2013-10-21, 19:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
DFSM har samma egenskaper som min Gud. Men du väljer att kalla honom för DFSM vilket jag inte vill. Jag anser att namn inte har någon betydelse. Då får gärna kalla honom för ABCD, DFSM osv. Det spelar liksom ingen roll. Egenskaperna är det som räknas. Sen kan något inte bli allsmäktigare.
Du vet väl att bibelguden är politisk ideolog? Att koranguden är politisk ideolog i ännu högre grad.. väl?

Eller du gör ingen åtskillnad mellan Allah och Gud ?

Kan du säga din ståndpunkt vad den saken gäller? Dvs GUD & Allah = samma som de säger "entitet" ?

Bland kristna och muslimer råder inte alltid konsensus... råder det konsensus i dig om detta, som orsakar schismer så stora att det utmynnar i krig.
Citera
2013-10-21, 19:17
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Har ett inlägg i en annan tråd där jag visade dig flera klara verser. Du stack från tråden mitt i diskussionen.

https://www.flashback.org/sp45659904

Nej nej nej! Man kan tolka bibeln hur som helst, det viktiga är inte vad som står utan att man tolkar det så att det passar sina egna värderingar så bra som möjligt.
Citera
2013-10-21, 19:20
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Nej nej nej! Man kan tolka bibeln hur som helst, det viktiga är inte vad som står utan att man tolkar det så att det passar sina egna värderingar så bra som möjligt.
Just ja, så var det ju...
Citera
2013-10-22, 09:50
Medlem
man kan inte tolka hur man vill.
Du kan inte tolka bibeln hur du vill, det är ju då den blir fel.

Bibeln innehåller för mycket symbolik för att en outbildad ska klara av att läsa och förstå.
Du behöver sakkunniga för att kunna komma vidare i bibeln därför är man med i en kyrka, inte bara för gemenskap utan också för att kunna "utbilda" sig vidare i bibeln.
Citera
2013-10-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slogt

Bibeln innehåller för mycket symbolik för att en outbildad ska klara av att läsa och förstå.
Du behöver sakkunniga för att kunna komma vidare i bibeln därför är man med i en kyrka, inte bara för gemenskap utan också för att kunna "utbilda" sig vidare i bibeln.

Det där låter mer som islam och koranen.
Citera
2013-10-22, 10:24
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Har ett inlägg i en annan tråd där jag visade dig flera klara verser. Du stack från tråden mitt i diskussionen.

https://www.flashback.org/sp45659904

MentosFruitCore-kunskap1 ----> 1-0
Citera
2013-10-22, 10:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Vad säger att dessa sakkunniga är fria från egentolkningar?
Citera
2013-10-22, 11:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Problemet är bara att dessa "sakkuniga" i symbolik är självutnämnde. Det finns nämligen ingen éntydig symbolism-tolkning.
Citera
2013-10-22, 11:36
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Problemet är bara att dessa "sakkuniga" i symbolik är självutnämnde. Det finns nämligen ingen éntydig symbolism-tolkning.
Talibanerna tolkar ju på sitt sätt, och anser sig ha tolkningsföreträde, precis som "sakkuniga".
Citera
2013-10-22, 11:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Man kan tolka vad man vill hur man vill så länge man inte vill underordna sig olika auktoriteter. Jag har bara en auktoritet och jag tolkar honom som jag själv tycker. Bibeln är svårläst och ålderdomlig men evangelierna kan man jobba sig igenom med olika höga ambitionsnivåer.
http://hem.passagen.se/iesho/inte_som_oss_andra.pdf
Citera
2013-10-22, 11:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man kan tolka vad man vill hur man vill så länge man inte vill underordna sig olika auktoriteter. Jag har bara en auktoritet och jag tolkar honom som jag själv tycker. Bibeln är svårläst och ålderdomlig men evangelierna kan man jobba sig igenom med olika höga ambitionsnivåer.

Och vad är höga/låga ambitionsnivåer i bibeltolkning? Det är bara tolkning av tolkning av tolkning du talar om, vilket för din del brukar sluta med att DU utnämnar DIG till auktoritet.
Citera
2013-10-22, 12:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad är höga/låga ambitionsnivåer i bibeltolkning? Det är bara tolkning av tolkning av tolkning du talar om, vilket för din del brukar sluta med att DU utnämnar DIG till auktoritet.
Hur mycket tid och arbete man lägger ned. Var och en får stå för sina egna tolkningar och jag har inte utgivit mig för att vara en auktoritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in