• 1
  • 2
2013-08-11, 23:25
Medlem
Flechettes avatar
Är intresserad av att lära mig allt om mat, dryck, metoder och redskap. Vad finns det för "biblar" inom mat och redskap som man helt enkelt måste läsa?

Vad jag är ute efter är alltså någon sorts gastronomins motsvarighet till ekonomins "The wealth of nations" eller biologins "On the origin of species". En klassiker, eller ett samlingsverk som har allt, helt enkelt. Jag ser framför mig en bok som heter något i stil med "Food - Everything you need to know", är 800 sidor lång och täcker allt från vad de olika delarna på en ko heter till vilken rörelse man ska ha på kniven när man hackar persilja.

Andra böcker på smalare ämnen, till exempel en bok om enbart kockknivar uppskattar jag också tips på!
Citera
2013-08-11, 23:53
Medlem
vonejehorns avatar
Jag hade ringt till Carl-Jan eller någon som arbetar där
Eller ringt till en restaurangskola
Eller skickat ett mail till ngn tv-kanal, t ex Mobergs "vad blir det för mat?"
De har väl viss tittarservice
Glöm inte att lära dig köksfranskan - den beskriver matlagandet precist
T ex att blanda tomtapure' i Beasås
Eller sky i Beasås
Citera
2013-08-12, 00:13
Medlem
"Måsten" att läsa om matlagning och redskap

Försöka att få till ett frågetecken i rubriken!!
Jag trodde jag skulle få tips på aker att läsa här...
Citera
2013-08-12, 05:15
Medlem
MeanMEs avatar
Det goda franska köket, Simone Beck & Julia Child
Minst två volymer som pockert iaf, 6-700 sidor per bok typ.
Är mycket mycket bra kokböcker ger det du behöver veta om europeisk/fransk matlagning.

Efter att du behärskar momenten där, då är du en väldigt duktig hemmakock.
Med hemmakock menar jag att du är duktig på att laga en middag, lite skillnad från att laga 140 typ och hålla samma kvalitet. Men det går att lära sig det med, handlar "bara" om att lära sig organisera arbetet och hur man komponerar en meny som fungerar på en restaurang.

Sedan finns det ju andra biblar med, men det blir överkursböcker.

Knivböcker är för riktiga nördar
Lite av ursäkten för att inte kunna laga bra mat.
"Men jag har iaf de ""bästa"" knivarna."

Så för att bidra till kategorin motsägelser och skjuta sig själv i foten, så har jag smidit min dekorationskniv själv, hittade ingen som var god nog , jag lagar dock god mat. Mao ha lite distans till matlagningen, det ska vara kul att laga mat, annars kan du lika gärna käka på donken. Jag käkar alla dagar i veckan falukorv med mos med en kock som var glad, än en beuf "komplicerad franska" från en kock som tyckte det var ett jäkla besvär att göra den.
Citera
2013-08-12, 07:20
Medlem
Flechettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det goda franska köket, Simone Beck & Julia Child
Minst två volymer som pockert iaf, 6-700 sidor per bok typ.
Är mycket mycket bra kokböcker ger det du behöver veta om europeisk/fransk matlagning.

Efter att du behärskar momenten där, då är du en väldigt duktig hemmakock.
Med hemmakock menar jag att du är duktig på att laga en middag, lite skillnad från att laga 140 typ och hålla samma kvalitet. Men det går att lära sig det med, handlar "bara" om att lära sig organisera arbetet och hur man komponerar en meny som fungerar på en restaurang.

Sedan finns det ju andra biblar med, men det blir överkursböcker.

Knivböcker är för riktiga nördar
Lite av ursäkten för att inte kunna laga bra mat.
"Men jag har iaf de ""bästa"" knivarna."

Så för att bidra till kategorin motsägelser och skjuta sig själv i foten, så har jag smidit min dekorationskniv själv, hittade ingen som var god nog , jag lagar dock god mat. Mao ha lite distans till matlagningen, det ska vara kul att laga mat, annars kan du lika gärna käka på donken. Jag käkar alla dagar i veckan falukorv med mos med en kock som var glad, än en beuf "komplicerad franska" från en kock som tyckte det var ett jäkla besvär att göra den.

Stort tack för tips! Ska kolla upp böckerna av Beck & Child!
Citera
2013-08-12, 09:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flechette
Stort tack för tips! Ska kolla upp böckerna av Beck & Child!
Gör det, du kommer inte bli besviken, det är mycket bra böcker som jag varmt rekomenderar och tar du dig igenom dem så kommer du bli en riktigt riktigt duktig kock, det kan jag nästan garantera, om du har så bara ens det minsta anlag för matlagning. Ta dig bara tid att lära dig momenten och förstå råvarorna, det är det viktigaste i all matlagning. Lär dig hur kryddor och örter av alla de slag smakar och hur de gifter sig med varandra och med råvarorna.

Se till att skaffa dig en bra matlagningstermometer, ballongvispar, en stavmixer, möjligen en blender och en matberedare, ett par knivar i olika storlekar som du känner ligger bra i handen, kolla in hur du skall slipa dem, ett knivbryne, en köttklubba är bra att ha, möjligen en sk mandolin, och en bra stor mortel sedan har du det du behöver för en lång tid framöver i form av köksredskap. Grytor mm antar jag du redan har .

Sedan vill du lära dig tillaga riktig svensk husmanskost rekomenderar jag, Svensk husmanskost av Tore Wretman. Kolla in på ett antikvariat iom att den är slut i bokhandeln.
http://m.adlibris.com/bok/svensk-hus...-9789137131702

Lycka till med dina matlagningsstudier!
Senast redigerad av MeanME 2013-08-12 kl. 09:42.
Citera
2013-08-12, 20:42
Medlem
"On food and cooking" av Harold McGee är en klassiker om du vill veta allt om råvaror och gillar en approach som fokuserar på kemi och vad som händer med råvarorna när man behandlar dom på olika sätt.

"The oxford companion to food" är superbra om du vill veta mkt om mat historiskt och t.ex. vill kunna slå upp "korea" och få en artikel om vad som utmärker koreansk mat. (eller hur julmat lagas i olika länder)

Om du är ute efter ngt mer om konsten att laga mat så har jag två i bokhyllan.

"le coordon bleu - stora boken om kokkonsten"
"kokkonsten" av Anne Willan.

Bägge har några år på nacken och är franskfokuserade, men otroligt kul att sitta och bläddra i om man vill veta hur man gör en sås eller trancherar eller annnat liknande. Massor med bilder.

den här verkar kul, ska själv beställa den nu:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=3833140062
Citera
2013-08-12, 21:21
Medlem
krings avatar
När jag fick höra om Modernist Cuisine för ett par år sedan blev jag eld och lågor, den lät jätteintressant men att slänga fram ett par tusen är lite mycket som student... Nu hade jag turen att få 'At home'-varianten när jag fyllde senast och har läst från ena sidan till andra. Riktigt intressant men underbara illustrationer. Gillar att boken är rätt vetenskapligt lagd också. Rekommenderas!

http://modernistcuisine.com/ för mer information
Citera
2013-08-12, 21:53
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Är intresserad av att lära mig allt om mat, dryck, metoder och redskap. Vad finns det för "biblar" inom mat och redskap som man helt enkelt måste läsa?

Vad jag är ute efter är alltså någon sorts gastronomins motsvarighet till ekonomins "The wealth of nations" eller biologins "On the origin of species". En klassiker, eller ett samlingsverk som har allt, helt enkelt. Jag ser framför mig en bok som heter något i stil med "Food - Everything you need to know", är 800 sidor lång och täcker allt från vad de olika delarna på en ko heter till vilken rörelse man ska ha på kniven när man hackar persilja.

Andra böcker på smalare ämnen, till exempel en bok om enbart kockknivar uppskattar jag också tips på!

