2019-01-04, 21:31
Medlem
Jag plöjde igenom alla åtta avsnitten i mellandagarna och jag kan inte för mitt liv begripa hur jag kan ha missat detta. Har bara sett delar av några ströavsnitt då den gått på Tv förr om åren, men funnit det ointressant då jag inte kännt till hela historien. Extra intressant blir det ju då jag är född och uppvuxen på en gammal rote-gård och rester av soldattorp finns både på våra och ägorna runtomkring. Jag finner nog historien om Raskens minst lika bra som Utvandrarna.

Undrar om folk i våra dagar är medvetna om hur fattigt det var här för bara 150 år sedan?
Citera
2019-01-04, 21:36
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Jag plöjde igenom alla åtta avsnitten i mellandagarna och jag kan inte för mitt liv begripa hur jag kan ha missat detta. Har bara sett delar av några ströavsnitt då den gått på Tv förr om åren, men funnit det ointressant då jag inte kännt till hela historien. Extra intressant blir det ju då jag är född och uppvuxen på en gammal rote-gård och rester av soldattorp finns både på våra och ägorna runtomkring. Jag finner nog historien om Raskens minst lika bra som Utvandrarna.

Undrar om folk i våra dagar är medvetna om hur fattigt det var här för bara 150 år sedan?
Har du sett Hedebyborna då? Utspelar sig under Andra världskriget.
Citera
2020-06-01, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Bumpar tråden..

Nån som vet vad som hände med Oscar efter att "länsman" tog honom? blev han fängslad? avrättad? vad står det i boken?

Sen så tycker jag de har lyckats nå enormt med sminkningen, eller om det redan 1976 fanns masker, för att se äldre ut..

Men hela serien är väl inspelad under samma år? och i början ser de unga ut och i slutet ser de ganska gamla ut.. är det sån skillnad med bara smink?

Med undantag för Anna, tycker hon såg lika ung ut i sista som första avsnittet
Citera
2020-11-22, 20:43
Medlem
Isnatts avatar
Jag såg igenom serien nu i veckan. Tyckte den var väldigt bra, bra skådisar och miljö.
Rasken är en idiot som sätter sig själv och sin familj i problem, slår så när ihjäl sin egen son med vedträt.
När Raskens grabb åker hem till Oskar för att prata med Osckars gravida dotter och istället blir ihjälslagen.. När budet når Raskens att han måste komma så trodde jag att allt skulle vara frid och fröjd på nåt vis, men blev ju tvärtom.
Citera
2022-02-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klangen
Vilhelm Moberg har skrivit en kortare fortsättning på Raskens. Jag är inte säker men jag tror den heter "Raskens Efterleverska" och finns med på "Berättelser ur min levnad".

Den har numera också kommit ut som fristående novell hos förlaget Novellix.
Citera
2023-03-07, 18:30
Medlem
Jag kan alla repliker i serien då jag sett den minst 300 gånger.
Finns den på nätet nånstans i hyfsad kvalitet?
Citera
2023-03-07, 18:40
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotare
Jag kan alla repliker i serien då jag sett den minst 300 gånger.
Finns den på nätet nånstans i hyfsad kvalitet?
SVTplay öppetarkiv.

Favoritcitat: ”Är det inte Nergårds-Anna, med sin horunge? Anna hade nock inte nekat för en kopp kaffe.”
Citera
2025-01-21, 15:39
Medlem
Bump!

Har sett igenom Raskens ett par gånger nu och gillar serien starkt! Skulle vara intressant med ett alternativt universum där man får se hur det går för Ida om hon gifte sig med Oskar istället.
Citera
2025-01-23, 21:27
Medlem
Klas-Vegass avatar
Nu är detta en tråd om raskens men, det refereras ju till hedebyborna titt som tätt i tråden och då vill jag återigen säga att ingvar kjellsson som cousin är fanimej det bästa jag sett en skådespelare göra på svenska.
Citera
2025-01-24, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Nu är detta en tråd om raskens men, det refereras ju till hedebyborna titt som tätt i tråden och då vill jag återigen säga att ingvar kjellsson som cousin är fanimej det bästa jag sett en skådespelare göra på svenska.

Tycker att karaktärerna i Raskens har finare kläder och mycket renligare än dom i Utvandrarna. Säkert en produktionsgrej.
Citera
2025-05-23, 09:46
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
SVTplay öppetarkiv.

Favoritcitat: ”Är det inte Nergårds-Anna, med sin horunge? Anna hade nock inte nekat för en kopp kaffe.”

Många sköna kommentarer i serien, som när Gustaf begär kyrkskjuts för att få åka som anständigt folk, varpå Oskar svarar: "Jasså? Har han blivit så fin att han räknar sig bland folk"? Serien är väldigt jordnära och människorna känns äkta och genuina. Det enda som kommer i närheten att kunna spegla gammal småländsk mentalitet är väl Emil i Lönneberga.
Citera
2025-08-11, 22:41
Medlem
När lille Martin dör 😥😥 Tänk att barn kunde dö av svält i Sverige.
Och ändå skaffar de så många barn! De visste väl hur barn blev till, men allt blev upp till Gud. De kände väl till säkra perioder och avbrutet samlag till och med då, eller var det syndigt att familjeplanera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in