2013-10-13, 02:21
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruelladevil
Vad jag förstår får inte juryn ta varken hänsyn eller se bakåt till tidigare domar...
Dom ska enbart dömma i dags dato. Alltså det mål som är uppe nu.
Därför fattar inte jag varför dom läser upp tidigare förehavanden.
För det ska enligt lag bortses från det...
Såklart att man annars blir färgad av vad åtalade gjort sej skyldig till tidigare.
Vet inte så mycket om detta,men nån kanske vet?
Beror väl på vilket brott GM blir dömd till,, och vad straffet blir isåfall , och om det finns typ villkorlig dom kvar av gamla domar som inte har fullgjorts , då brukar det plusas på det nya straffet !
Citera
2013-10-13, 02:25
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Enligt dagspressen så har han själv bett om att få bli häktad. Minns inte vart jag läste det,men tror det var Aftonbladet...
Nja, det är nog helt fel det. Man kan aldrig be om att få bli häktad inte. Det är t.o.m emot lagen det. Om polisen/åklagaren anser att det finns en hotbild mot någon så kan de besluta om helt andra skyddsåtgärder.

Om jag inte minns fel så överklagade åklagaren tingsrättens "friande" häktningsbeslut och så gick hovrätten på åklagarens linje och häktade han (Fransson) på sannolika skäl.
Senast redigerad av CrilleKex 2013-10-13 kl. 02:33.
Citera
2013-10-13, 02:32
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Vad jag förstår får inte juryn ta varken hänsyn eller se bakåt till tidigare domar...
Dom ska enbart dömma i dags dato. Alltså det mål som är uppe nu.
Därför fattar inte jag varför dom läser upp tidigare förehavanden.
För det ska enligt lag bortses från det...
Såklart att man annars blir färgad av vad åtalade gjort sej skyldig till tidigare.
Vet inte så mycket om detta,men nån kanske vet?
Vi har inte jurysystem i Sverige. Vi har domare och nämndemän.

Givetvis så får rätten titta på tidigare domar, och de kan vägas emot den åtalade. Straffet kan bli mkt "hårdare" om en person gör sig skyldig till samma brottslighet gång eftet annan. Och tur är väl det. Återfallsförbrytare skall imo dömas än hårdare.
Citera
2013-10-13, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Nja, det är nog helt fel det. Man kan aldrig be om att få bli häktad inte. Det är t.o.m emot lagen det. Om polisen/åklagaren anser att det finns en hotbild mot någon så kan de besluta om helt andra skyddsåtgärder.

Om jag inte minns fel så överklagade åklagaren tingsrättens häktningsbeslut och så gick hovrätten på åklagarens linje och häktade han (Fransson) på sannolika skäl.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17622627.ab
Citera
2013-10-13, 02:35
Medlem
Man kan ju inte be om det men hoppas kunde han
Citera
2013-10-13, 02:38
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumatics
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17622627.ab
Att stollarna inte bestrider ett häkningsbeslut är inte samma sak som att de bett om att bli häktade. Om hovrätten inte tyckt att bevisen var tillräckliga för en häkning så hade det släppts oavsett deras egna vilja att stanna kvar i häktet.

Edit:
Såg nu ditt senaste inlägg.
Citera
2013-10-13, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumatics
Man kan ju inte be om det men hoppas kunde han
Ok. Det var där jag läste det. Det var ju inte precis mot hans vilja. Han önskade bli häktad iaf.
Citera
2013-10-13, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
ja ja alla älskar säkert sina barn vad som än händer ,,men jäkla dålig tidpunkt att öppna en sådan grupp ,,bevis på att admins och övriga medlemmar i gruppen inte har så mycket innan för pannbenet !!
Till sina barn har man väl alltid en ovillkorlig kärlek, till sen kan man tycka bättre eller sämre om vissa val dom gör
Citera
2013-10-13, 09:26
Medlem
Zizzla163s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Att stollarna inte bestrider ett häkningsbeslut är inte samma sak som att de bett om att bli häktade. Om hovrätten inte tyckt att bevisen var tillräckliga för en häkning så hade det släppts oavsett deras egna vilja att stanna kvar i häktet.

Edit:
Såg nu ditt senaste inlägg.

Undra om han suttit häktad förut, tror inte de om han ber om de frivilligt hihi!!
Kan ju hoppas på att han bryter ihop av isoleringen och börjar sjunga ut om händelsen. Om han vänder dig till polisen och häktet för att söka trygget, så kan de säkert lura in honom i en falsk säkerhet där under förhören. Kanske till och med blir lovad skydd av något slag (vilket såklart är bullshit från åklagarens sida)

Jag blir mer och mer övertygad om att denna Fransson är den kraftigt svaga länken här nu

Och om man är oskyldig så bestrider man väl en häktning?? Hur rädd man än är! Borde väl hans advokat tänka sig för innan han uttalar sig till pressen. "min klient önskar bli omhäktad"
Citera
2013-10-13, 09:40
Medlem
"Det finns en omfattande hotbild i form av direkta hot, både i sociala medier och på annat sätt, säger han"

Menar dom denna tråd här på FB, tro ?
Några direkta dödshot här kan då inte jag hitta, men jag kanske har missat nå´t !!
Citera
2013-10-13, 09:50
Medlem
Hur kan man starta en sådan grupp på Fejjan mot en ev. mördare !! Mycket osmakligt !!
Märkligt att inte G*n startade en grupp när hennes son satt häktad isamband med att han knivhögg en man med 16 knivhugg.
http://www.expressen.se/gt/delade-ut-16-knivhugg-mot-huvud-och-hals/

Han blev dömd i Hovrätten till Mordförsök 7 år !!

Skulle nu GM bli dömd i domstol kan dom ju ha familjeträffar där! ... fast Br*no lär väl inte få besöka GM i alla fall !!

Nu är ju inte GM dömd ännu men det ser ju inte så lysande ut för någon av de häktade !
Citera
2013-10-13, 10:44
Medlem
romano-brunos avatar
vill bara meddela att det inte var min sambo som öppnade gruppen på facebook utan jag från hennes sida men nu har jag öppnat min egen facebook igen mvh bruno
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in