Jag har dessvärre inget konkret tips. Men som en kommentar till dina exempel så har biologin utvecklats en hel del sedan Origin of species. Boken i sig är en föregångare till den moderna biologin men mycket kan med dagens kunskap falsifieras eller åtminstone korrigeras. Detsamma gäller förstås matlagning. Matlagning är förmodligen en av få ämnen där "ett 500 år gammalt recept" anses vara positivt.

Jag kan ge dig något tips på svenska böcker som jag själv råkar äga.
Kött - Håkan Fällman, behandlar just styckningsdetaljer. Det är en utmärkt bok.
Bröd - Jan Hedh, handlar om bakning. Inte bara recept utan också förklaringar till varför man ska göra på ett visst sätt. Någonting jag saknar i de flesta receptböcker. "Tillsätt ditt eller datt" - jaså, varför då? tänker jag oftast. Hedh förklarar varför du ska göra på ett eller annat sätt.
Citera
2013-08-12, 22:10
Medlem
Flechettes avatar
Wow, vilka toppentips alla levererar! Stort tack till allihopa!
Modernist Cuisine verkar vara helt galen, tar man igenom sig den lär man ju kunna allt och lite till. Nu blir det till att börja spara pengar så jag kan köpa kokböcker för fem tusen spänn
Citera
2013-08-12, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Jag har dessvärre inget konkret tips. Men som en kommentar till dina exempel så har biologin utvecklats en hel del sedan Origin of species. Boken i sig är en föregångare till den moderna biologin men mycket kan med dagens kunskap falsifieras eller åtminstone korrigeras. Detsamma gäller förstås matlagning. Matlagning är förmodligen en av få ämnen där "ett 500 år gammalt recept" anses vara positivt.

Jag kan ge dig något tips på svenska böcker som jag själv råkar äga.
Kött - Håkan Fällman, behandlar just styckningsdetaljer. Det är en utmärkt bok.
Bröd - Jan Hedh, handlar om bakning. Inte bara recept utan också förklaringar till varför man ska göra på ett visst sätt. Någonting jag saknar i de flesta receptböcker. "Tillsätt ditt eller datt" - jaså, varför då? tänker jag oftast. Hedh förklarar varför du ska göra på ett eller annat sätt.

Både Kött och Bröd (och efterföljarna) är fantastiska böcker. Båda ger fantastiska genomgånger i metoder. Vad gäller Child och Wretman som nämns ovan är jag emellertid av en helt annan åsikt än ovan. Visst, det är bra böcker och jag har använt dem mycket, men de får till stora delar anses vara mathistoria. Inspirationsrecept att modernisera. Många av recepten passar inte med 2000-talets matlagning. Speciellt Child använder på tok för mycket fett för att det ska vara njutbart. Hennes bok skrevs också före genombrottet för Det nya franska köket. Men visst, i båda böckerna finns fortfarande gott om recept och metoder som fungerar. Och Wretmans texter är lysande i alla hans böcker.

Mitt råd är tråkigt, men jag anser att det är bäst. Köp en schyst grundkokbok. Det finns flera på marknaden. ICA har en, COOP har en och det finns oberoende. Jag fick Den rutiga när jag flyttade hemifrån och jag använder den fortfarande. Grundkokböckerna går igenom de flesta grundgreppen i matlagningen. Och vilka redskap du behöver för att lyckas. Recepten är förenklade och anpassade för att du inte ska misslyckas, men oavsett bok är de skrivna av riktigt vassa kockar. Inte helt sällan Sveriges absoluta elit.

Duger inte det så kan jag rekommendera Werners Vögelis Werners grunder, ISBN 91-534-2518-9. Det är ett testamente från en av Sveriges bästa kockar genom tiderna och förutom hans grundrecept så går han igenom vilka redskap man ska ha och vad som är viktigt när man köper dem. Lysande folkbildning.
Citera
2013-08-12, 23:16
Medlem
Citat:

Nu när jag läser ditt inlägg igen så är jag helt säker på att det är Rutiga Kokboken du vill ha. 752 sidor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in