Citat:
Ursprungligen postat av
u53rn4m3
Skatteverket bryr sig inte ett dugg om att du sparar i sverige, i norge, i aserbajan eller i sofflådan. Det som de intresserar sig för är vart pengarna kommer ifrån.
Den metod som ni tänker köra är ju bara något som drar skatteverkets ögon åt er; vart får NI pengarna ifrån? Är det inte bara bättre att redovisa inkomsterna som de är, skatta och vara kvitt olagligheterna? Visserligen kan din syster spara i Norge om hon vill och sedan betala av morsans lån ur ren kärlek, men det stopar ju inte skattemyndigheterna ifrån att undra vart pengarna kommer ifrån.
Om jag och min syster sätter in lite cash på våra konton lite då och då, är väl inget konstigt. Vi kan säga att vi fått dem av vår morsa i Sverige bara. Norska myndigheter har ju inget med var en svensk person i Sverige får sina pengar från.(?)
Sen överför vi dem bara tillbaks till morsan när hon ska betala lånet - och då ser det ut för svenska myndigheter som att vi bara hjälper vår morsa att betala sitt lån med våra hederligt intjänade pengar från Norge. Jag tycker det låter rätt smart faktiskt.
Alltså för att förtydliga så är alltså målet att
1) få svarta pengar (cash) in på ett sparkonto i Norge så att hon tjänar ränta på dem, samt
2) att kunna betala lånet med pengarna nästa år
Har du/ni någon bättre förslag på hur man ska göra detta?
Självklart lever hon och betalar alla vardagsutgifter med cash men hon har mer cash än vad hon använder.