• 1
  • 2
2013-08-12, 00:28
Medlem
JustZlatans avatar
Svenskar vet inte vad tresekundersregeln är för något. De flesta håller 0,5 sekunders avstånd till bilen framför. Jag har klockat bilar flera gånger och det stämmer. Ofta ser jag ett följe med 5-6 bilar som alla ligger och nosar varandra i bak. Det ser så roligt och IQ-befriat ut. Man kan tro att trafikkunskaperna i det här landet är värre än i u-länder, vilket de antagligen också är. Vems fel är det?

Om alla skulle hålla åtminstone två sekunders avstånd till varandra skulle folk få lugn och ro på vägarna. Men det är en omöjlighet för folk är så dumma och stressade hela tiden. Lär er tresekundersregeln, kära ni, så lovar jag att inte bli arg på er.
Citera
2013-08-12, 00:34
Medlem
Folk kommer alltid förbli stressade, men däremot är 0,5 sekunder att ta i. Det är mer mellanrum mellan bilarna.
Citera
2013-08-12, 00:36
Medlem
Polyklorfenols avatar
1001. 1002. 1003. Piece of cake. Men du har helt rätt. Det skulle minska olyckorna i speciellt storstadsregionerna rejält.
Citera
2013-08-12, 00:43
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Folk kommer alltid förbli stressade, men däremot är 0,5 sekunder att ta i. Det är mer mellanrum mellan bilarna.

Vissa håller 1 sekunds avstånd, vilket även det är för lite. Men alltför ofta ser jag bilar som håller ca 0,5 sekunders avstånd. Jag ska börja filma bilar som kör så och lägga upp på youtube så att man får sig ett gott skratt. Och samtidigt kanske man lär andra att hålla avståndet.
Senast redigerad av JustZlatan 2013-08-12 kl. 00:53.
Citera
2013-08-12, 00:43
Medlem
clkxxs avatar
Nja , har du öht varit i andra länder? Sverige är med och tävlar om guldmedaljen när det gäller att hålla avstånd skulle jag vilja påstå
Citera
2013-08-12, 01:04
Medlem
kinesarsles avatar
Ja, det är mycket störande. Om man vill lära dem en läxa rekommenderar jag att sluta gasa, peta i en lägre växel och dra åt handbromsen.
Citera
2013-08-12, 03:49
Medlem
Herregud vad folk har lite att fundera på . Skriv en insändare!
Har du någonsin varit i ett u-land? Har du ens varit utanför Sveriges gränser?

Tycker majoriteten av svenska bilister håller avstånd.
Citera
2013-08-12, 04:35
Medlem
Om man någon gång har vistats utanför Sveriges gränser så vet man att vi är väldigt bra på att hålla både avstånd och hastighet. I många länder nere i Europa (och även utanför) ligger de flesta bilar så nära att man knappt ser dem i ytterbackspeglarna...
Citera
2013-08-12, 08:14
Medlem
Forbliranonyms avatar
Ja detta är ett stort problem men det är även dessa idioter som kör om sagta på en 2+1 väg. Dvs bil1 de kör om kör 100km/h, dessa idioter kör 101 i bil2. Vilket resulterar i att alla som ligger bakom bil1 får fortsätta göra det bara för att bil2 inte kunde gasa på lite.
Citera
2013-08-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan

tror inte de är för nära för att de är stresade wtf. Kan vara så att bilen längst fram leker med hastigheten mellan 90-70 alltså håller ingen jämn hastighet.

Ser inte någon anledning till att ligga nära någon pga att man är stressad. Är man stressad kör man om -.-
Citera
2013-08-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Ja detta är ett stort problem men det är även dessa idioter som kör om sagta på en 2+1 väg. Dvs bil1 de kör om kör 100km/h, dessa idioter kör 101 i bil2. Vilket resulterar i att alla som ligger bakom bil1 får fortsätta göra det bara för att bil2 inte kunde gasa på lite.

men är det 100 väg så ska han inte köra om i fortare än 100.

Inte heller ska ni köra fortare än 100 i 100 väg.
Citera
2013-08-12, 09:44
Medlem
Helt ärligt, du kör framåt inte bakåt. Spelar det ens någon roll ifall bilen bakom dig kör för nära. Vill han krocka i dig, för att du bromsar eller något, så låt honom...

Vill ni lösa problemet, ni duktiga klagande bilister? Sänk hastigheten med 10km/h låt bilen bak köra om -.- (men det visste ju ni redan, för ni är ju så duktiga)

Allt ni kan göra är att klaga på Svenska bilister. Nu för att de kör för nära.
Fan skadar det er eller? Vf ens stressa upp sig

Klarar ni inte av att köra en bil med ngn lite för nära så kör knappt bil mer.
Vf köra sämre bara för att man har någon bakom sig?

igen, vill bilen bakom er köra på er så låt honom, inte fan ska ni stressa upp er bara för att ngn kör för nära -.-
Senast redigerad av Floz 2013-08-12 kl. 09:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in