2014-01-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Några exempel på varför lexbase ställer till det i samhället. Människor läser inte hela domen, utan tror att en persons vittnesmål som gås igenom på de första sidorna är fakta. Människor läser inte vidare till rättens bedömning av vittnesmål och bevisning. Människor klarar inte av att tillgodogöra sig domar.

Tingsrättens dom sidan 10 - Bruno sköt skottet i magen, uppgav BO till länskriminalkommissarien på IVA.

Tingsrättens dom sidan 14 - Uppgiften att Bruno skulle ha försökt avvärja angreppet framstår som efterkonstruerad och sanningslös.

Hovrättens dom sidan 14 - De lämnade BO svårt skadad och var likgiltiga inför om han skulle avlida.

Att BO sedan inte vågar stå för vem som sköt beror sannolikt på hot och repressaliser. Hovrätten sågar JBs "vittnesmål".

Inte heller läser människor FUP i sin helhet och/eller klarar av att tillgodogöra sig materialet. Det framkommer tydligt i Gabriel-FUP del 4, att HH har kontakt med JB på eftermiddagen morddagen. JB har redan omskrivits en del både i denna och Peder-tråden. Det är väl han som hardbone uppger sig vara rädd för, eller?

Del 4, är det telefon"listorna" eller har jag missat nått?
Citera
2014-01-29, 19:35
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Det är tydligt. Men att läsa en dom objektivt innebär inte att man skall svälja elefanter och sila mygg på samma sätt som tingsrätten gjort i detta fall.
Sedan behöver inte objektiviteten bero på relationer till eventuella inblandade. Gemene mans förtroende för rättsväsendet spelar också in.
Själv anser jag att lag och rätt måste ha sin gång, men mitt förtroende för svenska domstolars förmåga att utröna huruvida ett händelseförlopp ägt rum och vad som hänt är lågt.

Domen ändrades sedan i hovrätten...

Man behöver inte ha gott förtroende för polis och rättsväsende för att anse att i just detta fall dömde hovrätten korrekt. Domen, liksom den kommande domen mot HH, baseras på vad som rätten anser sig kunna bevisa. Att gemene man sedan får en uppfattning om t ex hur BHs BO hittades är en sak som inte är viktig för rättsskipandet. Båda GM lämnade BO ensam på platsen utan att tillkalla ambulans. Ambulans, som senare ringdes av andra personer, måste vänta på polis i nära en timme innan platsen kunde säkras och livräddande insatser påbörjas. Att gärningsmännen döms för försök till mord är för att uppsåtet var att döda - de båda männen var likgiltiga inför utgången av skjutningen. Utifrån tillfälliga omständigheter överlevde BO.
Citera
2014-01-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Domen ändrades sedan i hovrätten...

Man behöver inte ha gott förtroende för polis och rättsväsende för att anse att i just detta fall dömde hovrätten korrekt. Domen, liksom den kommande domen mot HH, baseras på vad som rätten anser sig kunna bevisa. Att gemene man sedan får en uppfattning om t ex hur BHs BO hittades är en sak som inte är viktig för rättsskipandet. Båda GM lämnade BO ensam på platsen utan att tillkalla ambulans. Ambulans, som senare ringdes av andra personer, måste vänta på polis i nära en timme innan platsen kunde säkras och livräddande insatser påbörjas. Att gärningsmännen döms för försök till mord är för att uppsåtet var att döda - de båda männen var likgiltiga inför utgången av skjutningen. Utifrån tillfälliga omständigheter överlevde BO.
Lägg inte ord i munnen på mig.
Vad jag menar är att jag inte anser det vara bevisat att B.H avlossade skottet bara för att kommissarie J.C hävdar att K.G sagt det, när allt annat i målet talar för att det var R.A.
Givetvis skall B.H dömas i samförstånd för mordförsök, annars vore mitt förtroende för rättsväsendet ännu lägre. Även om B.H försökte avstyra (vilket bör tilläggas att jag inte finner det styrkt då K.G mycket väl efter påtryckningar kan ha diktat ihop just den detaljen i efterhand, likväl som det faktiskt kan ha gått till så) efter det första skottet så avlossades det fler skott, offret misshandlades och de lämnade platsen utan att tillkalla ambulans eller lägga förband om K.G:s skador - varför det blir oväsentligt huruvida B.H medverkat till att offret hittades eller ej.

Du verkar ha uppenbara svårigheter att läsa domen objektivt också. Är det på grund av ditt förtroende eller relation till domstolarna eller på grund av ditt förakt mot Holmdahl-familjens våldsverkare?
Citera
2014-01-29, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hardbone
"hardbone" har gett upp att skriva på denna sida pg.a den anledningen att han blir missförstådd hela tiden,
och jag förstår att han ger upp för det verkar som "efterblivna narkomaner" som typ dig sitter och förstår vad det verkar inte ens vad du skriver själv.
Det som hänt är en väldigt tragisk händelse men det är ju sånt som händer när man lever i en värld full av droger!! du verkar faktiskt höra till den kategorin sorgligt nog.
Jag försöker inte få någon att framstå som en ängel MEN jag sitter inte och smutskastar en människa som verkligen tagit sig i kragen och lever det rätta livet.
En annan sak som stör mig är att det inte är 18 års gräns för att få skriva på sidan, det märks så väl att t.ex du är en väldigt omogen människa och som inte skulle få sitta vid en dator/telefon och vräka ur dig sånt som du skriver! har dina föräldrar ingen koll på dig ?

Hur är det med Bruno Holmdahls pundarvanor i dag?
Citera
2014-01-29, 20:29
Medlem
har dubbeldödaren växt up i fosterhem eller med biol. föräldrar (med sambos?)
vart blev han påsatt i bajjen,? pappa Brun-o? fosterföräldrar? han hadde väl utnutjatts sexuellt tidigare enlikt rykten? här på fb
Citera
2014-01-30, 02:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitrocharge6
har dubbeldödaren växt up i fosterhem eller med biol. föräldrar (med sambos?)
vart blev han påsatt i bajjen,? pappa Brun-o? fosterföräldrar? han hadde väl utnutjatts sexuellt tidigare enlikt rykten? här på fb

BO säger sig ha utnyttjats på två sätt. Det behöver inte ligga någon som helst sanning i det dessa personer säger.

Citat:
Robin berättar att Gabriel öppnade sig för honom för 2-3 veckor sedan. Då hade Gabriel
berättat att han hade funderat på att ta livet av sig flera gånger. Anledningen hade varit för att
han känt sig ledsen inombords. Detta pågrund av att han blivit utnyttjad sexuellt av sina
styvföräldrar och att han inte mådde bra av drogerna. Gabriel hade sagt att han ville sluta med
drogerna. Han ville hålla sig borta från en kille som heter Alexis för han tyckte att han
utnyttjade honom.

Nu är frågan vilka styvföräldrarna är. Jag hann att se på Lexbase att Gabriel hade en dom och då bodde han i Skattkärr. Bodde han hos Peter och Jaana Röhs född Reinikainen? Är Jaana GHs styvmor?
Senast redigerad av PeterNoster 2014-01-30 kl. 02:47.
Citera
2014-01-30, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
BO säger sig ha utnyttjats på två sätt. Det behöver inte ligga någon som helst sanning i det dessa personer säger.

Nu är frågan vilka styvföräldrarna är. Jag hann att se på Lexbase att Gabriel hade en dom och då bodde han i Skattkärr. Bodde han hos Peter och Jaana Röhs född Reinikainen? Är Jaana GHs styvmor?

Var inte frågan om Henrik (GM) blivit utnyttjad?

Jaana är väl Gabriels bio mamma?
Citera
2014-01-30, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Jaana är Bo´s biologiska mor .

när han har bott hos forsterföräldrar vet jag inte ,men jag vet att han placerad i en familj i Lundsbrunn och tydligen hade ett helvete där , tror även att hans syster var placerad där.
Citera
2014-01-30, 09:33
Medlem
Tittade nyss på TV4 Lokalnyheter och där uttalade sig HH:s advokat om offentlighetsprincipen idag och hon tog upp Gabriels fall och FB, där det i bakgrunden visades FUP filerna som finns utlagda här.
Hon menade att vittnena kan ha blivit "påverkade" genom att dom kunnat läsa FUP:en.

Det jag reagerade på är att hon som advokat borde ju veta att vem fan som helst kan begära ut en FUP/Dom direkt från tingsrätt/hovrätt utan att gå genom FB , detta har man kunnat göra långt innan detta hemska mord begicks.
Kändes som hon drar i ett sista hårstrå för att försöka påverka Tingsrätten i domslut.

Vid en ev. överklagan så kan man ju förstå att hon kommer att dra upp detta gällande att FUP:en ligger ute på nätet.
Citera
2014-01-30, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arrowscaup
Tittade nyss på TV4 Lokalnyheter och där uttalade sig HH:s advokat om offentlighetsprincipen idag och hon tog upp Gabriels fall och FB, där det i bakgrunden visades FUP filerna som finns utlagda här.
Hon menade att vittnena kan ha blivit "påverkade" genom att dom kunnat läsa FUP:en.

Det jag reagerade på är att hon som advokat borde ju veta att vem fan som helst kan begära ut en FUP/Dom direkt från tingsrätt/hovrätt utan att gå genom FB , detta har man kunnat göra långt innan detta hemska mord begicks.
Kändes som hon drar i ett sista hårstrå för att försöka påverka Tingsrätten i domslut.

Vid en ev. överklagan så kan man ju förstå att hon kommer att dra upp detta gällande att FUP:en ligger ute på nätet.

kollat på alla tv4 lokalnyheter från denna morgon men hittar ej, vid vilket klockslag såg du detta?
Citera
2014-01-30, 10:34
Medlem
Såg det via Tv4 sthlm, där dom visar inslag från olika delar från landet.
Citera
2014-01-30, 10:42
Medlem
Rebellion79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arrowscaup

Ja, och det kommer hur som ändå inte ligga henne i fatet, och göra nytta ändå.
Men något måste hon väl försöka med som försvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in