2014-01-21, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Alla som har följt en mordrättegång (på riktigt) vet att i varenda fall där FUP redan ligger uppe på nätet ifrågasätter försvaret - utan undantag - vittnena. Det är vittnesmålet som lämnas i domstol som är avgörande. Försvaret kommer att hävda att vittnen har bättrat på sina minnen genom att läsa sina och andras förhör - vare sig de har gjort det eller inte. Det är ett återkommande problem i de mediauppmärksammade målen. "Flashback" nämns flitigt under dessa rättegångar just utifrån att foton på misstänkta och FUP har funnits här. Vittneskonfrontationerna inför rätten blir värdelösa.

Alla försvarare har redan tillgång till FUP. Att ifrågasätta vittnen är deras jobb, tror inte att de godtar något som talar emot deras klienter bara för att inget stått om det på internet. Det har alltid förkommit skvaller, rykten, tidningar, radio - internet är bara lite snabbare och till för fler. Tvärtom kanske det kan få de vittnen som verkligen har civilkurage att vittna att känna sig mindre ensamma och utsatta, det finns fler som vågar.
Vittneskonfrontationer gör ej i rättssalen.
Citera
2014-01-21, 12:53
Medlem
Citat:
Visst, åklagaren kan läsa ur polisförhör för rätten (som inte läser FUP själva) om uppgifter avviker, och brukar göra det. Då svarar inte sällan vittnet att det minns jag inte att jag sa då, och menar att idag i vittnesbåset är h*n tvärsäker. Man behöver inte ha följt rättegångar, utan kan läsa på lite om vittnespsykologi. Många vittnesmål blir värdelösa efter att materialet har funnits ute på nätet. Vittnena är oftast helt omedvetna om hur de har påverkats av det. Om 2 av 6 vittnen har läst förhör i förväg faller skuggan över samtliga. Tyvärr.
.

Om inte vittnen alls ska påverkas före en rättegång ska de placeras på hemlig ort utan några som helst möjligheter att kommunicera med omvärlden. Ingen från omvärlden skall heller kunna nå dem för att utöva otillbörlig påverkan. Hur vanligt tror du det är att, tvärtom, vittnen börjar få lite dåligt minne p.g.a. påhälsningar från "vänner" till en åtalad?
Citera
2014-01-21, 12:54
Medlem
Citat:
Det är trots allt ett indiciemål, utan fastställd dödsorsak mm. Det var bara en dag kvar tills huvudförhandlingen startade. Det blir aningen motsägelsefullt när folk skriver om hur illa de tycker om mördaren, för att i nästa stund hjälpa hans försvar. Bara för att något är offentligt måste det inte otvunget upp på nätet omedelbums.

Dödsorsaken är väl klarlagd? Efter ett visst antal hugg med en kniv brukar de flesta avlida, såvida man inte har en osannolik tur. Speciellt om man lämnas blödande utan vård under en längre tid. Trodde det var rätt självklart.
Tror inte det behövs så mycket hjälp härifrån, GM verkar ju inte vara morgonens klarast lysande stjärna - spara trofébilder på offret är ju bara ett bevis på hur hans hjärna fungerar (eller snarare inte)
Citera
2014-01-21, 18:54
Medlem
Fy fan, hela FUP´en är ju ett enda stort jävla jävla drog-maraton!

Garbriel må kanske ha varit en snäll person utan drogerna, men umgås man bara med knarkare, säljer till höger och vänster som en jävla godis automat, och skiter i det blå skåpet, så får man skylla sig själv!

Med detta säger jag inte att han förtjänade att dö, men som man bäddar får man ligga... Knarkare kan man aldrig lita på!

Detta är fan bland det sjukaste jag har läst, vilka tragiska liv...
Citera
2014-01-21, 19:12
Medlem
masterflashers avatar
Någon som vet när och om den sekretessbelagda delen av FUPen kommer ? eller kommer den alltid att vara sekretessbelagd ?
Citera
2014-01-21, 19:14
Medlem
MaryJane 4:20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mizunotpz

Garbriel må kanske ha varit en snäll person utan drogerna, men umgås man bara med knarkare, säljer till höger och vänster som en jävla godis automat, och skiter i det blå skåpet, så får man skylla sig själv!

Med detta säger jag inte att han förtjänade att dö, men som man bäddar får man ligga... Knarkare kan man aldrig lita på!

Är ju intressant att se hur mycket pussel polisen vill lägga eftersom ingen direkt vill ange sig själva för att dom använder olika straffbara substanser.

Fast ändå skönt när den skeva lagtstiftningen slår tillbaka lite på polisen själva. En avkriminalisering så dom kunde söka hjälp istället och kunna berätta mer detaljer om vad respektive gjorde hade kanske även hjälpt polisen att rensa upp lite så personer som Henrik inte går lösa i samhället.
Citera
2014-01-21, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterflasher
Någon som vet när och om den sekretessbelagda delen av FUPen kommer ? eller kommer den alltid att vara sekretessbelagd ?

Den släpps aldrig för allmänheten.
Citera
2014-01-21, 20:24
Medlem
Citat:

Möjligen att denne Gabriel inte var någon ängel, på grund av drogerna. Men det framgår inte i FUP:en vad han skulle ha gjort Henrik förutom att inte dela med sig av saker som Henrik egentligen inte hade någon rätt till. Sedan vet man ju inte vad som varit mellan de två som inte nämns i FUP, Henrik är ju inte direkt samarbetsvillig ur den synvinkeln.
Nej du, att bli mördad av sin egen släkting på det där sättet. Tvi vale!

Citat:
Ursprungligen postat av MaryJane 4:20
Är ju intressant att se hur mycket pussel polisen vill lägga eftersom ingen direkt vill ange sig själva för att dom använder olika straffbara substanser.
De missbrukare som hörts i förundersökningen verkar däremot inte hålla igen så värst mycket med det. Tagna av stundens allvar, precis som Ted Nykvist som trots en ganska betydande svartsprits-affär öppet och hjärtligt berättar vad han vet, utom sin leverantörs namn, för att brottet är så pass allvarligt.
Citera
2014-01-21, 20:50
Medlem
Minimois avatar
Ur nämnd synvinkel tycker jag att mä1s team är...oseriösa. De arbetar med utsatta människor men tar inte sina arbetsuppgifter alltför seriöst. Visst, de hjälper vårdtagaren att handla mat, men förefaller vara något ifrågasättande. Jag undrar hur många vårdtagare som inte har blivit tagna på allvar? Eller hur många fler sjuka som HH har rånat? Det är så lågt - först utnyttjar gärningsmännen mä1s sjukdom (under brott och i polisförhör), sedan måste mä1 kämpa för att bli trodd. Jag får även uppfattningen att hans förälder har "gett upp".

Citat:
Ursprungligen postat av PM
Idag klockan 0945 ringde enhetschefen på socialpsykiatriska teamet, Anna Spångberg till mig.
Hon säger att hennes personal inte vill vittna i ärendet med AM. De anser att
de inte kan tillföra utredningen något.

Chefen tror att hon kan besluta det. Polisen måste naturligtvis höra personalen som var de första att träffa AM efter det grova rånet, och åklagaren har kallat de två kvinnorna som vittnen till rättegången.

Jämför deras inställning med personerna kring G som öppet berättar om egen brottslighet för att hjälpa utredarna med mycket allvarliga våldsbrott. Det är i princip mä1 som vägrar lämna över sin iphone till polisen, han förstår inte att polisen ändå begär in teletrafiken och har tillgång till SMS-mottagares lurar. Hos honom finns det som sagt en sjukdomsbild. Den anledningen saknas hos Socialpsykiatriska teamets anställda?

Citat:
Ursprungligen postat av Pneumatics
Dödsorsaken är väl klarlagd? Efter ett visst antal hugg med en kniv brukar de flesta avlida, såvida man inte har en osannolik tur. Speciellt om man lämnas blödande utan vård under en längre tid. Trodde det var rätt självklart.

Jag saknar ord över din slutsats. Meddela genast rättsläkaren, som med säkerhet inte kunde fastställa en dödsorsak.
Citera
2014-01-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ur nämnd synvinkel tycker jag att mä1s team är...oseriösa. De arbetar med utsatta människor men tar inte sina arbetsuppgifter alltför seriöst. Visst, de hjälper vårdtagaren att handla mat, men förefaller vara något ifrågasättande. Jag undrar hur många vårdtagare som inte har blivit tagna på allvar? Eller hur många fler sjuka som HH har rånat? Det är så lågt - först utnyttjar gärningsmännen mä1s sjukdom (under brott och i polisförhör), sedan måste mä1 kämpa för att bli trodd. Jag får även uppfattningen att hans förälder har "gett upp".

Chefen tror att hon kan besluta det. Polisen måste naturligtvis höra personalen som var de första att träffa AM efter det grova rånet, och åklagaren har kallat de två kvinnorna som vittnen till rättegången.

Jämför deras inställning med personerna kring G som öppet berättar om egen brottslighet för att hjälpa utredarna med mycket allvarliga våldsbrott. Det är i princip mä1 som vägrar lämna över sin iphone till polisen, han förstår inte att polisen ändå begär in teletrafiken och har tillgång till SMS-mottagares lurar. Hos honom finns det som sagt en sjukdomsbild. Den anledningen saknas hos Socialpsykiatriska teamets anställda?

Jag saknar ord över din slutsats. Meddela genast rättsläkaren, som med säkerhet inte kunde fastställa en dödsorsak.

Om en död man hittas med flera knivhugg i sig så räcker det, trots att det gått för lång tid att med säkerhet fastställa hur han avled. Det är bara dumt som du gör att påstå att tvivel finns om att han blev mördad.
Citera
2014-01-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Om en död man hittas med flera knivhugg i sig så räcker det, trots att det gått för lång tid att med säkerhet fastställa hur han avled. Det är bara dumt som du gör att påstå att tvivel finns om att han blev mördad.
Fast på ett sätt har han/hon rätt: När det gäller mord så är beviskraven skyhöga! Minsta grej som tyder på att förövarens våld inte varit direkt dödligt så ändras brottsrubriceringen i fallande dom eller så frias rentav förövaren.
Typexempel på detta är H.H:s tidigare dom för grovt vållande. Givetvis var det hugget som var orsaken till Peders död, men eftersom det inte var direkt dödande så var det varken dråp eller mord.
I det här fallet verkar det däremot hopplöst för H.H när det gäller att ha sådan tur, men kan inte rätten fastställa bortom rimligt tvivel att det är hans våld som är den direkta orsaken till dödsfallet, och inte att skadorna som uppkommit av hans våld senare orsakat G.H:s död, så kan det mycket väl ta en annan riktning.

Jag tror inte att det blir så, men möjligheten finns, helt klart. FUP:ens vara eller icke vara på flashback tror jag inte påverkar nämnvärt däremot.
Citera
2014-01-21, 22:28
Medlem
activitys avatar
Citat:
Den släpps aldrig för allmänheten.
Finns de ingen risk att den släpps alltså? hoppas själv inte det, Det får väl bara sekretessbelagt

Ja som andra sa, han förtjänade väl inte att dö, men sen vet man ju aldrig vad som låg bakom, Men må den där Henrik brinna i helvete

Som man bäddar får man ligga som sagt.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in