2013-08-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Låter riktigt tråkigt och kan inte göra mer än att beklaga att du inte har ett kritiskt tänkande.

Det är just sådana här kommentarer som får folk att vända sig emot ateister och evolutionister, kom med argument istället för personangrepp!!!
Citera
2013-08-18, 21:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är just sådana här kommentarer som får folk att vända sig emot ateister och evolutionister, kom med argument istället för personangrepp!!!

När kommer dina bevisbörda-baserade argument?
Citera
2013-08-18, 21:36
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Nej det behöver jag inte.

Precis, det är därför underligt hur evolutionister kan tro på spagettimonster som inte är bevisade, t.ex. att livet skulle magiskt uppstå med simsalabim-molekyler.

Eh, du säger väl inte att du på allvar tror att evolutionister tror på spagettimonster?

Citat:
Jag frågar dig också, ska vi fortsätta i den här banan eller ska vi börja argumentera för sakfrågorna?

Sakfråga: Som jag förstår det anser du att det finns en gud. Ge mig ett enda argument för att det är rimligt.

Och ställ jämte svaret gärna en relevant sakfråga till mig så kan det här bli kul och givande.
Citera
2013-08-18, 21:38
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Nej det behöver jag inte.

Precis, det är därför underligt hur evolutionister kan tro på spagettimonster som inte är bevisade, t.ex. att livet skulle magiskt uppstå med simsalabim-molekyler.

Nej det är jag inte.

Jag frågar dig också, ska vi fortsätta i den här banan eller ska vi börja argumentera för sakfrågorna?
Ehh, var du seriös där?
Citera
2013-08-18, 21:48
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Nej det är jag inte, det är du som väljer att ignorera vetenskaplig fakta och väl underbyggda teorier, i väldigt stor omfattning.

Ska vi fortsätta nedvärdera andra, eller ska vi börja argumentera för sakfrågorna istället?
Innan vi fortsätter vill jag att du ger mig några exempel på inlägg där jag ignorerar vetenskaplig fakta eller teorier.

Det är tvärtom du som ignorerar fakta och teorier.
Citera
2013-08-18, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Bra sammanfattning av skälet att tro på en gud. Det känns bra för många och är såklart ok så länge man gör det till sin egen ensak (även om jag själv hoppas på en värld där människor inte behöver den här falska tryggheten). Om man gör sin egen känsla till "bevis" för att gud(ar) finns och börjar predika vad som är "sant" under aktivt bortseende från vetenskapliga fakta blir det ett problem för oss andra.

Något som är en falsk trygghet för dig kan vara trygghet för någon annan, även om ni båda är på samma nivå vad gäller utbildning och status i samhället. Men det är just när religion blir ett tvång och ett styrelsesätt som problemen uppstår. De vettiga religösa accepterar vad du tror och predikar inte om sin tro, de tror själva på något och sånt ska aldrig ifrågsättas. Folk som försöker predika om vad som är rätt och fel i en filosofisk fråga ska självklart ställas på plats, frågan är bara om ni gör det på rätt sätt när ni kräver bevis hela tiden.
Citera
2013-08-18, 22:12
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PickAhp
Något som är en falsk trygghet för dig kan vara trygghet för någon annan, även om ni båda är på samma nivå vad gäller utbildning och status i samhället. Men det är just när religion blir ett tvång och ett styrelsesätt som problemen uppstår. De vettiga religösa accepterar vad du tror och predikar inte om sin tro, de tror själva på något och sånt ska aldrig ifrågsättas. Folk som försöker predika om vad som är rätt och fel i en filosofisk fråga ska självklart ställas på plats, frågan är bara om ni gör det på rätt sätt när ni kräver bevis hela tiden.

Religiös trygghet:

Falsk trygghet= den gode guden du tror på finns egentligen inte.

Äkta trygghet: den gode guden du tror på finns och tar hand om dig.

Det kan alltså inte vara olika för olika människor, utan antingen stämmer det eller så gör det inte det. Därmed inte sagt att det inte finns människor som har glädje av gudomar som inte finns. Att predika deras evangelier som om de vore sanna är dock då inte rimligt.
Citera
2013-08-19, 01:09
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Nej det gör jag inte, var har jag sagt detta?

Citat:
Det är ju offentligt tunga vetenskapliga fakta som degraderar evolutionsteorin till en hypotes, det är dessa fakta jag använder mig av.

Där har du sagt det.

Eftersom du använder dig av ett argumentationsfel så har du inget argument alls.
Dina "fakta" är inte fakta helt enkelt.

Citat:
Evolutionister påstår att makroevolution existerar, men hittills har bevisen lyst med sin frånvaro, och det talar starkt för att makroevolutionen inte existerar, men jag har som sagt inte sagt att det är bevisat.

Det finns hur mycket bevis som helst. Att du inte förstår dem, alternativt inte sett dem får stå för dig.
Tittar man på genetiken, hur fossilen ligger i den geologiska kolumnen, på taxonomin, då ser man klart och tydligt att teorin stämmer och är hållbar.

Vi hittar nya "mellan-arter" hela tiden och för varje nytt fossil som grävs upp stärks teorin ytterligare.
Som sagt. Vi hittar inga hästfossil under kambrium, vi hittar dem precis där vi förväntar oss att vi ska hitta dem. Inget fossil har än så länge dykt upp på fel ställe.
Bara genom geologin kan man se släktskapet mellan arterna och hur de har ändrats. Släng på genetik, taxonomi, embryologi, osv osv, då blir det som jag tidigare sagt nästan löjligt att peka på små frågetecken här och där.

Jag upprepar det igen, för här kommer du fan inte undan.
Det finns HUR MYCKET bevis som helst. Allt talar för, inget talar emot.

Om du inte accepterar dem, ok. Det kan jag inte göra något åt. Men jag kan peka ut en ovetenskaplig "teori" när jag ser den.
Citera
2013-08-19, 08:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Varför skulle simsalabim-molekyler vara mindre troliga än simsalabim-gudar?
Dessutom är ju hela argumentationen korkad. Det ligger ju ruggigt nära "om du inte kan i detalj förklara exakt hur livet blev till på naturalistiskt vis så MAGISKTIDLÖSULTRAGALAKTISKGUD!!!!"
Eller kort och gott, argument from ignorance.
Citera
2013-08-19, 08:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Jag håller med. Personangrepp är onödigt.
Citera
2013-08-19, 08:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PickAhp
Folk som försöker predika om vad som är rätt och fel i en filosofisk fråga ska självklart ställas på plats, frågan är bara om ni gör det på rätt sätt när ni kräver bevis hela tiden.

För min del ... i min aktivitet som aktiv religions-debattör ....... riktar jag överlag min starkaste kritik mot teister som SJÄLVA anser att dom har "bevis"; d.v.s. tror att dom presenterar objektiv sanning.

Privat, icke-pådyvlande religion som inte krävar privilegier ser jag inga större problem med.
Citera
2013-08-19, 09:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Eller kort och gott, argument from ignorance.

Att det är "argument from ignorance" ignoreras dock av ttsp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in