2009-09-03, 20:46
Bannlyst
Nu var det vääääldigt länge sedan jag såg denna serie, men jag minns att jag inte kunna titta på hans blåa infekterade fot utan att tänka på vumering...
Citera
2009-11-23, 04:54
Bannlyst
Är det någon som lagt märke till att det är skillnad på DVD-versionen och den som senast sändes i SVT? Någon som har en förklaring? Vissa scener saknas t ex...
Citera
2010-02-08, 22:14
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidabot
Är det någon som lagt märke till att det är skillnad på DVD-versionen och den som senast sändes i SVT? Någon som har en förklaring? Vissa scener saknas t ex...

Vad ända in i alla blåsvedda jävlar? Vilka scener saknas?
Citera
2010-05-21, 12:53
Medlem
NickaNyfikens avatar
Klang i Raskens.

Hade Johan Klang i "Raskens" några barn...? Han spelas av Martin Berggren: http://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Berggren
Citera
2010-05-21, 14:37
Medlem
AtroCiouss avatar
Det var kompisen va?

Raskens skulle ju gifta sig med Anna som påstod att hon väntade Raskens barn. Så var det dock inte, och till slut gifte sig Klang med Anna fast det inte var hans barn heller. Vad jag minns så fick hon barn i äktenskapet, som torde vara Klangs barn. Men Anna var samtidigt rätt lösaktig och var otrogen när hon kunde. Klang gifte sedan om sig med en ny kvinna, det fanns iaf barn i den familjen - men jag tror inte att de nämner rakt ut att det ska vara Klangs barn. Han gifter sig ännu en gång med en ung kvinna, de får inga barn.

Så jag tror han har barn iaf, men att de försvinner allt eftersom kvinnorna i sitt liv försvinner.
Citera
2010-05-21, 23:19
Medlem
Cineastens avatar
Sammanfogat två trådar i ämnet.
/Cineasten
Citera
2011-07-18, 11:46
Medlem
Nu är det dags att se om serien igen, var ett par år sedan. Finns så många bra citat från den här serien. En av favoritscenerna är när kaptenen är vansinnig på klangen:
VAD JÄVLAR I HELVETET KARL! STÄLLER DU INTE UPP I FÖRSTAMUNDERING IDAG?
Citera
2011-07-18, 11:54
Medlem
epost72s avatar
Faktum är att jag igår laddade hem hela serien och ämnar inom kort att se om detta mästerverk.
Citera
2012-06-01, 20:13
Bannlyst
Bumpar tråden..

Nån som vet vad som hände med Oscar efter att "länsman" tog honom? blev han fängslad? avrättad? vad står det i boken?

Sen så tycker jag de har lyckats nå enormt med sminkningen, eller om det redan 1976 fanns masker, för att se äldre ut..

Men hela serien är väl inspelad under samma år? och i början ser de unga ut och i slutet ser de ganska gamla ut.. är det sån skillnad med bara smink?
Citera
2012-06-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Bumpar tråden..

Nån som vet vad som hände med Oscar efter att "länsman" tog honom? blev han fängslad? avrättad? vad står det i boken?

Sen så tycker jag de har lyckats nå enormt med sminkningen, eller om det redan 1976 fanns masker, för att se äldre ut..

Men hela serien är väl inspelad under samma år? och i början ser de unga ut och i slutet ser de ganska gamla ut.. är det sån skillnad med bara smink?

Tror att de lyckats bra med sminkningen faktiskt, som kanske iofs involverade en och annan mask

Såg nyss hela serien, den är ju så underbart bra! Var flera år sedan jag såg den men den var ännu bättre än jag mindes den.

Det värsta är att filmen säkert inte är det minste överdriven, att det säkert var just såhär satans eländigt på den här tiden för den här typen av människor, är ju ingen hejd på misären! Av alla misär och elände tycker jag Lenas "hängning" är den mest tragiska, även om stackars Ida såklart inte kommer långt därefter. Men Ida hade ju i alla fall en och annan glädjeglimt i sitt äktenskap, men Lena, hur mycket lycka fick hon tro?

Imorgon blir det till att börja kika på Hedebyborna, ska blir spännande att se om den lever upp till ryktet
Citera
2012-06-11, 01:35
Medlem
PluttePuttes avatar
En riktig klassiker från tiden då Sven Wollter fortfarande hade rösten i behåll.
Citera
2012-06-11, 10:19
Medlem
[quote=TheKillerSwede]Bumpar tråden..

Oscar hamnade på fästning. 10 år tror jag det står i boken.

F ö är första avsnittet av Raskens en klassiker, jävlar vad mycket drängaliv man kunde klämma in i ett avnitt. Och kaptenen, vilken svavelosande svada.

Sånt här klarar inte TV av att göra nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in