• 1
  • 2
2013-08-15, 17:58
Medlem
adolfbubblas avatar
Hej.

Jag och min mamma och min syster har en ekonomisk "situation" som vi skulle behöva lite hjälp med härifrån, och hoppas ni skulle vilja det.

Saken är denna: Min mamma får några tusen i cash varje månad (hon hyr ut lite grejer), och hon vill gärna vitt-tvätta dessa utan att väcka misstanke hos någon myndighet. Det är inga stora summor så vi väljer att göra det så utan större samvetskval.
Så frågan är hur ska vi göra detta på bästa sätt? Vår bästa teori so far är att hon ger både mig och min syster lite pengar (Svenska kronor) varje månad och så sätter vi in dem på våra norska konton, varefter vi överför dem tillbaks till henne. Det borde väl vara normalt att en mamma får lite pengar varje månad av sina barn för t.ex bensin och hyra, eller att vi bara hjälper henne ekonomiskt. Vi tjänar trots allt mer än henne, så det hadde vi gjort oavsett.
Så våra frågor är kort sagt:
1) hur mycket kan man "få" överfört till sitt konto från andra konton utan att väcka misstanke? Spelar det någon roll om det är från utlandet?
2) Hur mycket cash kunde hon eventuellt satt in på sitt eget konto utan att väcka misstanke? (antar att vi snackar månadsvis här)
3) Har ni något annat förslag på hur man ska vittvätta dessa pengar?

Sen undrar jag en sak till slut: Jag har ett konto i Norge som har väldigt hög ränta. Skulle min mamma kunna sätta inn pengar där och spara, och sen överför jag till henne senare?

Mycket tacksam om någon orkar svara på något av detta!
Citera
2013-08-15, 18:07
Medlem
BigIvars avatar
Är verkligen nödvändigt att sätta in stålarna på banken. Handlar det om så pass små belopp så gör sig svarta pengar bäst i form av kontanter.
Citera
2013-08-15, 18:17
Medlem
Sardinbruss avatar
Håller med BigIvar, man kan betala räkningar över disk på vissa ställen (kiosker) för några tior per räkning. Använd pengarna till att betala räkningar så samt till dagliga levnadskostnader så syns de inte.
Citera
2013-08-15, 18:20
Medlem
Inga problem alls! Gåvoskatt är sedan länge borta, bara sätta in!
Jag får själv ett par tusen från exet i underhåll per månad, samt drygt ett par tusen från en inneboende varje månad. Inget olagligt, inget konstigt. Har aldrig fått någon fråga på tre år.
Citera
2013-08-15, 18:21
Medlem
adolfbubblas avatar
OK, Tilläggsinformation: Målet är att hon vill kunna betala av sitt lån med pengarna förr eller senare, och då måste man väl ha pengarna på ett konto? Samt att hon vill kunna spara lite pengar med bättre ränta medan hon väntar på att kunna betala av lånet (detta kan hon andast vartannat år), och hon vill kunna spara i övrigt.
Självklart använder hon kontanter vid dagliga utgifter.
Citera
2013-08-15, 18:35
Medlem
Bongomans avatar
Hon har väl andra inkomster? Hon får sluta använda kortet för att köpa mjölk. Jag har vissa svarta inkomster och de är väl använda i närmsta butik.
Citera
2013-08-15, 19:31
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Hon har väl andra inkomster? Hon får sluta använda kortet för att köpa mjölk. Jag har vissa svarta inkomster och de är väl använda i närmsta butik.

Hon har inte så mycket andra inkomster, så hon vill gärna få dessa pengar in på kontot.
Citera
2013-08-15, 20:22
Medlem
Hon ger er pengarna kontant, ni för över samma summa till hennes bankkonto.
Pengarna ni fått i kontanter använder ni för vardagliga utgifter istället för kontokortet.
Citera
2013-08-15, 21:10
Medlem
Conceptions avatar
Får man inte tjäna upp till 50000 skattefritt på hobbyverksamhet?

Jag menar om det inte genererar alltför mycket pengar och hon gör det vid sidan av sitt vanliga jobb så kan det säkert klassas som hobby. Du säger ju också själv att det bara handlar om några tusenlappar. 50000kr är drygt 4000 i månaden.

Varför knussla och riskera att åka dit när man kan vara ärlig?
Citera
2013-08-15, 21:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Får man inte tjäna upp till 50000 skattefritt på hobbyverksamhet?

Jo, det vore ju nåt det.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...680003940.html
Citera
2013-08-15, 22:27
Medlem
Sardinbruss avatar
Finna det några skäl till att morsans konton skulle granskas? Banken reagerar främst på konton där större summor regelbundet studsar in och direkt vidare utan uppenbar förklaring varför och vart; de kinkar även om man gång på gång vill sätta in över disk utan att kunna uppvisa kvitto på var kulorna kommer ifrån.

Om din mor är en vanlig människa med vanlig kontoaktivitet kommer inga banksystemet att flagga rött för att hon då och då får några tuss från sina barns konton, i synnerhet inte om de går till vanliga levnadskostnader.
Citera
2013-08-15, 22:30
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Hon har inte så mycket andra inkomster, så hon vill gärna få dessa pengar in på kontot.

Döp bara överföringen till "Hyra" eller vad fan som helst och sätt in samma summa varje månad så kommer inte nån bry sig ett skit om det.

Men som nån annan sa, ni tar kontanter och använder dom för era matköp å så, så slipper det (om det mot förmodan skulle kollas up) se att samma summa som förs över sätts in på era konton dagen innan.

Så ni tar cash och handlar upp dom på mat/rullande kostnader och skiter i att sätta in dom och låter bara kortet vara. Och för över samma summa till er mor.
Vips, så är pengarna rena och vita och fina. Att ni ger er mamma pengar från er lön är absolut inget fel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in