2013-08-19, 19:17
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej, Bara ett historiskt faktum. dricker du fortfarande din egen guds blod till nattvard? Eller skär du hellre andra djur ock människors halsar för att tillfredsställa despoten?

Haha en ledande fråga...
Citera
2013-08-19, 19:21
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Haha en ledande fråga...
Man kan svara ja eller nej på den. Ett av svaren innebär dock att man tjänar demoniska krafter, där död, blod och förintelse är ledstjärnan. vilket abrahamitiska religioner i tusentals år varit "herren på teppan" på
Citera
2013-08-19, 19:23
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Man kan svara ja eller nej på den. Ett av svaren innebär dock att man tjänar demoniska krafter, där död, blod och förintelse är ledstjärnan. vilket abrahamitiska religioner i tusentals år varit "herren på teppan" på

Avböjer den diskussionen.
Citera
2013-08-19, 19:24
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Avböjer den diskussionen.
"Jag tjänar Satan". Tack
Citera
2013-08-19, 19:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Såklart DFSM. Det finns inget 'inre andligt kompass' som slår den pastafarianska magkänslan.

Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Och mer pilsner får man på köpet :-)

Öl är i principen bara mycket utspädd pasta som har stått i solen ett tag.
Citera
2013-08-19, 19:33
Medlem
En kultur/religion är en försvarkonstruktion mot kaos, utformad för att minska slumpens inverkan på upplevelserna. Kulturen har utvecklats som en anpassning på samma sätt som fjädrarna hos fåglarna och pälsen hos däggdjuren. Kulturer föreskriver normer, utvecklar målsättningar och bygger trosföreställningar som hjälper oss att hantera tillvarons utmaningar.

Utan dessa tappar vissa männsikor kontrollen, att livet inte innebär nått annat än att leva. Religion kan vara ett medel mot psykisk entropi som kan drabba människan vid ovannämnt tillstånd.
Citera
2013-08-19, 19:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Med tro menar jag som i de tre; tro; hopp och kärlek.

Som en separat abstraktion eller förknippat med nån specifik 'gud'?
Citera
2013-08-19, 19:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackthepirate
En kultur/religion är en försvarkonstruktion mot kaos, utformad för att minska slumpens inverkan på upplevelserna. Kulturen har utvecklats som en anpassning på samma sätt som fjädrarna hos fåglarna och pälsen hos däggdjuren. Kulturer föreskriver normer, utvecklar målsättningar och bygger trosföreställningar som hjälper oss att hantera tillvarons utmaningar.

Utan dessa tappar vissa männsikor kontrollen, att livet inte innebär nått annat än att leva. Religion kan vara ett medel mot psykisk entropi som kan drabba människan vid ovannämnt tillstånd.

Visst, det kan vara ÉN trosmotivation: Snuttefiltism som ett försvar mot existentiell osäkerhet.
Citera
2013-08-19, 19:39
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som en separat abstraktion eller förknippat med nån specifik 'gud'?

Ledande fråga det med.
Citera
2013-08-19, 19:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ledande fråga det med.

Beklagar, men kom gärne med egna alternativ som inte är ja/nej begränsade.
Citera
2013-08-19, 20:07
Medlem
Citat:
Citat:
Det är ju offentligt tunga vetenskapliga fakta som degraderar evolutionsteorin till en hypotes, det är dessa fakta jag använder mig av.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Där har du sagt det.

Eftersom du använder dig av ett argumentationsfel så har du inget argument alls.
Dina "fakta" är inte fakta helt enkelt.

Men du, jag säger inte att det är bevisat "att det aldrig funnits några "mellansteg" i arter före/under den kambriska explosionen."

Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Det finns hur mycket bevis som helst.

Ok visa ditt bästa exempel på hur en art gradvis har förvandlats till en ny art, alltså makroevolution. Det är makroevolutionen som jag vänder mig emot och anser att det inte finns bevis för den.
Så ge ditt bästa exempel.

Nu duger det inte med t.ex. olika finkar med olika näbbar, för det är fortfarande en fink som kan få avkomma med en annan fink, och därmed är dom samma art. Och detsamma gäller mellan en varg och en hund, även om varg och hund ser ut och beter sig väldigt olika så är dom samma art eftersom dom kan få avkomma med varandra enligt Ernst Mayrs definition.
Citera
2013-08-19, 20:11
Medlem
Citat:
Eh, du säger väl inte att du på allvar tror att evolutionister tror på spagettimonster?

Nej, och inte heller jag gör det.

Citat:
Sakfråga: Som jag förstår det anser du att det finns en gud. Ge mig ett enda argument för att det är rimligt.

Och ställ jämte svaret gärna en relevant sakfråga till mig så kan det här bli kul och givande.

Tyvärr så är jag fullt upptagen med andra diskussioner, du kan nog söka på mitt alias och hitta mina argument i tidigare inlägg om du är intresserad. Annars kan du komma in i sakfrågorna som vi just nu diskuterar, t.ex. bevis på att en art gradvis har förvandlats till en ny art.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in