Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-17, 19:47
  #1
Medlem
WhiteCollarCrimes avatar
God kväll konnässörer.

Personligen äger jag inga produkter ifrån dessa och har heller ej provat dem. De har tyvärr ingen butik i Skandinavien för utprovning och personlig service. Suitsupply erbjuder ett brett sortiment till, enligt källor, ett attraktivt pris. Det finns en tråd dedikerad till leverantören på Styleforum men likväl tycker jag att det kan vara på sin plats att uppmuntra deras produkter på Flashback. Gemene Flashbackanvändare besöker inte Styleforum i den mån vi KSOEskribenter gör och många är säkert intresserade av alternativ till Dressman och Brothers. Därför ser jag gärna att ni som har erfarenhet av produkter och kanske själva äger dem, anger vad det är ni äger och vilka storlekar ni bär. Förhoppningsvis utvecklar sig tråden parrallellt med 'Tråden för oss skofascister'.

Själv är jag något av en 36-38a. När jag försöker bli rekommenderad storlekar i olika modeller på Suitsupplys hemsida så blir jag inte ett dugg klokare.

Så vad säger ni? Behövs en sådan här tråd? Finns den redan (isf, kassera denna).
Citera
2013-08-17, 20:24
  #2
Medlem
Trevligt. Jag lade så sent som under natten till idag min första beställning på SuitSupply efter ett tips i en annan tråd: https://www.flashback.org/sp44765077

Det kändes billigt med en blazer för €99, även om det är bomull/linneblandning.

Deras storlekar var lite konstiga tycker jag. Jag är vanligtvis 48L. De har 48R, men deras långa storlekar är inte bara längre, utan vidare också. Jag hoppas på det bästa när min storlek 98 kommer. Jag brukar vara mellan 48 och 50 så med lite tur sitter den bra.

La till en tröja också, så beställning gick över €100 och därmed gratis frakt. Det lär vara gratis returfrakt om ngt skulle vara fel.

Återkommer när blazern har levererats.
Citera
2013-08-17, 20:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakaranda
La till en tröja också, så beställning gick över €100 och därmed gratis frakt. Det lär vara gratis returfrakt om ngt skulle vara fel.

Det är alltid fri retur när man handlar hos Suitsupply. De skickar med en förbetald UPS sedel så man behöver endast fixa upphämtning av paketet.
Citera
2013-08-17, 21:39
  #4
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakaranda
Deras storlekar var lite konstiga tycker jag. Jag är vanligtvis 48L. De har 48R, men deras långa storlekar är inte bara längre, utan vidare också.

Smalare (som det sig bör) får jag det till när jag tittar på måttabellen.
Citera
2013-08-17, 23:02
  #5
Medlem
Evocations avatar
Jag har helt klart blandade erfarenheter av Suitsupply. Beställde en skjorta för € 59 i början av sommaren efter att ha hört mycket gott om dem. Det är den kvalitetsmässigt sämsta skjortan som jag någonsin har ägt. Tyget känns som papper, den är helt omöjlig att stryka och den blir skrynklig (stora, fula veck) bara man tittar på den, och när jag skrapade bort en fläck med nageln med hjälp av lite vatten så blektes mönstret avsevärt på det stället. Har inte orkat skicka tillbaka den, men kommer definitivt inte köpa fler skjortor därifrån. Kollade på deras hemsida för att skicka med länken till skjortan, men den verkar inte finnas kvar i sortimentet.

Deras dyrare skjortor är förmodligen av bättre kvalitet, men jag skulle inte chansa och beställa en till utan att känna på skjortan först.

Jag har även en jacka och ett bälte därifrån som jag däremot är nöjd med, men jag har haft dem alldeles för kort tid för att kunna säga hur de håller i längden.
Citera
2013-08-18, 10:48
  #6
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evocation
Jag har helt klart blandade erfarenheter av Suitsupply. Beställde en skjorta för € 59 i början av sommaren efter att ha hört mycket gott om dem. Det är den kvalitetsmässigt sämsta skjortan som jag någonsin har ägt. Tyget känns som papper, den är helt omöjlig att stryka och den blir skrynklig (stora, fula veck) bara man tittar på den, och när jag skrapade bort en fläck med nageln med hjälp av lite vatten så blektes mönstret avsevärt på det stället. Har inte orkat skicka tillbaka den, men kommer definitivt inte köpa fler skjortor därifrån. Kollade på deras hemsida för att skicka med länken till skjortan, men den verkar inte finnas kvar i sortimentet.

Deras dyrare skjortor är förmodligen av bättre kvalitet, men jag skulle inte chansa och beställa en till utan att känna på skjortan först.

Jag har även en jacka och ett bälte därifrån som jag däremot är nöjd med, men jag har haft dem alldeles för kort tid för att kunna säga hur de håller i längden.
Jag har precis motsatt upplevelse. Jag köpte tre skjortor men har lyckats ha sönder två av dem. Dock upplevde jag aldrig dålig kvalitet på materialet. Snarare är det märkligt att jag fick den chambrayn för ett så lågt pris. Det som får mig att tveka är istället det lite märkliga snittet. Sömnadskvaliteten är ungefär vad man kan förvänta sig. Nu har jag aldrig testat mer än två kragar och jag borde kanske inte döma ut de kragar jag inte testat men BD-kragarna är usla och även de små, raka kragarna.

Jag kan också passa på att recensera slipsarna. Slipsarna i 100% silke är precis så usla och tråkiga som man kan förvänta sig av en slips för under 300 kronor. Däremot finns det mycket att hämta i de andra materialen. Jag har en i linne och en i silke/linne som båda gör ett bra jobb. De känns inte 100 men de ser bra ut och det är väl trots allt det man är ute efter om man handlar på SS. Lättknutna, bra snitt och intressanta texturer. Det var en sådan slips jag bar på träffen i Stockholm härförleden.
__________________
Senast redigerad av Herr gurka 2013-08-18 kl. 11:13.
Citera
2013-08-18, 13:08
  #7
Medlem
Evocations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Jag har precis motsatt upplevelse. Jag köpte tre skjortor men har lyckats ha sönder två av dem. Dock upplevde jag aldrig dålig kvalitet på materialet. Snarare är det märkligt att jag fick den chambrayn för ett så lågt pris. Det som får mig att tveka är istället det lite märkliga snittet. Sömnadskvaliteten är ungefär vad man kan förvänta sig. Nu har jag aldrig testat mer än två kragar och jag borde kanske inte döma ut de kragar jag inte testat men BD-kragarna är usla och även de små, raka kragarna.

Jag kan också passa på att recensera slipsarna. Slipsarna i 100% silke är precis så usla och tråkiga som man kan förvänta sig av en slips för under 300 kronor. Däremot finns det mycket att hämta i de andra materialen. Jag har en i linne och en i silke/linne som båda gör ett bra jobb. De känns inte 100 men de ser bra ut och det är väl trots allt det man är ute efter om man handlar på SS. Lättknutna, bra snitt och intressanta texturer. Det var en sådan slips jag bar på träffen i Stockholm härförleden.

Vad var priset på de skjortorna du köpte, låg de också på €59? Jag funderar på om det är någon specifik typ av skjorta man ska undvika. Den jag köpte beskrevs på deras hemsida som "washed", kanske det kan vara något att hålla sig borta ifrån? Eftersom de inte har kvar min skjorta i deras sortiment så funderar jag på om de har tagit bort den pga kvalitetsproblem, eller om det bara är så att den har utgått ur sortientet.

Det låter ju dock som att det inte är någon mirakulös kvalitet man får, utan att det som vanligt är kvalitet motsvarande det pris man betalar, åtminstone gällande deras skjortor.
Citera
2013-08-18, 13:28
  #8
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evocation
Vad var priset på de skjortorna du köpte, låg de också på €59? Jag funderar på om det är någon specifik typ av skjorta man ska undvika. Den jag köpte beskrevs på deras hemsida som "washed", kanske det kan vara något att hålla sig borta ifrån? Eftersom de inte har kvar min skjorta i deras sortiment så funderar jag på om de har tagit bort den pga kvalitetsproblem, eller om det bara är så att den har utgått ur sortientet.

Det låter ju dock som att det inte är någon mirakulös kvalitet man får, utan att det som vanligt är kvalitet motsvarande det pris man betalar, åtminstone gällande deras skjortor.

Jag har för mig att jag har läst att deras skjortor för €59 ska vara rent ut sagt skit, precis som du själv skriver ska de kännas som papper mot huden.
Dock ska skjortorna vara bättre om man går upp någon prisklass.
Det bör även nämnas att jag själv inte har någon erfarenhet av deras skjortor utan enbart läst mig till detta.
Citera
2013-08-18, 13:37
  #9
Medlem
debbens avatar
Jag har köpt två par chinos från SS och är helt klart nöjd med dessa. Ser SS som ett prisvärt studentalternativ. I mitt fall gick det på 850 kr (byxa) + 50/100 kr (skräddare) för att få ett par byxor med bra passform.

Jag fick produkterna snabbt och, vilket som redan påpekats, ges möjligheten till retur om storlekarna är fel.
Citera
2013-08-18, 13:38
  #10
Medlem
halvfigurs avatar
Min erfarenhet är att man skall hålla sig till deras kostymer/kavajer och skippa resten (möjligen är deras rockar bra men har ingen personlig erfarenhet av dem).
Kostymerna och uddakavajerna är väldigt mycket "bang for the buck".
Viktigt att uppmärksamma är att de har en tendes att klä sin modeller på hemsidan i för små storlekar vilket resulterar i att vissa snitt ser komiskt korta och tajta ut på bilderna.
Citera
2013-08-18, 14:24
  #11
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Tack för varningen angående skjortorna.
Citera
2013-08-18, 22:55
  #12
Medlem
RubbStubbs avatar
Då ska jag passa på att fråga om någon har förstahandserfarenhet av Suitsupplys kostymmodell Napoli, och om så är fallet; hur upplever du den i uppbyggnad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback