• 1
  • 2
2013-08-14, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoooT
Du kan ju alltid hävda putativt nödvärn eller nödvärnexcess. Nödvärnsexcess i den meningen att du inte hade tid att besinna dig med vad som höll på att hända. Putativt nödvärn i den meningen att gav honom på käften för att du trodde att han skulle ta fram en kniv eller vad som helst och på nåt sätt göra dig illa (oberäknelig pundare). Enligt mig så har du handlat på ett sätt som ej går att klandra. Nu har jag utgått ifrån att det varit en hög medelåldersman, men beroende på vilka omständigheterna var så kan inte detta resonemang med nödvärnsrätten användas.

Btw, var din arm lös när du började måtta ett slag? För om den var det så har du handlat fel.
Om en påtänd satan kommer och håller dig i handen blir du nog heller inte så glad - slag eller inte - men inte glad!
Citera
2013-08-14, 01:25
Medlem
FoooTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Om en påtänd satan kommer och håller dig i handen blir du nog heller inte så glad - slag eller inte - men inte glad!

Självklart skulle man inte bli glad. Jag förklarar enbart det juridiska perspektivet så att TS vet vad som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in