grupperna inom diverse teologiska aspekter såsom troslära och rättslära, men det är antagligen relativt irrelevant i diskussionen. De använder dock dessa skillnader som legitimering för att få döda andra muslimer.
Intressant och passar in min egen tolkning av wahabiterna är att det helt enkelt är en organisation som fungerar som rekryteringsbas för den som vill köpa sig ett gäng terrorister. Då är det ju väldigt bra om wahabistmuslimerna inte drar sig för att döda andra muslimer oavsett inriktning.
Tex kan CIA betala Saudi för ett terrordåd som ska legitimera en intervention eller politisk aktion.
Saudi informerar sina rekrytörer i wahabimoskérna som precis som mcDonalds finns över hela världen. McWahabi.
Rekrytören hittar ett gäng lokala dumskallar i moskén och ger dem instruktioner inlindat i korancitat.
Rekrytören tipsar sedan CIA om var dumskallarna är påväg så att de kan fångas in så nära attentatsplatsen som möjligt. Utförda terrordåd finns dock också på menyn för den som vill köpa sånt.
.