2013-08-19, 20:15
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Beklagar, men kom gärne med egna alternativ som inte är ja/nej begränsade.

Ledande fråga det med.
Citera
2013-08-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Ehh, var du seriös där?

Ja det var jag
Citera
2013-08-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Innan vi fortsätter vill jag att du ger mig några exempel på inlägg där jag ignorerar vetenskaplig fakta eller teorier.

Nej jag har inte tid.

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det är tvärtom du som ignorerar fakta och teorier.

Nej tvärtom är det du som ignorerar fakta om du tror på simsalabim molekyler.
Citera
2013-08-19, 20:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok visa ditt bästa exempel på hur en art gradvis har förvandlats till en ny art, alltså makroevolution. Det är makroevolutionen som jag vänder mig emot och anser att det inte finns bevis för den.

Så du vill ha ett mikroevolutionärt exempel ... den gradvisa och subtila förandring av det genetiska underlaget som gör gemensam förplantning omöjlig ... som en definition på makroevolutionär 'arts'-skillnad.

Jag hoppas att det finns nån biologisk kunnig som:

1/ Kan visa en sån gradvis/subtill förändring.

2/ Kan demonstrera att du .... som vanligt .... bara är kryphåls-sökande.

3/ Däremot är jag själv kompetent nog till att överlag kritisera din samlade argumentation, som består av att du du ställer en super-kritisk granskning av vetenskapliga konklusioner upp emot din egen fullständigt okritiska "det bara är så" religions-doktrinalism.
Citera
2013-08-19, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför skulle simsalabim-molekyler vara mindre troliga än simsalabim-gudar?

Eftersom det finns bevis runt omkring på Guds efterverkningar i bibeln och i naturen som visar att Gud existerar. Jag har aldrig sagt att det går att bevisa Gud i sig själv, om han nu inte agerar på jorden som han gjorde förr, t.ex. när han delade röda havet. Fast inte heller då är det bevis på Gud själv, eftersom man bara ser efterverkningarna av hans agerande på jorden.

Simsalabim-molekyler som helt av sig självt sätter ihop sig på ett mystiskt sätt finns det inga bevis för, förutom ett oändligt litet steg i aminosyror i en fientlig miljö. Steget till cellen (eller steg emellan) kräver att den fientliga miljön upphör, annars faller bygget i molekyler igen.
Citera
2013-08-19, 20:29
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasTheKid
Kort svar: Jag är kristen för att jag tror att det är sant.

Är i grunden en extremt kritisk människa mot allting. Trots det så blev jag kristen för några år sedan. Detta helt enkelt på grund av den samlade mängden argument och "bevis" jag har tagit åt mig och undersökt under flera år. När jag var yngre avskydde jag allt vad religion hette, men när jag väl började undersöka kring ämnet och argumentation för olika trosinriktningar så blev jag en förvånad kristen.

Angående universums existens så har jag inga problem med att det skulle kunna finnas ett universum utan en skapare. Däremot har jag problem med att tro att universum kan skapas utan en skapare. Enligt (nuvarande) vetenskaplig lag så är universum inte evigt, men inget kan heller skapas ur intet. Då är det en knappast förvånansvärd koppling till att tänka att någonting utanför tiden behövs för att någonting ska kunna finnas till. Rätta mig om jag har fel.

Jag tycker du tänker klokt, däremot tror du din sanning, jag vet min.
Jag tror att ni tror för att ni vill lägga över ansvaret på någon annan. Du kan inte bli "fri" genom någon annan. Friheten kan du bara hitta i dig själv. Någon kan möjligen visa dig dörren, men det är du som måste gå igenom.
Citera
2013-08-19, 20:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej tvärtom är det du som ignorerar fakta om du tror på simsalabim molekyler.

Och det är en antingen/eller dikotomi mellan ditt nitiska kryphåls-sökande i vetenskapen och okritiska accept av religiösa doktriner .... emellan ponerade hokuspokus måttsystem.

Den tanke att det finns belägg för en stor sannolikhet i den vetenskapliga version och i stort sett ingen för din doktrin-version kan givetvis inte tas med i betraktningen, för du fallar hela din demagogi i småbitar.
Citera
2013-08-19, 20:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eftersom det finns bevis runt omkring på Guds efterverkningar i bibeln och i naturen som visar att Gud existerar.

Som är?

Citat:
Jag har aldrig sagt att det går att bevisa Gud i sig själv, om han nu inte agerar på jorden som han gjorde förr, t.ex. när han delade röda havet.

Vad är det då du kan och vill "bevisa"?

Citat:
Fast inte heller då är det bevis på Gud själv, eftersom man bara ser efterverkningarna av hans agerande på jorden.

Som är?

Citat:
Simsalabim-molekyler som helt av sig självt sätter ihop sig på ett mystiskt sätt finns det inga bevis för, förutom ett oändligt litet steg i aminosyror i en fientlig miljö. Steget till cellen (eller steg emellan) kräver att den fientliga miljön upphör, annars faller bygget i molekyler igen.

Ja, men nu var frågan faktisk om sannolikheten för dessa molekyler jämförd med sannolikheten för dina metafysiska gissninger.
Citera
2013-08-19, 20:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Jag tycker du tänker klokt, däremot tror du din sanning, jag vet min.

Och din 'vetande'-metodologi är? Eller du kanske bara förvrängar ordet "vet"s betydelse till att passa din subjektivitet.

Citat:
Jag tror att ni tror för att ni vill lägga över ansvaret på någon annan. Du kan inte bli "fri" genom någon annan. Friheten kan du bara hitta i dig själv. Någon kan möjligen visa dig dörren, men det är du som måste gå igenom.

Sant nog. Men varför är du då här och lekar guru?
Citera
2013-08-19, 20:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Eftersom det finns bevis runt omkring på Guds efterverkningar i bibeln och i naturen som visar att Gud existerar.
Åh, det hade ju varit fantastiskt! Har du några exempel?
Citat:
Jag har aldrig sagt att det går att bevisa Gud i sig själv, om han nu inte agerar på jorden som han gjorde förr, t.ex. när han delade röda havet. Fast inte heller då är det bevis på Gud själv, eftersom man bara ser efterverkningarna av hans agerande på jorden.
Hur bevisar man att det är Guds handlingar om man inte kan bevisa honom själv?

Citat:
Nej, det finns inga direkta empiriska bevis. Det finns modeller som kommit rätt nära, men en fullständig förklaring håller jag med om att det inte finns.
Oavsett, måste man ha det för att du inte ska göra ett argument from ignorance och hävda att fallbackpositionen är en omnipotent skapargud?

Den fientliga miljön behöver inte upphöra. Det räcker att det finns stabila zoner där liv kan utvecklas från. Cellmembranet är en red herring som tar uppmärksamheten ifrån den nödvändiga processen som faktiskt inte kräver ett membran till att börja med.
Citera
2013-08-19, 20:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Eftersom det finns bevis runt omkring på Guds efterverkningar i bibeln och i naturen som visar att Gud existerar. Jag har aldrig sagt att det går att bevisa Gud i sig själv, om han nu inte agerar på jorden som han gjorde förr, t.ex. när han delade röda havet. Fast inte heller då är det bevis på Gud själv, eftersom man bara ser efterverkningarna av hans agerande på jorden.

Förresten argumenterar du som alla andra ID och kreationismanhängare jag stött på. Du har fullt upp med att försöka kila in tvivel i vetenskapliga modeller istället för att presentera några som helst egna belägg för Simsalabim-guden. Varför är det så? Känns det ärligt? Finns det INGENTING i luftslottet på andra sidan staketet?
Citera
2013-08-19, 20:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du har fullt upp med att försöka kila in tvivel i vetenskapliga modeller istället för att presentera några som helst egna belägg för Simsalabim-guden. Varför är det så? Känns det ärligt? Finns det INGENTING i luftslottet på andra sidan staketet?

Rutinerna från den skolastiska retoriken, kanske (som svar på din sista mening)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in