Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-12, 13:14
  #1
Medlem
Aseeltares avatar
Nu har det hänt 2 gånger den här månaden, att det kommer springandes lösa hundar fram till mina två chihuahuor när jag är ute och går med dem. En av mina hundar blir alltid lika livrädd när det kommer en främmande hund rusandes emot henne. Hon lyckas slita sig ur sitt koppel och då ska hon springa hela vägen hem. Idag så var vi ungefär 1km hemifrån när en lös schäfer kom springandes emot oss.

Med en hund springandes hemåt så lyckades jag få grepp på schäfens nackskinn medans jag lyfte upp min andra hund i famnen tills ägaren fick på han kopplet, och då kläckte ägaren ut sig "han ville bara busa." Jag hann inte prata med ägaren då jag fick springa fort som fasen efter min egna för att kunna stoppa så många bilar som möjligt.

Efter första gången min hund hade slitit sig ur hennes vanliga koppel så gick jag och köpte mig en sele till henne och idag så lyckades hon slita sig ur den med. Jag bor i en medelstor stad med 25 000 invånare och jag bor mitt inne i stadens centrum, så vägarna är alltid fyllda med bilar precis utanför vår lägenhet, så chansen att hon ska bli påkörd när hon springer hem är stor, men hitintills har hon haft tur.

Varför i helvete kan ni hundägare inte ha era hundjävlar i koppel när ni vet om att ni inte kan kalla in dem på kommando? Har ni ingen respekt alls?

Har ni något tips på ett koppel som är omöjligt att slita sig ur? Jag vill inte att min hund ska bli påkörd nästa gång.
Citera
2013-08-12, 13:18
  #2
Medlem
idiamindadas avatar
Gör dig av med dina råtthundar eller inse att du inte är ensam i världen. Är du en sådan där som lyfter upp dina små råttor så fort en annan hund närmar sig?
Citera
2013-08-12, 13:23
  #3
Medlem
bellsHells avatar
Jag håller med dig totalt. Bor i en ca lika stor stad och jag har mött på flera hundar som har dom lösa i stan/i parken som är mitt i stan. Varav en jag mötte var DÖV. Jag skiter fullständigt i dom dina hundar är "snällaste i hela världen, vill bara busa/leka/hälsa" osv, det vill inte mina. Blir förbannad när jag läser detta då jag har råkat ut för det själv antal gånger, båda mina blir livrädda när någon kommer springandes mot dom. I koppel dock kan vi gå förbi varandra utan problem.

Jag har två små kinesiska nakenhundar.
Citera
2013-08-12, 13:28
  #4
Medlem
Aseeltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Gör dig av med dina råtthundar eller inse att du inte är ensam i världen. Är du en sådan där som lyfter upp dina små råttor så fort en annan hund närmar sig?

Verkligen inte. Du får gärna förklara för mig hur en mindre hund ska göra en när en hund som är 100 gånger större kommer lös och ska hoppa på och "busa" med dem.

Låter som att du är en hundägare som har dina hundar lösa när du inte har någon kontroll över dem och att vår familj har valt att ha små hundar så betyder inte det att vi har mindre rätt som hundägare i samhället.
__________________
Senast redigerad av Aseeltare 2013-08-12 kl. 13:33.
Citera
2013-08-12, 13:29
  #5
Medlem
idiamindadas avatar
2 chihuahua. 2 kinesiska nakenhundar. Slog det er inte innan ni köpte era hundar att det är små raser som man behöver bära och curla för att de skall överleva vardagliga situationer? Inte skall hela samhället anpassas efter er?
Citera
2013-08-12, 13:31
  #6
Medlem
Aseeltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
2 chihuahua. 2 kinesiska nakenhundar. Slog det er inte innan ni köpte era hundar att det är små raser som man behöver bära och curla för att de skall överleva vardagliga situationer? Inte skall hela samhället anpassas efter er?

Ska alla hundägare anpassa sig efter er som har era okontrollerade hundar lösa?
Citera
2013-08-12, 13:34
  #7
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aseeltare
Verkligen inte. Du får gärna förklara för mig hur en mindre hund ska göra en när en hund som är 100 gånger större kommer lös och ska hoppa på och "busa" med dem.

Låter som att du är en hundägare som har dina hundar lösa när du inte har någon kontroll över dem och att vår familj har valt att ha små hundar så betyder inte det att dem har mindre rätt än en större hundras.

Det kan jag inte förklara, inte heller ditt val av ras.

