Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-13, 23:14
  #1
Medlem
Hej.

Jag har två 6x9" i hatthyllan, i beskrivningen står det att dom är på 2 ohm/styck. I ren impuls beställde jag hem två billiga slutsteg från ebay för ~300kr med frakt.

Ser nu i beskrivningen på slutstegen:
"support 8-16 ohms speaker"

Vad kommer hända när jag kopplar dom till högtalarna? Kommer ljudet låta skit och slutstegen gå på överdrivet hög temperatur?

Tack på förhand.
Citera
2013-08-13, 23:20
  #2
Medlem
Torps avatar
Så länge du inte krutar på med väldigt hög volym så kommer enbart steget att slitas fortare än normalt, för att antagligen efter en tid skadas. Det kommer fungera, men inget jag rekommenderar för långsiktigt och/eller högspelande bruk.
Citera
2013-08-13, 23:21
  #3
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av town
Hej.

Jag har två 6x9" i hatthyllan, i beskrivningen står det att dom är på 2 ohm/styck. I ren impuls beställde jag hem två billiga slutsteg från ebay för ~300kr med frakt.

Ser nu i beskrivningen på slutstegen:
"support 8-16 ohms speaker"

Vad kommer hända när jag kopplar dom till högtalarna? Kommer ljudet låta skit och slutstegen gå på överdrivet hög temperatur?

Tack på förhand.
Du kommer belasta förstärkaren rejält med 2ohm om du inte har några monsterslutsteg.
Det som förmodligen kommer att hända är att stärkaren lastas ner och du får sämre dämpfaktor,den kan också stängas av på grund av skyddskretsar eller så överhettas den å börja ryka osv.
Citera
2013-08-14, 01:47
  #4
Medlem
seriekoppla elementen så du hamnar på 4ohm, sen så använder du bara ett av slutstegen
Citera
2013-08-14, 05:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inteskarpast
seriekoppla elementen så du hamnar på 4ohm, sen så använder du bara ett av slutstegen
Då fungerar den första högtalaren som en spole för den andra, vilket förstås påverkar ljudet. Då kan han lika gärna koppla bort diskanten om den är 2-vägs och diskant/mellanregister om den är 3-vägs på den andra för att ytterligare minska belastningen på steghet. Men jag håller med den första som svarade i tråden, att det inte kommer att hålla länge, inte minst med tanke på priset. Ett stag som bara klarar 8-16 Ohm, det brukade man se på gamla rörförstärkare, inte på moderna transistorförstärkare. Det säger en hel del om steget för moderna steg kan vara stabila i 1Ohm, just för att man ska kunna lasta ner de när man tävlar i SPL.
__________________
Senast redigerad av Bassiehof 2013-08-14 kl. 06:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback