2013-10-21, 13:06
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Nej det gör han inte. Han skickar inga oskyldiga till evigt lidande.
Han skickar de icke troende/"hädande" till helvetet, ja.
Citera
2013-10-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Enligt vissa, ja. Bara genom att inte tro på deras gud så...

Hur kan man älska någon som skickar oskyldiga (i mina ögon) till evigt lidande för en sådan banal sak.

Japp och den person gud verkligen borde straffa är ju den som med irrläror lurar andra människor att tro på fel gud(ar)!

Hur alla dessa religiösa är så säkra på att just deras gud är den rätta är en gåta...
Citera
2013-10-21, 14:32
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Japp och den person gud verkligen borde straffa är ju den som med irrläror lurar andra människor att tro på fel gud(ar)!

Hur alla dessa religiösa är så säkra på att just deras gud är den rätta är en gåta...
Svar på det: de har inte förmåga till kritiskt tänkande och ifrågasättande och har därav en otroligt snev bild av verkligheten.
Citera
2013-10-21, 18:17
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Han skickar de icke troende/"hädande" till helvetet, ja.
Hur vet du det?
Citera
2013-10-21, 18:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning

Det finns bara en Gud som de religiösa tror på. Vad folk kallar honom spelar ingen roll.
Citera
2013-10-21, 18:44
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Hur vet du det?
Enligt Bibeln. Du kanske inte godtar bibeln som källa?
Citera
2013-10-21, 18:46
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det finns bara en Gud som de religiösa tror på. Vad folk kallar honom spelar ingen roll.

Nej, för många av dessa bilder av Gud motsäger då sig själva. DFSM tex, är inte den Gud du refererar till. DFSM är allsmäktigare än din Gud.
Citera
2013-10-21, 18:52
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Nej, för många av dessa bilder av Gud motsäger då sig själva. DFSM tex, är inte den Gud du refererar till. DFSM är allsmäktigare än din Gud.
DFSM har samma egenskaper som min Gud. Men du väljer att kalla honom för DFSM vilket jag inte vill. Jag anser att namn inte har någon betydelse. Då får gärna kalla honom för ABCD, DFSM osv. Det spelar liksom ingen roll. Egenskaperna är det som räknas. Sen kan något inte bli allsmäktigare.
Citera
2013-10-21, 18:52
Medlem
Citat:
Det där är vad du tror. Vissa religioner har ju många gudar, hur vet du att det enbart finns en enda gud? Har du några som helst belägg för att din gud är mer riktig än säg Shiva, Tor och Odin, eller kanske Zeus, Apollo eller Hera? Monoteism är ju långt ifrån den enda typen av religion som finns, utan det "finns" tusentals gudar som kristna inte tror på. Förstår man det, är ju total ateism det nästa logiska steget, eller i alla fall förståelsen att alla mänskliga religioner enbart är sagor eller myter.

Edit: Och dessa gudar har inte samma egenskaper som "din" gud, de är inte allsmäktiga och har specifika egenskaper. Det finns ingenting som säger att en gud måste vara allsmäktig, och ingenting som säger att en allsmäktig gud är mer trolig än en icke-allsmäktig gud.
Senast redigerad av Entr0pi 2013-10-21 kl. 18:55.
Citera
2013-10-21, 18:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Enligt Bibeln. Du kanske inte godtar bibeln som källa?
Du får gärna visa referens, samt din tolkning. Glöm inte att tolka versen i sammanhanget.
Citera
2013-10-21, 19:10
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
DFSM har samma egenskaper som min Gud.
Nej, det har han inte. Han är bättre på alla sätt och vis.
Citat:
Men du väljer att kalla honom för DFSM vilket jag inte vill.
Du får kalla honom vad du vill, men försök att inte använda namn som kan blandas i hop med andra.
J
Citat:
ag anser att namn inte har någon betydelse. Då får gärna kalla honom för ABCD, DFSM osv. Det spelar liksom ingen roll. Egenskaperna är det som räknas.

Ja, och hans egenskaper är bättre än alla andra gudars.

Du är väl medveten om att vissa religiösa inte har en gud överhuvudtaget, eller som i Hinduism en massa gudar? Vad är din förklaring till det? "Summan av alla gudar = GUD" eller?
Citat:
Sen kan något inte bli allsmäktigare.

Jo, DFSM kan. Bara för att din gud är begränsad betyder det inte att min är det. DFSM skulle vinna mot din gud alla dagar i veckan.
Citera
2013-10-21, 19:15
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Du får gärna visa referens, samt din tolkning. Glöm inte att tolka versen i sammanhanget.
Har ett inlägg i en annan tråd där jag visade dig flera klara verser. Du stack från tråden mitt i diskussionen.

https://www.flashback.org/sp45659904

Senast redigerad av MentosFruitcore 2013-10-21 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in