2014-05-01, 19:01
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Det är förstås strålande om någon tar sig an granskningen av Ibn Rushds verksamhet. Jag undrar framför allt hur Ibn Rushd arbetar för integration som är en del av förbundets uppdrag, hur de följer upp och utvärderar sin verksamhet och vilka indikatorer de använder för att mäta verksamhetens måluppfyllelse. Den typen av redovisning borde man kunna begära när det rör sig om så pass stora bidrag.
Kanske något för Riksrevisionen?
Riksrevisionen granskade Folkbildningsrådet (som ska kontrollera studieförbunden) 2011. Kritik framkom redan då:
http://www.riksrevisionen.se/PageFil...%B6rbunden.pdf

Bristfällig kontroll av fördelade medel, bristfälligt underlag från studieförbunden etc. Har något förändrats sedan dess? Knappast.
Citera
2014-05-01, 19:56
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CreepyCrawl
Med andra ord dags att se till att försöka fixa skärmdumpar över hur hemsidan såg ut innan den försvann.

Apropå det fåtal unika deltagare på en ort så har dom antingen myglat eller körs det repetitionskurser så det står härliga till

Det finns skärmdumpar.
Citat:
@Omar_Mustafa @Rashid_Musa Jag har dock skärmdumpar så nu behöver inte anstränga er i onödan för min skull

https://twitter.com/JohanLundberg/st...23620353495040

Fan vad underbart Lundberg. Du är en sann hjälte. Tycker det är ynkligt att inte fler re-tweetar JL
Citera
2014-05-03, 12:50
Moderator
Tinuviels avatar
Läsvärd krönika idag av Ivar Arpi, Svenska Dagbladet. Krönikan som handlar om Ahmed Akkari. Akkari är den numera avhoppade islamist som 2005 deltog i hetsen mot Danmark efter Muhammedkarikatyrerna.

Arpi noterar att det tog sex månader efter publiceringen av karikatyrerna för att oroligheter skulle utbryta. Anledningen var ett idogt arbete av en grupp danska islamister som ägnade all tid åt att turnera runt i Mellanöstern och hetsa mot Danmark.
Citat:
Till sin hjälp hade de bland annat den egyptiska regeringen, Muslimska brödraskapet, muftin i Mekka och tv-predikanten Yusuf al-Qaradawi. Akkari berättar i boken om hur den lilla gruppen danska imamer även tog kontakt med terroristorganisationer som Hamas och Hizbollah, och sände trevare till al-Qaida. Det sista är helt ny information.
Qaradawi är den predikant som vår riksdagsman Waberi uppskattar "för hans arbete för demokrati" och som Omar Mustafa framhåller som världens främste teolog inom den muslimska världen. Han leder också European council for Fatwa and Research - ECFR vars andreman nu besöker Umeå på inbjudan av Islamiska föreningen i Umeå (en nyhet som förmedlades nyligen av Othman Al Tawalbeh på Ibn Rushd).

Så, med andra ord en respekterad man även i svenska kretsar.

Arpi uppmärksammar kopplingarna mellan MB och IFIS samt, åter igen den ... återvinning ... som sker inom muslimska kretsar även i Sverige:
Citat:
Precis som i Danmark har det vuxit upp en mängd organisationer, som hävdar att de representerar många, men där samma fåtal personer turas om att vara talespersoner. Det är organisationer som Charta 2008, Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén (MMRK), Forix, Ibn Rushd med flera. Om det är naivitet, lathet eller rädsla som gör att dessa organisationer undgår journalisters granskning är svårt att säga. Förmodligen en kombination.

Artikeln rekommenderas i sin helhet.
http://unvis.it/www.svd.se/opinion/l...en_3523230.svd
Citera
2014-05-06, 12:45
Moderator
Tinuviels avatar
Elvir Gigovic gratulerades igår av SUM:s ordförande Mustafa al Sayed Issa med anledning av att Gigovic utsetts till ny ordförande för paraplyorganisationen Sveriges Muslimska Råd (SMR) - han efterträder därmed Helena Benaouda.

Det är oklart om Gigovic kommer att kombinera detta uppdrag med sitt nuvarande arbete - dvs fördela bidrag till organisationer inom samma sfär som SMR. Gigovic jobbar som handläggare på Folkbildningsrådet där han är ansvarig för "uppföljning-ekonomi".