Stämmer bra det! "Rätt" är en laglig term. DE (inte dem) får väl hävda sig så gott det går alternativt du håller dig till din kant med dina porslinråttor.
Citera
2013-08-12, 13:35
  #8
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aseeltare
Ska alla hundägare anpassa sig efter er som har era okontrollerade hundar lösa?
Ja, om ni inte vill ha era hundar sönderslitna är det nog en bra idé..
Citera
2013-08-12, 13:36
  #9
Medlem
Aseeltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Ja, om ni inte vill ha era hundar sönderslitna är det nog en bra idé..

Det här bevisar ju bara på vilken idiot du verkligen är.
Citera
2013-08-12, 13:37
  #10
Medlem
provocative77s avatar
Känner igen mig.
Bor i samma storlek på stad, centralt. Har just börjat träna inkallning o sitt med min valp o gör det i en liten park.
Tanken med träningen är ju att få en så pass lydig hund att jag slipper koppel.
Tyvärr sitter det ett gäng ur en mkt låg socialgrupp i den parken o de har hundar.
Lagom kul att slänga upp valpen i famnen på sambon o sedan stirra ner en fet jävla blandras som visar agretion. Den kossan som äger hunden har inte ens vett att ställa ner sin öl utan dricker upp den innan hon hämtar sin fula hund.
Självklart med orden: den är så snäll.
Ja inte fan visade den sin snälla sida iaf.

Så nu har jag krig med byns alkisar varav en man hund bor i samma hus som mig. Detta kommer tyvärr att sluta illa.
Citera
2013-08-12, 13:38
  #11
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aseeltare
Det här bevisar ju bara på vilken idiot du verkligen är.

Kanske det. Men det är väl en tämligen klen tröst när dina hundar ligger i småbitar?
Citera
2013-08-12, 13:40
  #12
Medlem
JBugsters avatar
När jag var på stranden med min hund för ett litet tag sedan så kom det plötsligt en stor jävla koppellös rottweiler springandes fram till mig, grusade ner hela min handduk, rev ut några sidor i boken jag läste, och skrämde skiten ur min hund.

Efter hunden kom två WT-brudar som inte verkade det minsta upprörda över situationen och ropade "Kom Fifi", utan att ge en enda blick eller ett ord som ursäkt till mig. Hunden lyssnade naturligtvis inte, utan fortsatte springa över mina grejer. Jag knuffade bort den medans jag tog min egen hund (som är en ganska stor retriever, men inte alls tuff som en rottweiler) i försvar och berömde henne för att hon höll sig lugn.

Tjejerna gör inga större ansatser för att kalla in hunden, utan ropar lite förstrött "Men Fifi, kom nu!" osv. medans jag sitter gapandes och bara stirrar på vad idioterna håller på med.
Vad tror ni händer sen? Jo, WT-brudarna har med sig två små pälsråttor (någon sorts liten hundras) som även de är lösa, och nu springer även de fram till mig och börjar lattja runt. Jag knuffar bort den ena hårt medans jag ropar till tjejerna: "Nu använder ni kopplen som ni bör ha med er, eller så tar ni genast era hundar och går härifrån. Det är såna som ni som gör att vi hundägare inte får vara någonstans och bada". De bara tittar och ropar uppgivet "fifiiii... fiiiiiifiiii!!!"

Min hund får plötsligt för sig att hon ska busa med den ena pälsråttan som springer runt, så hon gör ett språng mot den varpå den skriker till och rusar till tjejerna i rädsla. Då tittar tjejerna på mig som om jag är boven i dramat, och jag blir så förbannad så jag håller på att krevera.

Tillslut så är hundarna borta från mig, och jag lägger mig till ro med min bok igen istället för att skapa ytterligare konlikt (för jag kände att jag var för arg för att prata på ett sansat vis). Plötsligt hör jag ett skrik från en barnfamilj några meter bort, och då har rottweilern rusat rakt in i deras picknick och skrämt skiten ur tre små barn som nu står och gråter. Farsan i familjen, som tydligen är lite mer man än jag, skickar iväg tjejerna från stranden med omedelbar verkan.


Hur i helvete tänker dessa ansvarslösa imbeciller till hundägare? De har oftast de största och mest svårhanterliga hundarna, ändå verkar de inte ha lagt en sekund på uppfostran. Tvi vale, jag blir så arg när jag tänker på vilka fördomar och restriktioner som finns för min hund pga den här sortens avskräden till människor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback