• 1
  • 2
2013-08-17, 16:15
Medlem
xx-xs avatar
Jag tycker det r mer fascinerande att allt detta finns, r det inte lite absurt att vi sitter r p flashback och diskuterar, medans vi lever p jorden som snurrar runt solen, solen som r en stjrna i vran galax, i vran galax finns det flera miljarder stjrnor, och vran galax r bara en av flera miljarder galaxer. I ett extremt stort universum.

Och sen teorier om att det finns ondligt mnga universum...
Citera
2013-08-17, 17:48
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x
Jag tycker det r mer fascinerande att allt detta finns, r det inte lite absurt att vi sitter r p flashback och diskuterar, medans vi lever p jorden som snurrar runt solen, solen som r en stjrna i vran galax, i vran galax finns det flera miljarder stjrnor, och vran galax r bara en av flera miljarder galaxer. I ett extremt stort universum.

Rtt "amazing".
Citera
2013-08-18, 23:42
Medlem
psilosydelisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
terigen, "ingenting" r inget ting. "Ingenting" kan inte vara, fr "ingenting" r frnvaron av ting.

ja? det var ju det jag skrev frn brjan
Citera
2013-08-19, 01:23
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosydelisk
ja? det var ju det jag skrev frn brjan
Du skrev att "ingenting kan inte existera fr d skulle det vara ngonting". D menar du allts att ingenting r ngonting?
Citera
2013-08-19, 12:38
Medlem
psilosydelisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Du skrev att "ingenting kan inte existera fr d skulle det vara ngonting". D menar du allts att ingenting r ngonting?

OM ingenting skulle existera s r det ngonting.
MEN ingenting existerar inte s det r inte ngonting.

hade jag skrivit "ingenting kan existera fr d skulle det vara ngonting" frstr jag nstan hur du kan f det till att "ingenting r ngonting" men det r ju motsatsen till vad jag skrev.
Citera
2013-08-19, 12:45
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosydelisk
OM ingenting skulle existera s r det ngonting.
MEN ingenting existerar inte s det r inte ngonting.

hade jag skrivit "ingenting kan existera fr d skulle det vara ngonting" frstr jag nstan hur du kan f det till att "ingenting r ngonting" men det r ju motsatsen till vad jag skrev.
Nej, fr ingenting r inte ngonting. Allts kan ingenting existera utan att det blir ngonting.
Citera
2013-08-19, 17:39
Medlem
Insidanavenross avatar
Det kan vara riktigt att ingenting av det vi observerar existerar i den yttre vrlden, men vi kan inte bevisa det. Det enda jag kan vara sker p r mina upplevelser av hur verkligheten r (i mitt medvetande) inte hur verkligheten egentligen r beskaffad. Andra varelser med annan perception (ex en orm) upplever verkligheten annorlunda n vad jag gr med mina sinnen och fr dessa varelser kan freml existera som inte existerar i min tolkning av verkligheten. Fr att veta om ingenting existerar krvs ett oberoende tredje medvetande som kan objektivt ta in verkligheten, men samtidigt finns hr ett problem. Skulle det tredje oberoende medvetandet frska fra ver intrycken frn en objektiv verklighet till mitt medvetande kommer dessa att genast bli subjektiva av min analys. Jag kan ju inte frst intryck av en objektiv verklighet om jag inte kan analysera intrycken.

S visst ingenting kanske existerar (i s fall inte ens den hr trden vi skriver i), men det r lttare fr mig att tro att det jag observerar existerar i den yttre vrlden. tminstone underlttar det samspelet med andra mnniskor om vi kan utg frn samma trosfrestllningar.
Citera
2013-08-19, 17:54
Medlem
Insidanavenross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x

Ja, det r svindlande. samtidigt kan jag inte riktigt veta om allt detdr som sgs finnas i galaxerna finns. Jag har inte ngot att g efter mer n en vetenskaplig observation (som jag sjlv inte har kunskap att underska sjlv) som kan frndras om sisdr hundra r. Alla teorier om ex. existensen av freml i min yttre vrld som jag inte kan uppleva sjlv r ju inte mer n en oftast frenklad tanke/id om verkligheten och ingen absolut sanning om den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in