Vilken uppföljning som avses är en intressant fråga då Folkbildningsrådet bland annat beviljar bidrag till Ibn Rushd där Gigovic varit såväl tillförordnad rektor som förbundsansvarig.

Ibn Rushd i sin tur verkar kreativa med sitt (icke-redovisade) kursutbud i det att de engagerar fler personer i studiecirklar än vad det verkar finnas medlemmar (Johan Lundberg: försöker förstå hur det kan finnas 70 cirkeldeltagare i religion i 10 studiecirklar men bara 20 unika deltagare på en ort).

Lundberg kanske ska vända sig till Elvir Gigovic då denne verkar ha god insyn i såväl bidragsgivar- som bidragstagarsidan och därtill nu framträder som ordförande i en organisation knuten till Muslimska Brödraskapet.
Citera
2014-05-08, 20:00
Medlem
Superlistigs avatar
Visst är det väl flera av organisationerna som får pengar av allmänna arvsfonden?

Det är visst väldigt ovanligt att allmänna arvsfondens projekt polisanmäls. Kanske borde det ske oftare? Det finns i alla fall ett exempel på en sådan polisanmälan:

(FB) Nytt stort polistillslag mot organiserad brottslighet-Södertälje.

På mobilen.
Senast redigerad av Superlistig 2014-05-08 kl. 20:04.
Citera
2014-05-11, 10:04
Medlem
Det visar sig att tiden har kommit för ännu en attack.

Citat:
Jag promenerade från Medborgarplatsen till Slussen efter ett möte på söder idag, jag gick lite i mina egna tankar på väg mot tåget.
Precis bakom mig hörde jag ett muttrande som efter ett tag blev mer och mer påtagligt, jag tittade bak och såg en mycket upprörd man i 45 års åldern. Han blängde ilsket på mig och hans muttrande gick över i ett mer högljutt tal.

Han sa högt till förbipasserade “det är sådana som hon som förstör det här landet!” under tiden som han pekade på mig.

Människor tittade på honom och på mig, min puls gick upp och jag började höja takten. När jag stannade vid ett övergångställe hamnade han precis bredvid mig. Han fortsatte

“Ta av dig den där bordsduken du har på huvudet och sluta tigga uppmärksamhet”

Jag valde att ignorera, mest på grund av tonen i hans röst som gjorde mig nervös, han lät så arg, men också för att andra bara tittade, skakade på huvudet och inte visade något tecken på att vara beredda att backa upp mig.
När det blev grönt började jag gå snabbt och han gick efter, ord som “Islamistfitta” och andra svordomar haglade bakom mig.
Jag tänkte att det är bästa att jag fortsätter att ignorera honom och att han förhoppningsvis ska åt ett annat håll förr eller senare, men så sa han “fittan Farraj” och då gick en stöt genom kroppen på mig.

Det är svårt att beskriva behaget när sådana här händelser väl sker och jag slits mellan att låsas som att jag inte hör honom och att konfrontera honom.

“Du ska inte ta ifrån oss vår frihet och förslava oss under ditt sharia och ditt kvinnohat. Ta av dig din jävla bordsduk!”

Där fick det vara nog för mig, jag vände mig om och svarade

“Den ända som bär på ett hat mot kvinnor här är du, våga inte uttala dig om min kvinnosyn för den vet du ingenting om!”

Han skrattade och jag fortsatte gå, med adrenalin och några tillbakatryckta tårar.

Allt det här i ett Sverige som en del människor anser vara fritt från rasism, från islamofobi och från kvinnohat.
Det är inte första gången och jag betvivlar att det är den sista gången som en muslimsk kvinna får utstå sådana här verbala attacker.
Samtidigt förringas problemet och på vissa håll förnekas det totalt och det får mig att undra vad det är för samhälle som håller på att skapas.

Med högerextrema vindar och med människor som inte vill se problemen eller lyssna på oss som upplever hatet.

Ännu en gång blev det så tydligt för mig att det jag symboliserar för folk baserat på deras fantasier är viktigare för dem än vem jag egentligen är.

Jag skriver egentligen den här texten av en enda anledning och det är att jag vet att det händer fler som inte skriver, människor vars röst inte når ut.

Och jag skriver också den här texten för att ni har rätt att veta om det här.

Det här är nämligen inte mitt problem, det är vårt problem!

