Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-15, 15:55
  #1
Medlem
Hej
För drygt tre månader sedan fick jag en knytnävsslag i ansiktet vilket ledde till en fraktur i ena bihåleväggen. Det var inte så allvarligt att det behövdes en operation men det var, och fortvarande är, mycket ömt i området bredvid näsan. Min första fråga är, hur lång tid brukar det ta för sådant att läka?

Mitt andra bekymmer är att det verkar som att en nerv har skadats. Under de första ca. fem veckorna kändes ett par av mina tänder bortdomnade. Nu känner jag istället en smärta i tänderna om jag trycker på dem eller petar på frakturen. Är detta ett bra eller dåligt tecken? Min "analys" är att det beror på att nerverna håller på att läka men jag kanske har helt fel.

Nu tänker ni säkert, kontakta sjukhus och tandläkaren. Det kan jag tala om att jag redan och gjort och de verkar inte bry sig det minsta. Tandläkaren sa i princip att jag endast borde höra av mig om jag tappade tänderna. Samtidigt som öron-näsa-hals doktorn sa "det tar tid för frakturer att läka och nerverna vet jag inget om, de kanske läker, kanske inte"....

Mycket tacksam för svar!
Chef1
Citera
2013-08-16, 12:41
  #2
Medlem
Skulle du kunna skriva vad tandläkaren sa specifikt?

När du trycker på tänderna, kvarstår smärtan eller försvinner den när du slutar trycka?
Får du ont i tänderna om du dricker kall eller varm vätska? Kvarstår ev. smärta?
Är det svullet kring tänderna?

För att kunna ge några bra svar bör man dock ha tillgång till röntgenbilder och titta på området kliniskt.
Citera
2013-08-16, 18:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Skulle du kunna skriva vad tandläkaren sa specifikt?

När du trycker på tänderna, kvarstår smärtan eller försvinner den när du slutar trycka?
Får du ont i tänderna om du dricker kall eller varm vätska? Kvarstår ev. smärta?
Är det svullet kring tänderna?

För att kunna ge några bra svar bör man dock ha tillgång till röntgenbilder och titta på området kliniskt.

Om jag kommer ihåg rätt så sa han att jag skulle kontakta dem om tandköttet svullnade upp eller om tänderna bytte färg, detta ifall tandpulpan var död om jag förstod det rätt.

Smärtan försvinner direkt när jag slutar trycka, kanske också ska tillägga att jag inte känner av det när jag äter osv utan enbart när jag trycker "framifrån", även snusa kan jag göra utan att känna någon smärta. Jag känner ingen smärta när jag dricker varm eller kall vätska.
Tandköttet är alltså heller inte svullet.

Jag förstår att röntgenbilder vore ett stort plus. Kommer inte riktigt ihåg om de tog det när jag var uppe för snart två månader sedan. Antingen så tog de och tyckte det såg ok ut eller så ansåg de att det inte var nödvändigt.
Citera
2013-08-16, 22:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chef1
Om jag kommer ihåg rätt så sa han att jag skulle kontakta dem om tandköttet svullnade upp eller om tänderna bytte färg, detta ifall tandpulpan var död om jag förstod det rätt.

Smärtan försvinner direkt när jag slutar trycka, kanske också ska tillägga att jag inte känner av det när jag äter osv utan enbart när jag trycker "framifrån", även snusa kan jag göra utan att känna någon smärta. Jag känner ingen smärta när jag dricker varm eller kall vätska.
Tandköttet är alltså heller inte svullet.

Jag förstår att röntgenbilder vore ett stort plus. Kommer inte riktigt ihåg om de tog det när jag var uppe för snart två månader sedan. Antingen så tog de och tyckte det såg ok ut eller så ansåg de att det inte var nödvändigt.

Jag förutsätter att de tagit röntgenbilder vid något tillfälle i samband med traumat.

Tänderna kan vara helt friska och ömheten kan beror på den tidigare frakturen som fortfarande läker. Ett annat alternativ är att tandens pulpa är inflammerad (ibland är sådana inflammationer utan symptom). En eventuell inflammation kan läka ut av sig själv eller leda till att pulpan blir nekrotisk. Då kan du få symptomen som tandläkaren nämnde.

Så håll koll på området, precis som han sa; missfärgningar, svullnader, spontana smärtor runt tänderna och allmän sjukdomskänsla med feber.

Längre än så här sträcker sig inte mina kunskaper för tillfället, kanske kan någon mer kunnig inom området dela med sig av sina åsikter.

Lycka till!
Citera
2013-08-17, 00:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Jag förutsätter att de tagit röntgenbilder vid något tillfälle i samband med traumat.

Tänderna kan vara helt friska och ömheten kan beror på den tidigare frakturen som fortfarande läker. Ett annat alternativ är att tandens pulpa är inflammerad (ibland är sådana inflammationer utan symptom). En eventuell inflammation kan läka ut av sig själv eller leda till att pulpan blir nekrotisk. Då kan du få symptomen som tandläkaren nämnde.

Så håll koll på området, precis som han sa; missfärgningar, svullnader, spontana smärtor runt tänderna och allmän sjukdomskänsla med feber.

Längre än så här sträcker sig inte mina kunskaper för tillfället, kanske kan någon mer kunnig inom området dela med sig av sina åsikter.

Lycka till!
Okej, då förstår jag.
Tack så mycket!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback