• 1
  • 2
2013-08-17, 16:15
Medlem
xx-xs avatar
Jag tycker det är mer fascinerande att allt detta finns, är det inte lite absurt att vi sitter är på flashback och diskuterar, medans vi lever på jorden som snurrar runt solen, solen som är en stjärna i våran galax, i våran galax finns det flera miljarder stjärnor, och våran galax är bara en av flera miljarder galaxer. I ett extremt stort universum.

Och sen teorier om att det finns oändligt många universum...
Citera
2013-08-17, 17:48
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x
Jag tycker det är mer fascinerande att allt detta finns, är det inte lite absurt att vi sitter är på flashback och diskuterar, medans vi lever på jorden som snurrar runt solen, solen som är en stjärna i våran galax, i våran galax finns det flera miljarder stjärnor, och våran galax är bara en av flera miljarder galaxer. I ett extremt stort universum.

Rätt "amazing".
Citera
2013-08-18, 23:42
Medlem
psilosydelisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Återigen, "ingenting" är inget ting. "Ingenting" kan inte vara, för "ingenting" är frånvaron av ting.

ja? det var ju det jag skrev från början
Citera
2013-08-19, 01:23
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosydelisk
ja? det var ju det jag skrev från början
Du skrev att "ingenting kan inte existera för då skulle det vara någonting". Då menar du alltså att ingenting är någonting?
Citera
2013-08-19, 12:38
Medlem
psilosydelisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Du skrev att "ingenting kan inte existera för då skulle det vara någonting". Då menar du alltså att ingenting är någonting?

OM ingenting skulle existera så är det någonting.
MEN ingenting existerar inte så det är inte någonting.

hade jag skrivit "ingenting kan existera för då skulle det vara någonting" förstår jag nästan hur du kan få det till att "ingenting är någonting" men det är ju motsatsen till vad jag skrev….
Citera
2013-08-19, 12:45
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosydelisk
OM ingenting skulle existera så är det någonting.
MEN ingenting existerar inte så det är inte någonting.

hade jag skrivit "ingenting kan existera för då skulle det vara någonting" förstår jag nästan hur du kan få det till att "ingenting är någonting" men det är ju motsatsen till vad jag skrev….
Nej, för ingenting är inte någonting. Alltså kan ingenting existera utan att det blir någonting.
Citera
2013-08-19, 17:39
Medlem
Insidanavenross avatar
Det kan vara riktigt att ingenting av det vi observerar existerar i den yttre världen, men vi kan inte bevisa det. Det enda jag kan vara säker på är mina upplevelser av hur verkligheten är (i mitt medvetande) inte hur verkligheten egentligen är beskaffad. Andra varelser med annan perception (ex en orm) upplever verkligheten annorlunda än vad jag gör med mina sinnen och för dessa varelser kan föremål existera som inte existerar i min tolkning av verkligheten. För att veta om ingenting existerar krävs ett oberoende tredje medvetande som kan objektivt ta in verkligheten, men samtidigt finns här ett problem. Skulle det tredje oberoende medvetandet försöka föra över intrycken från en objektiv verklighet till mitt medvetande kommer dessa att genast bli subjektiva av min analys. Jag kan ju inte förstå intryck av en objektiv verklighet om jag inte kan analysera intrycken.

Så visst ingenting kanske existerar (i så fall inte ens den här tråden vi skriver i), men det är lättare för mig att tro att det jag observerar existerar i den yttre världen. Åtminstone underlättar det samspelet med andra människor om vi kan utgå från samma trosföreställningar.
Citera
2013-08-19, 17:54
Medlem
Insidanavenross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x

Ja, det är svindlande. samtidigt kan jag inte riktigt veta om allt detdär som sägs finnas i galaxerna finns. Jag har inte något att gå efter mer än en vetenskaplig observation (som jag själv inte har kunskap att undersöka själv) som kan förändras om sisådär hundra år. Alla teorier om ex. existensen av föremål i min yttre värld som jag inte kan uppleva själv är ju inte mer än en oftast förenklad tanke/idé om verkligheten och ingen absolut sanning om den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in