• 2
  • 3
2013-08-21, 19:55
Medlem
Du säger att lånekostnaden ska sänkas till 2000kr/månad?

Ett lån i den storleken och utan säkerhet - det lär knappt täcka räntan.

Hur lång avbetalningstid hade du tänkt? 30-40 år?
Citera
2013-08-21, 20:11
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

+1
Citera
2013-08-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Så du menar på fullaste allvar att de 2 dagarna med "dubbla lån" skulle förvärra situationen?
Orkar inte ens bemöda mig med att besvara dina tramsiga svar längre.

Du måste ha råkat ut för något riktigt hemskt rent ekonomiskt när du har den synen och det tankesättet. Tankevurpa deluxe. Grattis!

Du verkar aldrig ha varit i kontakt med bankvärlden eftersom du anser att mina inlägg är trams.

Det är inte tidsfaktorn som spelar in här utan att TS helt plötsligt ligger ute med dubbelt så mycket som denna klarar av att betala igen. Ingen bank vill ta den risken och det är antagligen därför TS får avslag på sina låneansökan. Förstår du?

Edit stavfel
Senast redigerad av nilserikkk 2013-08-21 kl. 21:20.
Citera
2013-08-21, 21:11
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Du verkar aldrig ha varit i kontakt med bankvärden eftersom du anser att mina inlägg är trams.

Det är inte tidsfaktorn som spelar in här utan att TS helt plötsligt ligger ute med dubbelt så mycket som denna klarar av att betala igen. Ingen bank vill ta den risken och det är antagligen därför TS får avslag på sina låneansökan. Förstår du?

Jag förstår men du verkar inte förstå vad jag ifrågasatte. Undrade hur du kunde få ihop att nya lånet skulle bli en sämre lösning. Sen om TS får avslag är inte relevant just nu. Ett nytt lån med lägre ränta för att lösa massa dyra krediter till högre ränta är både smidigare och billigare för TS, dig, mig och alla i samma situation. Förstår du?

Jo jag har träffat bankvärden flera ggr (Thomas heter han), dock har jag aldrig jobbat i bankvärlden
Citera
2013-08-21, 21:26
Medlem
Citat:
Jag förstår men du verkar inte förstå vad jag ifrågasatte. Undrade hur du kunde få ihop att nya lånet skulle bli en sämre lösning. Sen om TS får avslag är inte relevant just nu. Ett nytt lån med lägre ränta för att lösa massa dyra krediter till högre ränta är både smidigare och billigare för TS, dig, mig och alla i samma situation. Förstår du?

Jo jag har träffat bankvärden flera ggr (Thomas heter han), dock har jag aldrig jobbat i bankvärlden

Han fick ju inget nytt lån för att krediten var maxad.
Så det har väldigt stor betydelse för utgången.

Har man maxat krediten så kan man inte dubblera den, inte ens för 5 sekunder.
Ingen bank vill ta i sådana kunder.
En enkel kreditkoll och man ser att kunden har 47 förfrågningar från olika kreditbolag. Då drar alla öronen åt sig.

Lån är alltid en dålig lösning. Tyvärr måste man böja sig ned o ta den hårt o djupt när man ska köpa bostad och ibland även bil.
Det är inte så många som kan slanta upp 2-4 mille i kontanter för ett hus.

Frågan är om det verkligen är en bättre lösning. Oftast så är kunden redan i riskområdet och frigör man en massa utrymme för utsvävningar, så kommer också kunden att sväva iväg.
Man förbrukar de nya pengarna man frigjort, på att ta mer dumma lån.
Citera
2013-08-21, 21:35
Medlem
ErikJs avatar
Citat:

En enkel kreditkoll och man ser att kunden har 47 förfrågningar från olika kreditbolag. Då drar alla öronen åt sig.

Lån är alltid en dålig lösning. Tyvärr måste man böja sig ned o ta den hårt o djupt när man ska köpa bostad och ibland även bil.
Det är inte så många som kan slanta upp 2-4 mille i kontanter för ett hus.

Frågan är om det verkligen är en bättre lösning. Oftast så är kunden redan i riskområdet och frigör man en massa utrymme för utsvävningar, så kommer också kunden att sväva iväg.
Man förbrukar de nya pengarna man frigjort, på att ta mer dumma lån.

Exakt, jag visste att du gick händelserna i förväg och gick på egna erfarenheter eller något annat.

Jag säger det igen, att ge utrymme för någon, TS, dig eller tex mig att LÖSA DYRA KREDITER med ett samlat lån till en lägre ränta är att föredra för alla. Sen förstår jag att bankerna givetvis drar öronen åt sig men oavsett det så kvarstår faktum att det ÄR en billigare och bättre lösning för alla parter.

Du behöver inte anta/döma någon på förhand för att det oftast eller ibland kan ligga till på det sätt du vill hävda med att man göra nya dumma affärer och sätter sig själv ännu mer i klistret.
Citera
2013-08-21, 22:01
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:

Det stämmer inte helt. Det finns många banker som hjälper till att samla tidigare lån till ett från dem själva och till lägre ränta. Att ha tidigare lån är inte detsamma som tidigare tagna kreditupplysningar, som brukar försvinna efter cirka 12 månader. Har man många nyligen gjorda kreditupplysningar är man i allmänhet helt ointressant som risk, då bankerna inte kan se om dessa lett till några lån.

Sätten som banker löser lånen varierar. En del löser dem åt kunden medan andra låter kunden gör det.
Citera
2013-08-21, 22:07
Medlem
Citat:
Exakt, jag visste att du gick händelserna i förväg och gick på egna erfarenheter eller något annat.

Jag säger det igen, att ge utrymme för någon, TS, dig eller tex mig att LÖSA DYRA KREDITER med ett samlat lån till en lägre ränta är att föredra för alla. Sen förstår jag att bankerna givetvis drar öronen åt sig men oavsett det så kvarstår faktum att det ÄR en billigare och bättre lösning för alla parter.

Du behöver inte anta/döma någon på förhand för att det oftast eller ibland kan ligga till på det sätt du vill hävda med att man göra nya dumma affärer och sätter sig själv ännu mer i klistret.

Från början så frågade du så här "Står man med ännu mer lån om man tar ett nytt lån för att lösa dyra blancolån? Hur får du ihop den ekvationen?"

Det där med att det alltid är bättre att lösa dyra krediter med billigare krediter är något du kom dragandes med efter ett tag.
Så några händelser i förväg har jag inte gått. Jag har hela tiden hävdat att man får mer krediter (tillfälligt) om man försöker fixa ett billigare lån. Men du verkade inte vilja lyssna på vad jag hade att tillföra.

Nej, det finns en part som föredrar dyra krediter och det är banken.
Sedan kan det även vara så att för att man ens ska få ett lån så får man ta ett med usla villkor. Då kan det även vara bättre för kunden att få det dyrare lånet, eftersom han blir nekad det billigare.
Citera
2013-08-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Det stämmer inte helt. Det finns många banker som hjälper till att samla tidigare lån till ett från dem själva och till lägre ränta. Att ha tidigare lån är inte detsamma som tidigare tagna kreditupplysningar, som brukar försvinna efter cirka 12 månader. Har man många nyligen gjorda kreditupplysningar är man i allmänhet helt ointressant som risk, då bankerna inte kan se om dessa lett till några lån.

Sätten som banker löser lånen varierar. En del löser dem åt kunden medan andra låter kunden gör det.

Ja, så länge du är kreditvärdig.
Nu verkar inte TS vara det eftersom han inte får lån (eller hans pappa kanske det var).
Har du ett eller två lån så kan jag tänka mig att banken löser dem åt dig. Jag tror inte banken är speciellt intresserade av att ringa 20+ kreditgivare o lösa alla de lånen, det tar för lång tid.

Ska kunden lösa lånen själv så måste man stå med dubbla lån ett tag.
Återigen. Är man kreditvärdig för det eller inte...
Citera
2013-08-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Till hans försvar: Jag kollade just SEB:s blancolån och testade vad det skulle kosta per månad att låna 150 k till högsta räntan (vet ju inte vilken ränta han får). Det skulle bli 2376:-/månad i 10 år.
Senast redigerad av avkyld 2013-08-22 kl. 00:16.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in