2014-12-09, 11:10
Medlem
Såhär skulle min topp 10 lista se ut om jag fick välja :

1. Zlatan
2. J-O
3. Borg
4. Sörenstam
5. Ingemar Johansson
6. Lidström
7. Wislander
8. Forsberg (Peter)
9. Henrik Larsson
10. Magnus Samuelsson (han var ändå VÄRLDENS starkaste man).

Tyvärr så gissar jag att platserna 7-10 kommer bli utbytta av kvinnor som absolut inte förtjänar topp 10 placering.
Senast redigerad av BadBeatLivet 2014-12-09 kl. 11:14.
Citera
2014-12-11, 19:33
Medlem
Äpplet är lack över sin placering(85) ser jag. Hybris?
Citera
2014-12-11, 19:54
Medlem
Tycker det är svårt att värdera dam mot herr, lika svårt som prestationer då mot nu. ¨

Wiberg, Kalla, Pärson och Klüft står högt för mig. Individuella OS-guld och stora karriärer. Alshammar hade varit topp10 med ett OS-guld. Ulrika Knape borde också ligga högt men det var före min tid.
Citera
2014-12-11, 20:30
Medlem
lirareflashbacks avatar
”Äpplet” rasar – mot genom tiderna-lista. Han var "bara" 85:a. Har han ratt eler fel?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/bordtennis/article20007084.ab

Mikael Appelgren skriver enligt Aftonhoran pa Facebook att ”Jag har länge levt i min vetskap om att jag dansat med dom STORA! MEN nu har jag blivit totalt nedtryckt av Dagens Nyheters okunniga Sportredaktion!"

Vidare star det:

Du har namn som Håkan Loob, Per Carlén, Lotta Neumann och Assar Rönnlund bakom dig, kan inte det vara en ära ändå...

– ... Nej, nej. Jag tycker jag ska vara betydligt högre. Herregud! Det var inget kort karriär jag hade och pingis är stort vet du.

Storhetsvansinne eller komik, eller har han helt sonika ratt i det han sager? Vilken placering fortjanar han enligt DIG?
Sjalv tycker jag att han overvarderar sig sjalv oerhort mycket och bor vara tacksam att komma 85:a.

http://www.dn.se/sport/150-framsta-svenska-idrottarna-genom-tiderna/
Senast redigerad av lirareflashback 2014-12-11 kl. 20:34.
Citera
2014-12-11, 20:34
Medlem
B-Dawks avatar
Sammanfogade två trådar.

/Mod
Citera
2014-12-11, 20:35
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/bordtennis/article20007084.ab

Mikael Appelgren skriver enligt Aftonhoran pa Facebook att ”Jag har länge levt i min vetskap om att jag dansat med dom STORA! MEN nu har jag blivit totalt nedtryckt av Dagens Nyheters okunniga Sportredaktion!"

Vidare star det:

Du har namn som Håkan Loob, Per Carlén, Lotta Neumann och Assar Rönnlund bakom dig, kan inte det vara en ära ändå...

– ... Nej, nej. Jag tycker jag ska vara betydligt högre. Herregud! Det var inget kort karriär jag hade och pingis är stort vet du.

Storhetsvansinne eller komik, eller har han helt sonika ratt i det han sager? Vilken placering fortjanar han enligt DIG?
Sjalv tycker jag att han overvarderar sig sjalv oerhort mycket och bor vara tacksam att komma 85:a.

Ja, han övervärderar sig själv och framförallt så överreagerar han något alldeles fantastiskt mycket.

Är såklart en subjektiv bedömning av tidningen och det är många faktorer som påverkar placering.

Skulle dock spontant och ganska snabbt kunna skriva ner en lista på 100 svenska idrottsutövare som jag tycker bör komma före Mikael Appelgren.
Citera
2014-12-11, 20:41
Bannlyst
Jan Boklov borde vara med.
Han kanske inte vann nagot direkt av vikt.
Men han forandrade sporten helt.

Ungefar som BB med dubbel back-hand.
Citera
2014-12-11, 20:45
Medlem
PacmanSwes avatar
"...allt i en sport som kanske är den näst största i världen."

huh?
Citera
2014-12-11, 20:49
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Äpplet är lack över sin placering(85) ser jag. Hybris?

Länk: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/bordtennis/article20007084.ab

Jag tycker nog att han med tanke på hur stor sporten är och vilka meriter han har skulle ha hamnat högre upp. Inte otänkbart att folk i sporter där Sverige varit särskilt framgångsrikt drabbas negativt på en sådan här lista av att det finns så pass många och att det finns några som har ännu bättre meriter. Det som ligger honom i fatet är nog att han aldrig lyckades ta medalj individuellt på VM.

Både Aftonbladet och Appelgren glömmer bort Kjell Johansson:

Citat:
Nu kommer du väl ha tre bordtennisspelare framför dig med J-O, Jörgen Persson och Stellan Bengtsson, vad tycker du om det?

J-O given topp tre

– Om jag får tycka själv så är Janne och sen Jörgen, knappt före mig.

Men nu lär även Stellan vara det va, skaver det?

– Ja så måste det ju vara, för han kan ju inte vara sämre placerad än 150. Men jag tycker det var mycket fel.

Kommer inte Kjell Johansson med på en 150-lista är det väl mer skandal än att Äpplet inte hamnar högre än på åttiofemte plats. Tre VM-guld i dubbel, ett i lag, ett VM-silver i singel samt två EM-guld i singel bl.a: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kjell_Johansson_(bordtennisspelare. Men jag tror snarare att Kjell Johansson kommer högre upp än Appelgren han också. Även Hans Alsér kunde gott ha kommit med på listan, men han kan knappast värderas högre än Appelgren, så det lär han väl inte göra. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Als%C3%A9r

Ska bli spännande att se vilka fler fotbollsspelare som kommer med. Brolin och Torbjörn Nilsson kan man väl knappast utelämna t.ex.? De kommer relativt högt i så fall. Gre-No-Li, Hamrin, Edström, Henrik Larsson och Zlatan måste komma med. Förmodligen har jag glömt någon.
Citera
2014-12-11, 20:49
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PAC12
Jan Boklov borde vara med.
Han kanske inte vann nagot direkt av vikt.
Men han forandrade sporten helt.

Ungefar som BB med dubbel back-hand.

Jan Boklöv är med på plats 80.
Citera
2014-12-11, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jan Boklöv är med på plats 80.

Ingen fantast av back hoppning.

Men han ar topp 10.

Folk skrattade nar han borjade med v-stilen. Men han korde pa och nu hoppar alla sa.

Han tillforde nagot unikt till en sportgren. Ingen annan svensk har gjort det mig veterligen.

Ungefar som Fosbury forandrade hojdhopp.
Citera
2014-12-11, 21:26
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PAC12
Ingen fantast av back hoppning.

Men han ar topp 10.

Folk skrattade nar han borjade med v-stilen. Men han korde pa och nu hoppar alla sa.

Han tillforde nagot unikt till en sportgren. Ingen annan svensk har gjort det mig veterligen.

Ungefar som Fosbury forandrade hojdhopp.

De har nog tänkt på den aspekten i DN-juryn i alla fall, vilket man kan se både i motiveringen gällande Boklöv och i den här texten inför att de satte i gång med listan:

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Esk
Och hur mycket är det värt att vara pionjär, visionär, nyskapare och banbrytare?
http://www.dn.se/sport/johan-esk-varsagod-en-lista-att-gilla-eller-hata/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in