Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-14, 21:55
  #1
Medlem
Sorry om det är fel forum, men visste inte var annars jag skulle lägga tråden.

Köpte en "pedalhink" från Clas Ohlson. När jag öppnade den med händerna för att kolla inuti möttes jag av en rätt jävla skum lukt. Är det någon gas månne?

en sån här alltså:

http://www.clasohlson.com/se/Pedalhink/34-6824

Polaren trodde att det var någon gas de har under frakt för att undvika fukt typ. Blev lite nojjig att det var skadligt då jag råkade dra in andan rätt mycket Vet att det låter fånigt men har så jävla mycket hälsobesvär redan så är rätt orolig av mig.
__________________
Senast redigerad av Micke_hs 2013-08-14 kl. 22:00.
Citera
2013-08-14, 22:06
  #2
Medlem
Forzos avatar
Definiera "skum lukt" lite mer noggrant om du kan

Den ser ut att innehålla någon sorts plastinsats så jag tippar på att det helt enkelt är ämnen från tillverkningen av plasten som "dunstat" och sedan blivit instängda av locket och på så sätt koncentrerats. Ny plast brukar lukta lite skumt ett tag.

Kan garantera att du inte behöver vara orolig för att det ska vara skadligt
Citera
2013-08-14, 22:08
  #3
Medlem
ok tack. Ja det är svart plast/gummi inuti. Det lugnar mig en hel del att du säger så! Tror också det är något från plasten bara som "inkapslats" därav lukten. Tack!
Citera
2013-08-14, 22:18
  #4
Medlem
Det är garanterat plasthinken ja. En sån enkel hink formsprutas på några sekunder, och gissningsvis staplas de fortfarande ganska ljumma. Ev emballeras de innan de kallnat helt också.
Därifrån till någon som stoppar dem i plåthinken där de sedan står tillstängt gör att de aldrig vädras ur ordentligt innan du är där med din näsa.

Du kan nog få samma fenomen i påläggs- eller lunchlådor också, första sniffen.
Citera
2013-08-14, 22:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Det är garanterat plasthinken ja. En sån enkel hink formsprutas på några sekunder, och gissningsvis staplas de fortfarande ganska ljumma. Ev emballeras de innan de kallnat helt också.
Därifrån till någon som stoppar dem i plåthinken där de sedan står tillstängt gör att de aldrig vädras ur ordentligt innan du är där med din näsa.

Du kan nog få samma fenomen i påläggs- eller lunchlådor också, första sniffen.

men det är helt lugnt iaf?
Citera
2013-08-14, 22:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
men det är helt lugnt iaf?
Ja, en inandning lär du inte dö av, du kan va lugn
Citera
2013-08-14, 22:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Ja, en inandning lär du inte dö av, du kan va lugn

Är inte rädd att jag skulle dö, bara att det är skadligt. Typ dåligt för hjärnan.
Citera
2013-08-15, 20:46
  #8
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Är inte rädd att jag skulle dö, bara att det är skadligt. Typ dåligt för hjärnan.

Jobbar du oskyddad i plastångor i ett tiotal år är det nog inte så nyttigt, men ett andetag är helt ofarligt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback