• 1
  • 2
2013-08-13, 23:10
Medlem
Hej, tänker dra igenom de hela lite kort.

Idag när jag var påväg hem vid 19:00 tiden så sitter jag och lyssnar på musik i en egen fyra på tunnelbanan. Det är lite halvtomt överlag men men. Vid Skanstull (pundarställe för övrigt) så kommer det på en person som jag ser på långa vägar är påtänd av något. Tittar inte på honom i mer än 2 sekunder utan vänder blicken tillbaka i luren igen. Tro fan att idioten sätter sig i samma fyra som mig och börjar stirra. Kastar upp blicken lite då o då pga nervositet (fan vet vad de är kapabla till)

Efter ungefär 2 stationer börjar han prata (läs gorma) med mig. Jag tar ut ena hörluren och frågar vad han sa, människan sluddrar åt helvete och man hör inte vad han säger. Jag sätter in hörluren igen och ställer mig upp för att byta plats. Precis när jag ska ta första steget så tar fanskapet tag i min arm och drar i den, av ren reflex slår jag honom då på näsan som då börjar blöda direkt. Gubben börjar tjuta utav helvete och jag blir lite lätt chockad. Jag går raskt längst bak i vagnen och hoppar sedan av vid nästa station.

Vad tycker ni? Gjorde jag rätt/fel?
Citera
2013-08-13, 23:14
Medlem
Ser inget fel med det, Utan bara positivt att du har bra reflexer.
Ne men seriöst.. Vad ska man göra? Kanske lite onödigt att slå om du kunde få loss armen först..
Men ja reflex går ju inte göra något åt så du har inte gjort något fel tycker jag.
Citera
2013-08-13, 23:15
Medlem
OleYellers avatar
Han kanske bad om hjälp pga akut sjukdom..?

Lite överdriven reaktion, men i sthlm sätter vi oss inte bredvid någon om det finns lediga fyror. Priset för det regelbrottet är näsblod.
Citera
2013-08-13, 23:27
Medlem
Tycker inte du behöver oroa dig. Du har gjort rätt.
Citera
2013-08-13, 23:33
Medlem
krigsbarns avatar
Enligt mig (och förmodligen enligt lagen) så gjorde du fel. Men jag har samtidigt förståelse för varför du agerade som du gjorde, så någon skit ska du väl inte direkt ha.
Istället för att slå honom så borde du antingen ha försökt komma loss, eller väntat och sett vad han ville. Om han fortfarande inte velat släppa taget om dig, och om du inte kommit loss, så hade det möjligen i mina ögon rättfärdigat att du slagit till honom (vilket jag personligen grundar i det faktum att han var påtänd och därför eventuellt oförutsägbar; farlig), men enligt lag tror jag fortfarande inte att våldet är berättigat.
Citera
2013-08-13, 23:34
Medlem
Enda du bör oroa dig om är blodsjukdomar, gick det hål i din hud? Annars är du lugn. Jag nitar alltid folk som drar och sliter i mig.
Citera
2013-08-13, 23:34
Medlem
Stjepan50s avatar
Ja, du kan alltid skylla på att du har hastiga "reflexer".

Kände du dig hotad?
Var det en gammal gubbe så lär han ju knappast inte kunna skada dig om han nu inte hade något slags vapen på sig...
Tycker personligen att det är fel att slå äldre då du ska se upp till dom samt visa respekt för dom, spelar då ingen roll vem personen är, pundare advokat, vafan som helst, du ska visa respekt för äldre!

Tänk sen kan du dra slutsatser, det där med reflexer går inte polisen på ska du veta...
Dock var kanske inte polisen inblandad och kommer säkerligen inte bli men frågar du mig så gjorde du fel med att slå denna gamle mannen. Oerhört taskigt, speciellt om han nu var gammal och en "pundare" som knappt har råd med mat m.m, visst han går på något och tar något som han inte bör ta men han har inget bättre för sig. Han är gammal inte en jävel som ser upp till han, om han har barn så vill säkerligen inte någon träffa honom pga hans nuvarande liv. Nej, det var verkligen fel...

Från min sida var det fel.
Du kunde löst det genom att prata med mannen.

Bara för han är en pundare så behöver han inte behandlas som om han inte betydde något, han har ett liv och han är en utav oss, en människa och även han har ett hjärta som vi!
Citera
2013-08-13, 23:41
Medlem
FoooTs avatar
Du kan ju alltid hävda putativt nödvärn eller nödvärnexcess. Nödvärnsexcess i den meningen att du inte hade tid att besinna dig med vad som höll på att hända. Putativt nödvärn i den meningen att gav honom på käften för att du trodde att han skulle ta fram en kniv eller vad som helst och på nåt sätt göra dig illa (oberäknelig pundare). Enligt mig så har du handlat på ett sätt som ej går att klandra. Nu har jag utgått ifrån att det varit en hög medelåldersman, men beroende på vilka omständigheterna var så kan inte detta resonemang med nödvärnsrätten användas.

Btw, var din arm lös när du började måtta ett slag? För om den var det så har du handlat fel.
Senast redigerad av FoooT 2013-08-13 kl. 23:43.
Citera
2013-08-13, 23:46
Medlem
FoooTs avatar
En till sak, höll han så hårt att du inte kunde komma loss?
Citera
2013-08-14, 00:18
Medlem
Gruvrass avatar
Ni är fan inte kloka i stockholm, jag har jobbat här i 6 veckor (trakt) och det är den ena skiten efter den andra.
Folk är så rädda för främmande människor att man kan se skräcken i ögonen på dom när man hälsar utan speciell anledning.
Fick även rutan krossad och firmabilen länsad under loppet av 7 minuter, en måndag klockan 19:00 på Ica parkering. Helt otroligt.

En person söker kontakt med dig, du ignorerar och slår sedan personen i ansiktet.
Klart som fan du inte gjorde rätt.
Citera
2013-08-14, 00:18
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobracobrasson
Hej, tänker dra igenom de hela lite kort.

Idag när jag var påväg hem vid 19:00 tiden så sitter jag och lyssnar på musik i en egen fyra på tunnelbanan. Det är lite halvtomt överlag men men. Vid Skanstull (pundarställe för övrigt) så kommer det på en person som jag ser på långa vägar är påtänd av något. Tittar inte på honom i mer än 2 sekunder utan vänder blicken tillbaka i luren igen. Tro fan att idioten sätter sig i samma fyra som mig och börjar stirra. Kastar upp blicken lite då o då pga nervositet (fan vet vad de är kapabla till)

Efter ungefär 2 stationer börjar han prata (läs gorma) med mig. Jag tar ut ena hörluren och frågar vad han sa, människan sluddrar åt helvete och man hör inte vad han säger. Jag sätter in hörluren igen och ställer mig upp för att byta plats. Precis när jag ska ta första steget så tar fanskapet tag i min arm och drar i den, av ren reflex slår jag honom då på näsan som då börjar blöda direkt. Gubben börjar tjuta utav helvete och jag blir lite lätt chockad. Jag går raskt längst bak i vagnen och hoppar sedan av vid nästa station.

Vad tycker ni? Gjorde jag rätt/fel?

Du kände ju dig hotad då han gormade åt dig eller hur?
Reser dig upp för att komma bort från din situation och då tar han tag i dig så klart du slår för att du kände dig hotad.
Såg nått program med vakter på tågen och då filmade dom inne på tågen om jag inte kommer ihåg fel och dom borde kunna bevisa det du skriver.

Polisen kan nog tycka att du borde kontaktat dom om händelsen men det lär nog inte ens komma till deras kännedom via en anmälan skulle jag tro. Men om det skulle göra det mot förmodan så får du väl säga att du blev så chockad och sen tänkte du inte längre just då och nu i efterhand är du rädd om han ska hämnas därför så lät du bli att kontakta polis.
Citera
2013-08-14, 01:05
Medlem
Onödigt att slå, men ingenting du ska gå och grubbla över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in