[quote=TorrentLover|44765024]
Citat:
Jag har en del troende i min omgivning och jag har frågat dem varför de tror på en högre makt
De drömmer om bättre liv.
Citat:
. Jag är bara nyfiken vad det är som gör att de tror, för något logiskt "bevis" måste de väl ha för att kunna säga att Gud troligen finns, eller?
Kan vara att våldsamheter har präglat deras liv, så de drömmer vidare.
Citat:
De jag har frågat har bara hänvisat till Bibeln eller Koranen.
Kankse deras enda trygga fasta punkt, kan vara för att de utsatts för religionsdiktatur. då gills enbart en bok cosh indoktrineras som "sanningen".
Citat:
"Okej, så du tror på Gud för att en flera tusen år gammal bok säger det? Du har inga belägg annars?", brukar jag fråga.
Deras enda belägg är de egna drömmarna, som är illusioner, kanske visioner de vill förverkliga _ något obehagligt...
Eftersom man inte vet vem som har alla hemma och vem inte, många hr faktiskt personliga hämdbegär, mycket obehagligt med religionsfascism, i synnerhet när våld är en s.k godkänt parameter mitt i "de goda avseendena". Så svårt att veta, ibland vet de inte själv, då vissa, om inte många, berövats klarsynen (religionsindoktrineringen) ; man tror det är fromt bl.a / att det skulle vara norm. Kanske för attt maktelit alltid matat folk med floskler utifgrån egna begär om att behålla de underbara positiionerna, men ofta utan verklighetsförankringen på plats.
Citat:
Då blir de helt tysta. Så jag frågar er troende, oavsett religion. Varför tror ni överhuvudtaget? Är det bara en känsla som driver er? Något måste det väl vara som kan vara "bevis" för Guds existens.
Finns inga bevis, nu är det 2+000-talet, ännu behöver människan förlita sig på jorden och de andra elementen, och om de behöver snutta.. så blir det när de drömmer, alla människor drömmer men alla fabulerar inte, många får fina belöningar för sina skenhelerier också, det är vad som kan vara "värt"
(skrämmande tycker jag, att det är 2000-tal och människor beter sig i flockmentaliteten som om vi hade år noll)
Citat:
Att universum finns är inget argument för Gud. Utan en gud har vi ett universum utan orsak.
Sådant uttalande tyder på kunskapsbrist och icke-logisk tankeföring, kanske med vinst-hets... religiösa vill ofta vinna och kompensera sina okunskapliga lögner, vissa lögner medvetna och vissa omedvetna, men obehagligt är det!
Lögnhärvor, vad har inte det ställt till ...
Att legitimera skenheleriet, och missbruka orde gud, för att man vet att det är "gångbart".
Citat:
Med en gud har vi ett andligt väsen utan orsak. Vad är det som säger att något måste skapat universum?
Man kan inte veta, men man kan börja med att inte hålla aggressiva attityder kanske?
Iaf så gynnar inte nedvärderingar på ngt sätt fred och när du ju ändå är så krigiskt på sina håll, så menar väl vissa, att kan dom så kan vi.. och så är de destruktiva hjulen i full spinn igen, inkomstbringande som alltid.
Folk verkar vinna på att hata och förtala. Att utnyttja så kallade heliga texter till t.ex egenvinning, är bedrägligt. Har troligtvis alltid varit så på denna planet. Kan vara p.g.a stark okunskap och ork, lathet är inget nytt under solen heller.
Skönt att leva på andras arbete, mycket traditionellt.
Citat:
Jag får ofta argumentet om ID (intelligent design). Vad är det som säger att liv inte kan utvecklats på 4,6 miljarder år? Det är en ganska lång tid.
Tror inte vi kan överblicka så många år när det kommer till miljarder.. vi är rätt begränsade allihopa, även austronauter och supermatematiker, trots att de har många apparturer till sin hjälp. Tror man måste lära sig att förstå iaf jorden, innan man gapar över himmelriken.