Det ska inte bekämpas av mig, det ska bekämpas av oss!
http://carolinafarraj.wordpress.com/...g-pamint-igen/
Citera
2014-05-11, 10:30
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant

Kanske finns ett behov att komma med nått nu när de av islamister bortrövade flickorna i Nigeria står i fokus?

helrasifierade Judith Kiros är arg på detta fokus, hemska islamofobi o dumma blick
Citat:
Hur? Hur kan feministiska och antirasistiska röster höjas för amerikansk militär intervention i ett afrikanskt land – detta med vetskapen om vad detta innebär och länge har inneburit för majoriteten bruna/svarta länder? Hur kan vi ha nått en punkt där en solidarisk feministisk och antirasistisk handling är att bjuda in amerikanska trupper till ett annat land?
http://rummets.se/blog/om-bringbacko...ndska-blicken/

annars brukar de väl be USA bomba Assad o Syriens folk!
Citera
2014-05-11, 10:37
Medlem
laerandes avatar
Det enda partiet som problematiserar islamismen i Sverige är väl SD? 9/10 av dessa slöjattacker är falska. Man ser andra personer som otrogna, jag har aldrig mött så många som tror att jag kommer hamna i helvetet som bland muslimer, och de är öppet fientliga till det mesta som är västerländskt. De tar verkligen religionen ett steg till, likt kristna gör i USA och man gjorde i Sverige för 50 år sedan. Skrämmande.
Citera
2014-05-11, 13:05
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant

Haha. Jösses vad dålig hon är på att ljuga.

1. Carolina Farraj hade aldrig väntat så där länge med att käbbla tillbaks. Hon hade heller inte nöjt sig med en oneliner, när hon väl öppnade truten.

2. Har också svårt att tänka mig att nån som vet vem CF är, hade angripit henne på det sättet.
Senast redigerad av Reymont 2014-05-11 kl. 13:18.
Citera
2014-05-11, 13:13
Medlem
laerandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Haha. Jösses vad dålig hon är på att ljuga.

1. Carolina Farraj hade aldrig väntat så där länge med att käbbla tillbaks. Sen hade hon aldrig nöjt sig med en oneliner när hon väl öppnade truten. Hon hade tjattrat på som en kulspruta.

2. Har också svårt att tänka mig att nån som vet vem CF är, hade angripit henne på det sättet.

När sympatierna börjat sina och radikalfeministerna hittat andra kelgrisar måste man uppfinna lite nya attacker, allt i kulturmarxismens anda.
Citera
2014-05-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Tinuviel uppmärksammade mig på att jihadisterna firar en ny seger på ovannämnda facebooksidan Ghuraba Syrien och inlägget gillas av en viss Jasmin Znb N.

https://www.facebook.com/ghurabasyrien.syrien.1?fref=ts

Jasmin har nämnts tidigare i tråden när hon sökte muslimer som utsatts för "rättsövergrepp" i Sverige. Rashid Musa erbjöd förstås entusiastiskt sin hjälp.

Jasmin:

Rashid Musa:

https://www.facebook.com/jasminz.nou...?stream_ref=10

Jasmin avser alltså muslimer som granskas av SÄPO (m.a.o. extremister) vilket inte minst framgår av hennes blogg som är späckad med inlägg om Guantanamo och "war on terror".

Rashid är också snabb med att ge stöd när Jasmin hänger ut en man hon påstår har attackerat henne.

Rashid följer även Jasmin på facebook.
https://www.facebook.com/rashid.musa/following

Attackerade den här mannen Jasmin är det förstås bra om han får sitt straff men det är inte det relevanta här utan det faktum att Jasmin eftersöker muslimer som, enligt henne själv, enbart p.g.a. fördomar utreds av SÄPO, när hon samtidigt gillar jihadisternas framfart i Syrien, något som Rashid Musa knappast är omedveten om.

Jasmins senaste inlägg är t.ex. ett citat från Umm Haritha som är en uttalad våldsbejakande extremist.
https://www.facebook.com/umm.alharitha/photos

Jasmin - och Musa - anser uppenbarligen att SÄPO inte borde granska personer som Umm Haritha eller de islamister, däribland Jasmin själv, som hyllar jihadisterna i Syrien. Det är förstås helt i linje med Musas och även MMRKs vanliga islamofobi-dimridåer så fort SÄPO eller andra myndigheter försöker utreda islamistisk extremism.

Nu har Umm Harithas make stupat i Syrien. Taha Shade hade en ledande roll inom ISIS, dog i strid eller kanske snarare lurades i en fälla, med de numer konkurrerande terroristerna i Jabhat al-Nusra.
Gudmundson har plockat fram uppgifterna om den artonde kända döda svenska jihadisten:
Citat:

Taha Shade föddes i Trollhättan 1987 av palestinska föräldrar från Libanon, och växte upp i en syskonskara om fem barn. Han bosatte sig sedermera i stadsdelen Bergsjön i Göteborg. Han ska ha arbetat inom varvsindustrin i Göteborg, och hade enligt Skatteverket en årsinkomst på drygt 300.000 kronor när han lämnade Sverige för Syrien. Shade förekommer med en punkt i belastningsregistret. Han har dömts till dagsböter efter att ha misshandlat sina bröder i ett bråk som uppstod när en bror anklagade honom för att sälja droger.

Taha Shade kallades också Abu Ibrahim och hade varit i Syrien åtminstone sedan i maj 2013, där han har stridit tillsammans med andra göteborgare.
---
Taha Shade har flera släktingar från Sverige som också bedriver jihad i Syrien. Utöver hans bror Mostafa Shade återfinns kusinen Khaled Shahade ( = trådkändisen Khaled SigSauer, min anm. ) i Syrien. En annan kusin, Omar Shahade, stupade i vintras. Släktingen Jonas Aref El Hassan meddelades död i juni 2013.

Taha Shade blev 26 år, och den artonde jihadisten från Sverige som rapporteras död i kriget i Syrien.
---
Taha Shade sägs ha dött i strid för den Islamiska Staten i Irak och Syrien mot den konkurrerande jihadgruppen Jabhat al-Nusra, framkommer det i sociala medier. Shade ska ha utfört en självmordsbombning och dödat flera ur motståndarlägret.
---
På bildsajten Instagram (via ink361.com) skriver användaren isis_sham vid sina två foton på Taha Shade att "Abu Ibrahim" var en stolt helig krigare för ISIS och fungerade som emir för en grupp stridande i provinsen Dayr az-Zawr – men att han blev "huggen i ryggen" av avfällingarna i Jabhat al-Nusra. Användaren påstår sig själv vara stridande i Syrien, och ha mött Taha Shade flera gånger.
---
Extra intressant är också att Taha Shade har dött i strid mot egna bröder. För bara några månader sedan var ISIS och JaN partners i kampen. De delar samma ideologi och är terroristorganisationer bägge två. Faktum är att al-Qaida centralt försöker få grupperna att sluta fred. Att döda sina egna är inte väl sett inom islam. Om det är detta kriget går ut på nu – att slakta renläriga muslimer – lär färre ungdomar från svenska förorter vilja åka.
---
Värt att notera är att Shade har en hustru, i islamisk mening. Enligt Folkbokföringsregistret och svensk lag är han ogift. Umm Haritha (även på tumblr) från Sverige är av allt att döma stolt över sin man.
http://gudmundson.blogspot.se/2014/0...-i-syrien.html

Umm Haritha är flitig på sociala medier:
tumblr: http://ummharitha.tumblr.com/
Facebook:https://www.facebook.com/umm.alharitha/photos
Twitter:https://twitter.com/Ayaalwan

Khaled SigSauer finns på twitter:
https://twitter.com/KhaledSigsauer

Efter att ha läst och följt de svenska islamisterna med tydliga terroristsympatier, krävs det ingen som helst fobi för att dra slutsatsen att det utgör ett allvarligt hot mot Sverige när de kommer tillbaks. Det krävs heller ingen avancerad slutledningsförmåga, för att att inse det olämpliga i att Rashid Musa, Fatima Doubakil eller gänget bakom Charta2008 så gott som dygnet runt ägnar sig åt att förvara terroristernas "mänskliga rättigheter", eller stämplar all kritik eller granskning av deras verksamhet som "islamofobi".
Senast redigerad av Batuta 2014-05-11 kl. 13:30.
Citera
2014-05-11, 13:24
Medlem
laerandes avatar
Fyfan. En svensk, född i Sverige, sprängde alltså sig själv i luften för ett par dagar sedan. En självmordsbombare. När får vi läsa om detta i media? En grabb från Göteborg som radikaliserats i fredens religions namn, född i Trollhättan, och sedan begår jihad i Syrien. Vi måste ta islamismen på allvar, förmodligen vårt största hot mot världsfred. Jag hade hellre sett ett kalifat nere i Mellanöstern dit alla radikala islamister kunde samlas och leva i fred eller krig. Tänk vilken lättnad för resten av världen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in