2014-12-11, 22:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Ja, han övervärderar sig själv och framförallt så överreagerar han något alldeles fantastiskt mycket.

Eller också har han humor och självdistans?

OnTopic:

Esk säger i en intervju i Aftonbladet:
Citat:
– Man kan väl säga så här, ettan var lätt men i övrigt var det väldigt svårt kring topp fem, säger Johan Esk.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/bordtennis/article20007464.ab

Jag blev lite nyfiken på vem de anser vara den självklara ettan.
Själv tycker jag det är ohyggligt svårt att ranka idrottare som Stenmark, Sörenstam, Wiberg, J-O, Zlatan eller Borg.

Och måste jag gissa så får bli .... Borg.
Fast med Stenis som runner-up för att han fick hela Sverige att stanna.
Och Zlatan hamnar nog på en 3:e plats följd av Ingo.

Fast å andra sidan så finns det en enda Svensk vars porträtt finns på kinesiska frimärken.
Senast redigerad av madtop 2014-12-11 kl. 23:06.
Citera
2014-12-12, 08:01
Medlem
DNs lista så långt lämnar ju en del att önska. Tex dopryskan ludmilla. Borde ju snarare hamna någonstans på Sveriges värsta idrottare...

Min top 10

Stenmark
Borg
Lidström
Waldner
Forsberg P
Forsberg M
Svan
Wisslander
Persson A
Sörenstam
(Zlatan)

Zlatan får en plats bara för att fotboll är stort. Hans meritlista jämfört med de andras är pinsamt kort.
Citera
2014-12-12, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leriond
DNs lista så långt lämnar ju en del att önska. Tex dopryskan ludmilla. Borde ju snarare hamna någonstans på Sveriges värsta idrottare...

Min top 10

Stenmark
Borg
Lidström
Waldner
Forsberg P
Forsberg M
Svan
Wisslander
Persson A
Sörenstam
(Zlatan)

Zlatan får en plats bara för att fotboll är stort. Hans meritlista jämfört med de andras är pinsamt kort.

Pinsamt kort meritlista på Zlatan? Eh... vi har ett landslag som knappt kan ses som topp 20 i världen, men Zlatan är med i Världslag, omröstningar som en topp-tio spelare etc. Vinner skytteligor i ligor rankade som topp fem i världen. Vad krävs för meriter om inte detta räcker? VM-medaljer...?
Citera
2014-12-12, 16:34
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Pinsamt kort meritlista på Zlatan? Eh... vi har ett landslag som knappt kan ses som topp 20 i världen, men Zlatan är med i Världslag, omröstningar som en topp-tio spelare etc. Vinner skytteligor i ligor rankade som topp fem i världen. Vad krävs för meriter om inte detta räcker? VM-medaljer...?

Alla har sin rätt att tycka och tänka, finns inga rätt och fel.

Samtidigt tror jag DN:s lista mest betyder något för dem själva, knappast någon i utlandet som bryr sig om vad Johan Esk tycker.
Citera
2014-12-12, 17:38
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Alla har sin rätt att tycka och tänka, finns inga rätt och fel.

Jo, men man kan ju försöka motivera varför man tycker som man tycker. Du skrev att Zlatan inte har meriter som räcker i sammanhanget och Garre74 nämnde vilka meriter han har. Man kan tillägga att han har en väldig massa ligatitlar i stora fotbollsländer. Esk skriver apropå Zlatan:

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Esk
Diskussionen uppe i DN-skrapan handlade om såna här saker:

Med tanke på sportens storlek och dagens globala mediesamhälle har Zlatan Ibrahimovic en stjärnstaus som inte ens Björn Borg nådde. Å andra sidan väntar vi fortfarande på att Zlatan ska ta sin första internationella titel.
http://www.dn.se/sport/johan-esk-varsagod-en-lista-att-gilla-eller-hata/

Det är väl titel i europeiskt cupspel det måste handla om. Att han ska leda eller borde ha lett Sverige till en internationell titel förefaller väl mycket begärt.

Svårt att bedöma individer i lagidrotter mot individer i individuella idrotter. För min del får Zlatan gärna komma högt upp, men jag tycker inte han slår Borg och Waldner.

Citat:
Samtidigt tror jag DN:s lista mest betyder något för dem själva, knappast någon i utlandet som bryr sig om vad Johan Esk tycker.

Övriga Sverige finns ju också.
Citera
2014-12-12, 17:40
Medlem
Zlatan
Lidström
Henrik Larsson
Peter Forsberg
Citera
2014-12-12, 23:43
Medlem
Madagascars avatar
DN presenterar de 150 främsta svenska idrottarna genom tiderna.

Jag vet inte riktigt hur jag ska sätta ord på min TS. Det är så mycket som är värt att diskutera. Jag är nästan till skrivkramp överväldigad av entusiasm över DNs grepp.

För det första så är det så himla ballt att göra en lista över idrottare. En lista. Det känns så 2015. Sedan blir jag imponerad av att man öht klarar av att ranka idrottsmän från olika discipliner. Hur gör man lixom?? Man måste nog vara en mycket begåvad och erfaren sportjournalist från en mycket välrenommerad morgontidning för att man ska kunna klara av det. Och den briljanta idéen att man presenterar ett nytt namn i taget gör det så otroligt spännande. Man får glädjen att kolla flera gånger under flera veckor. För första gången har det skapats en nyhet som varar under lång tid. Som man kan suga på. Det är ju jättefiffigt. Och alla reaktioner från idrottarna själva förhöjer. Och gud vad praktiskt att DN själva hör av sig till idrottarna och frågar vad de tycker om sin placering.

Ja ni förstår hur uppfylld jag är. Men vad tycker ni?

Detta måste ju ändå var ett sjumila kliv framåt, skapa horder med fler läsare och ge paradigmskiftande ekonomiska fördelar för DN!? En agendasättande journalistik när den är som bäst!
Senast redigerad av Madagascar 2014-12-12 kl. 23:53.
Citera
2014-12-12, 23:48
Medlem
OleYellers avatar
Konstig trådstart. Uppenbarligen så bryr du dig och vill gärna diskutera listan så varför ens spela obrydd?

Såg att Appelgren inte uppskattade sin placering, det var ju lite kul. Sätter en slant på att den "stora bomben" är att Zlatan är nr.1. Spännande.
Citera
2014-12-12, 23:48
Medlem
franges avatar
Har du någon länk till denna lista då?
Citera
2014-12-12, 23:50
Medlem
GMU2k15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har du någon länk till denna lista då?
http://www.dn.se/sport/150-framsta-svenska-idrottarna-genom-tiderna/

plats 93: Abeba Aregawi (f 1990)
Senast redigerad av GMU2k15 2014-12-12 kl. 23:53.
Citera
2014-12-12, 23:54
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GMU2k15
http://www.dn.se/sport/150-framsta-svenska-idrottarna-genom-tiderna/

Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Såg att Appelgren inte uppskattade sin placering, det var ju lite kul. Sätter en slant på att den "stora bomben" är att Zlatan är nr.1. Spännande.

Risken är jävligt stor för det ja, medias lilla älskling.

Inte för att han inte skulle vara dålig på något sätt, men den största svenska idrottaren genom tiderna vete fan alltså.
Citera
2014-12-12, 23:56
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Risken är jävligt stor för det ja, medias lilla älskling.

Inte för att han inte skulle vara dålig på något sätt, men den största svenska idrottaren genom tiderna vete fan alltså.

Det kan han mkt väl vara. Vem annars? Nån starke Adolf som dominerade brottningen runt förra sekelskiftet? Borg? Stenmark?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in