2013-08-19, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Så du ska lösa ert problem med att ni har mycket lån...med att låna mer pengar?

Att lägga om sina lån är inte detsamma som att låna mer.

Enbart en komplett idiot föredrar ett lån med högre ränta framför ett lån med lägre ränta.
Citera
2013-08-19, 16:36
Medlem
sebastian66s avatar
Den sista utvägen borde vara Lendo för dig.
Testar du att få lån där så får du oftast 3-6 olika alternativ till lån och olika räntor.
Dom tar 1 kreditupplysning på dig/Er och där får du svaret om ni kan få lån.
Får du inte lån via dom då är det garanterat helt kört
Citera
2013-08-19, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Den sista utvägen borde vara Lendo för dig.
Testar du att få lån där så får du oftast 3-6 olika alternativ till lån och olika räntor.
Dom tar 1 kreditupplysning på dig/Er och där får du svaret om ni kan få lån.
Får du inte lån via dom då är det garanterat helt kört

Sökte hos de tidigare, de sa nej också.
Då undrar jag hur vi ska ta reda på varför allt nekar oss.
Citera
2013-08-19, 18:06
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housepet
Förklara mer? Är helt ny på det här med lån.
Äger du något som är värt något, till exempel en bostad eller ett fordon?
Citera
2013-08-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Äger du något som är värt något, till exempel en bostad eller ett fordon?

Nej. hyresrätt, och begagnad bil köpt för 20,000 kr för ett par år sen.
Citera
2013-08-19, 18:58
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Nej. hyresrätt, och begagnad bil köpt för 20,000 kr för ett par år sen.
Vad har pengarna ni lånat gått till då?
Citera
2013-08-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Att lägga om sina lån är inte detsamma som att låna mer.

Enbart en komplett idiot föredrar ett lån med högre ränta framför ett lån med lägre ränta.

Hur löser man massa blancolån från olika kreditgivare? Lånar man inte mer pengar för att sedan ta dessa pengar och lösa de andra lånen?
Då står man tillfälligt med ännu mer lån och det är väl det banken inte har lust med.

Ja, men nu har ju TS en gång accepterat den höga räntan och de många lånen.
Bara en komplett idiot lånar till annat än bostad och bil.
Ska man köpa soffa/resa/kaffebryggare så sparar man ihop pengarna. Då behöver man inte betala någon ränta alls.

Ju sämre betalningsförmåga man har desto högre ränta får man betala.
Citera
2013-08-19, 20:40
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Sökte hos de tidigare, de sa nej också.
Då undrar jag hur vi ska ta reda på varför allt nekar oss.

Om du har gjort flera låneansökningar under de senaste veckorna/månaderna så är du inte intressant för de flesta lånegivare. Varje ansökan leder till en kreditupplysning och har du flera så är du för hög risk. Bäst för dig är att vänta minst ett halvår och sedan använda någon av tjänsterna som hjälper dig göra en ansökan till flera banker men med bara en enda kreditupplysning som följd.
Citera
2013-08-19, 20:59
Medlem
Citat:
Hur löser man massa blancolån från olika kreditgivare? Lånar man inte mer pengar för att sedan ta dessa pengar och lösa de andra lånen?

Sluta spela dummare än en apa. Oseriöst trams kan du ta med någon annan.

Citat:
Ska man köpa soffa/resa/kaffebryggare så sparar man ihop pengarna. Då behöver man inte betala någon ränta alls.

Vad har det med saken att göra? Oavsett varför, hur, när, av vem man tagit ett lån så är det bättre att lösa det lånet med ett annat lån om det innebär mindre kostnader.

Att betala 20 % ränta på ett lån när man kan betala 6 % är det enbart idioter som gör. Det oavsett om 20 % lånet en gång tagits.

Om man kan få ett annat lån eller inte är totalt ointressant för huruvida det är bättre att lösa ett lån med hög ränta mot ett med mycket lägre.
Citera
2013-08-19, 23:46
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Då står man tillfälligt med ännu mer lån och det är väl det banken inte har lust med.

Ju sämre betalningsförmåga man har desto högre ränta får man betala.

Står man med ännu mer lån om man tar ett nytt lån för att lösa dyra blancolån? Hur får du ihop den ekvationen?

Köper du din soffa för 2000 kronor på blocket eller? Om jag hittat en soffa för 20K men bara kan betala 12K kontant och sen betalar av de sista 8K under sex månader utan ränta så känner jag mig varken lurad eller skuldsatt. Detsamma gäller vid köp av säng!
Senast redigerad av ErikJ 2013-08-19 kl. 23:48.
Citera
2013-08-20, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Står man med ännu mer lån om man tar ett nytt lån för att lösa dyra blancolån? Hur får du ihop den ekvationen?

Köper du din soffa för 2000 kronor på blocket eller? Om jag hittat en soffa för 20K men bara kan betala 12K kontant och sen betalar av de sista 8K under sex månader utan ränta så känner jag mig varken lurad eller skuldsatt. Detsamma gäller vid köp av säng!

För du troligtvis en summa insatt på ditt konto av banken och sedan får du lösa alla krediter själv. Eller hade du tänkt att banken ska ringa tjugo olika kreditgivare och lösa alla lånen åt dig? Det lär ju ta dem halva dagen i så fall.
Därför står du (om än tillfälligt) med dubbla lån.

Nej, jag köper inte en soffa för 2000 kr på blocket. Vill jag ha en soffa för 30K så går jag och köper det, eftersom jag har ett sparkonto.
Problemet är ju när du har köpt 8 soffor och 7 stolar, allt på kredit och sedan blir du av med jobbet. Hur ska du då kunna fortsätta betala?
Man måste tänka lite i förväg och ha en reservplan, annars så står man där med skulder upp över öronen.
Citera
2013-08-21, 19:48
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
För du troligtvis en summa insatt på ditt konto av banken och sedan får du lösa alla krediter själv. Eller hade du tänkt att banken ska ringa tjugo olika kreditgivare och lösa alla lånen åt dig? Det lär ju ta dem halva dagen i så fall.
Därför står du (om än tillfälligt) med dubbla lån.

Nej, jag köper inte en soffa för 2000 kr på blocket. Vill jag ha en soffa för 30K så går jag och köper det, eftersom jag har ett sparkonto.
Problemet är ju när du har köpt 8 soffor och 7 stolar, allt på kredit och sedan blir du av med jobbet. Hur ska du då kunna fortsätta betala?
Man måste tänka lite i förväg och ha en reservplan, annars så står man där med skulder upp över öronen.

Så du menar på fullaste allvar att de 2 dagarna med "dubbla lån" skulle förvärra situationen?
Orkar inte ens bemöda mig med att besvara dina tramsiga svar längre.

Du måste ha råkat ut för något riktigt hemskt rent ekonomiskt när du har den synen och det tankesättet. Tankevurpa deluxe. Grattis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in