Citat:
Både Kött och Bröd (och efterföljarna) är fantastiska böcker. Båda ger fantastiska genomgånger i metoder.
Mitt råd är tråkigt, men jag anser att det är bäst. Köp en schyst grundkokbok. Det finns flera på marknaden. ICA har en, COOP har en och det finns oberoende. Jag fick Den rutiga när jag flyttade hemifrån och jag använder den fortfarande. Grundkokböckerna går igenom de flesta grundgreppen i matlagningen. Och vilka redskap du behöver för att lyckas. Recepten är förenklade och anpassade för att du inte ska misslyckas, men oavsett bok är de skrivna av riktigt vassa kockar. Inte helt sällan Sveriges absoluta elit.
Mitt råd är tråkigt, men jag anser att det är bäst. Köp en schyst grundkokbok. Det finns flera på marknaden. ICA har en, COOP har en och det finns oberoende. Jag fick Den rutiga när jag flyttade hemifrån och jag använder den fortfarande. Grundkokböckerna går igenom de flesta grundgreppen i matlagningen. Och vilka redskap du behöver för att lyckas. Recepten är förenklade och anpassade för att du inte ska misslyckas, men oavsett bok är de skrivna av riktigt vassa kockar. Inte helt sällan Sveriges absoluta elit.
De grundkokböcker du nämner ger en väldigt grundläggande, om än något simpel, bakgrund till maten. Jag äger själv ett par hyllmeter böcker i ämnet från tidigt 1900-tal och framåt. Som du nämner använder sig äldre böcker av råvaror som vi idag möjligen skulle ha förkastat. Margarin är ett exempel som sjuttiotalsböckerna använder till förbannelse, säljs margarin fortfarande i andra utföranden än som bordsmargarin (mer känt som smör)?
TS söker ett uppslagsverk men jag rekommenderar snarare att han söker flera nischade böcker som just Kött och Bröd (samt uppföljarna).
Den rutiga boken ger en väldigt god överblick men kan nog betraktas som väldigt husmansfixerad. Även om den föreslår icke-svenska rätter så finner du knappast några vidare förslag på hur du ska blanda din Garam Masala eller Ras el hanout. En curry refereras till som burken du köper i butik, i princip.