• 1
  • 2
2013-08-17, 00:21
Medlem
Det här har jag tänkt på enda sedan jag var liten. Om vi börjar med att jorden finns inte, inte någon annan planet heller, rymden finns inte, universum finns inte. Då kanske man tänker att, jaha? men då är det bara svart, men nej! Det är inte bara svart heller, för det finns ingenting. Tanken är så konstig så jag blir galen.

Är det någon annan som har tänk likadant?
Citera
2013-08-17, 00:25
Bannlyst
ja jag har tänkt likadant. har du tänkt på hur det känns att vara död?
Citera
2013-08-17, 00:30
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Jaha? Om ingenting existerar så kan du inte existera och då kan du inte heller tänka i dessa banor? Varför skulle det inte bli svart förresten? Blir det lila eller gult då istället? Vad är egentligen ingenting?

Ja. Detta var ju helsnurrigt.
Citera
2013-08-17, 00:56
Medlem
"Svart" hade ju fortfarande existerat. Svart är ju egentligen bara det det mänskliga ögat ser i brist på ljus, och om ljus inte existerar så existerar "svart".

EDIT: Fast så kom jag på att om ingenting existerar så existerar inte ens brist på ljus och då existerar inte svart heller. Men tanken är inte så hemskt konstig ändå, för hjärnan fungerar på det sättet att den använder sig av saker vi har tagit in genom våra sinnen och eftersom ingen av oss någonsin upplevt äkta "ingenting" kan vi inte föreställa oss det. Det närmsta vi upplevt ingenting är just brist på ljus, tomma ytor och liknande och därför är det det vi föreställer oss när vi föreställer oss ingenting.
Senast redigerad av Drymedar 2013-08-17 kl. 01:08.
Citera
2013-08-17, 01:29
Medlem
psilosydelisks avatar
ingenting kan inte existera för då skulle det vara någonting.
Citera
2013-08-17, 01:30
Medlem
Popc0rns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosydelisk

Tänkte skriva detsamma
Citera
2013-08-17, 01:38
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Hur fick du ingenting att bli någonting?
Citera
2013-08-17, 01:54
Medlem
psilosydelisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Hur fick du ingenting att bli någonting?

Man måste ju tänka lite utanför lådan..

TS fantiserar om vad ingenting skulle vara om det fanns och hur det skulle vara. men det kan ju inte vara för OM det är något så är det ju iaf inte ingenting.

fast kanske kan man säga att ingenting = 0
Citera
2013-08-17, 02:23
Medlem
Citat:

TS fantiserar om vad ingenting skulle vara om det fanns och hur det skulle vara. men det kan ju inte vara för OM det är något så är det ju iaf inte ingenting.

Du tänker fel. Du tänker på ingenting som att det vore ett ting som existerade, men ingenting är brist på ting som existerar. Så det handlar inte om hur "ingenting skulle vara om det fanns", det handlar om hur ingenting skulle vara om inget fanns.
Citera
2013-08-17, 02:48
Medlem
psilosydelisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Du tänker fel. Du tänker på ingenting som att det vore ett ting som existerade, men ingenting är brist på ting som existerar. Så det handlar inte om hur "ingenting skulle vara om det fanns", det handlar om hur ingenting skulle vara om inget fanns.

Du har misstolkat mig. Sluta försöka säga till mig vad jag tänker på och läs vad jag skriver istället.

såhär skrev jag först:

vilket handlar om att ingenting inte kan vara, överhuvudtaget på något sätt alls.

ingenting är samma sak som inget. fast egentligen är ju varken nån av dem en sak eller hur?):

"ingenting skulle vara om det fanns" (rubriken på tråd: Om ingenting skulle existera) så jo det är nog det det här handlar om..

men om ingenting betyder samma sak som inget så verkar det som att du tror att det handlar om hur inget skulle vara om inget fanns. och ja det säger ju sig självt. på inget sätt alls.

sry för upprepning..
Citera
2013-08-17, 13:26
Medlem
Citat:

Nej jag fantiserar inte vad ingenting skulle vara, för det skulle inte finnas någonting, absolut ingenting. Haha, det här så konstigt så man blir snurrig.

Edit: Som Drymedar skriver, så menar jag.
Senast redigerad av Regardless 2013-08-17 kl. 13:29.
Citera
2013-08-17, 13:48
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Du har misstolkat mig. Sluta försöka säga till mig vad jag tänker på och läs vad jag skriver istället.

såhär skrev jag först:

vilket handlar om att ingenting inte kan vara, överhuvudtaget på något sätt alls.

ingenting är samma sak som inget. fast egentligen är ju varken nån av dem en sak eller hur?):

"ingenting skulle vara om det fanns" (rubriken på tråd: Om ingenting skulle existera) så jo det är nog det det här handlar om..

men om ingenting betyder samma sak som inget så verkar det som att du tror att det handlar om hur inget skulle vara om inget fanns. och ja det säger ju sig självt. på inget sätt alls.

sry för upprepning..
Återigen, "ingenting" är inget ting. "Ingenting" kan inte vara, för "ingenting" är frånvaron av ting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in